En iMac är inte optimal. Den ligger runt sRGB och är blå och väldigt ljus i sin grundinställning.
Jag har 2 stycken i huset. Så jag känner dem väl.
Så det går inte att att få en iMac att bli en fullfjädrad dator med sin inbyggda skärm för fotoredigering om kraven är extremt höga.
Detsamma gäller Apples externa skärmar. Samtidigt ser man ofta professionella fotografer som använder dem. Hur kan professionella fotografer välja så fel?
Svaret är enkelt. En iMac som är rätt profilerad når målet till 98%.
Jag kör också en MBPr med ett par externa Dell skärmar som är kalibrerade med hjälp av knapparna. Program för automatisk kalibrering finns för PC men inte för Mac. Dessa Dell 3014 ger mycket goda värden vid kontroll av kalibreringen.
Kollar man sedan dessa bilder på en profilerad Mac Book Air, en iMac 21 eller iMac 27 så är skillnaderna inte särskilt stora.
Om jag redigerade en blid på en iMac så jag tyckte den blev som jag ville och sedan skrev ut den på min Epson R3000 som hanterar en större färgrymd blev jag inte besviken och att den hade lite mer nyanser i vissa kulörer skulle snarare var positivt. Att softproofa har jag aldrig sett ge någon större skillnad.
Vad jag försöker förmedla är att det är viktigt att veta hur ens skärm visar den bild man ser. En standardskärm i en lap top eller externskärm visar oftast helt fel. Generellt är de för blå och för ljusa.
En del laptopskärmar år hopplösa men de flesta kan ändå fås att bli mycket bättre av en profilering.
Så jag tycker inte vi skrämma folk för komplexiteten och kostnaden för att nå 100%. De kan trots allt ganska enkelt nå 80%.
Detta räcker för de flesta amatörer som vill skriva ut en kalender som både gör fotografen och svärmor glad. En hyfsad inställd skärm är nummer et för bra bilder.
En hyfsat profilerad skärm är bättre än ingen koll alls.
För den som vill ha allt 100% måste vi också börja prata, Kalibrerad kamera med färgprofil typ Color checker, skärm för 10 000 eller mer, rätt målade väggar, ljus i rummet och betraktiningsljus av utskriften under speciella lampor.
Jag tycker att om de flesta förstod varför man måst profilera sina skärmar och förstod hur man ställde in skärmen så hade man kommit långt.
Då skulle färre bli missnöjda med sina utskrifter och få färre kommentarer varför deras bilder är så röda, blå eller gröntonade på nätet.
Färghantering Foto till Print är fortfarande ett mycket svårt ämne. Kan man få de flesta att inse att man måste se saker och ting någorlunda rätt för att kunna få rätt resultat så vore mycket vunnet.