Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota snö som faller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Celina87

Aktiv medlem
Idag har vi ett riktigt snö fall väder och jag vill så gärna kunna fota snön som faller, vilka inställningar bör jag ha osv för att få med den snön på bild bäst?
Är rätt ny inom det här området

Idag har vi ett riktigt snö fall väder och jag vill så gärna kunna fota snön som faller, vilka inställningar bör jag ha osv för att få med den snön på bild bäst?

Det bästa är att fota mot en mörk bakgrund och det blir förstås bäst effekt om det är stora och många snöflingor. Använder du längre slutartid, t ex 1/25, kommer snöflingorna att bli som små streck vilket kanske inte är så lyckat beroende på vad du vill åstadkomma. Ett motiv är inte heller så dumt. Med stor bländare (kort skärpedjup) får du en trevlig ridåeffekt. Här är ett exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/177831/3093071.htm?set=mp
Den är fotad på 1/1000 sek men det går bra med längre tider än det, det är ju bara att testa några olika slutartider. Lycka till :)
/Frode

Skall bara tillägga att om du ställer skärpan på något långt bort får du liten effekt av snöfallet.

Senast ändrad:

Prova, utforska! Detta är foto. Vill du att snön ska vara prickar? Kort slutartid. Vill du att det ska se ut som massivt yrväder? Lång slutartid (min favorit). Stor bländare och liten bländare ändrar också hur snön ser ut dramatiskt. Med stor bländare får du bara några få flingor i fokus. Kan vara snyggt.

Lång brännvidd gör att du fotar genom mycket luft och får därmed med massor med snö.

Samtidigt kan en vidvinkel under en lampa i skymningen vara jättesnyggt.

Ha det så kull!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto