Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för rhinocamera.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Företaget ger nog inte bättre kvitto än det du fick. Momsen går ju inte att dra av. Undrar om VAT gäller som skatte avdrag. Så här svarar dom.
Som företagare kan man handla utan moms hos en seriös handlare som Robert White i Storbritannien. Sen tar du upp det i momsdeklarationen och får betala till Skatterverket om du inte kan kvitta mot utgående moms.

Jag har rent allmänt svårt att förstå hur man kan riskera ett femsiffrigt belopp för att eventuellt tjäna ett tresiffrigt belopp. Att jaga de sista hundralapparna kan stå en dyrt.
 
De hed BigNorman og CameraBox før...

Hej Sverige

Jeg har også forsøgt at handle hos rhinocamera

Afgav bestilling på en Nikon D3200 i starten af januar og fik at vide, at varen ville blive sendt samme dag som bulksplit med DHL.

Ringede flere gange gennem tre uger og spurgte, hvor min vare blev af. De mente, at den var blevet væk i fragten, men skulle først efterlyse pakken hos DHL.

Efter tre uger sendte de en ekspres-pakke fra Birmingham direkte til adressen.

Vi havde i mellemtiden lavet research på firmaet, og det viser sig, at de importerer varerne fra Hong Kong til UK og derefter sender det. De lader bare som om, at de shipper i første omgang og holder derfor folk hen med løgne om, at pakken er sendt, hvilket den aldrig har været.

Man modtager et kamera med falske serienumre, som ikke er dækket af garantien.

Firmaet hed tidligere BigNorman.co.uk og har også heddet Camerabox.co.uk. Prøv at søge efter anmeldelser på de to navne og I vil se, at firmaet har opereret i mange år og konsistent har brugt metoden med at lade som om, de sender noget og så lyve for folk, mens de venter på levering fra Hong Kong.

Se denne artikel fra Guardian, hvor I kan se et skærmbillede fra butikken Camerabox, som minder 100% om RhinoCamera:
http://www.theguardian.com/money/2011/jul/01/camerabox-failure-ceases-trading

Lidt flere oplevelser om CameraBox skifte til BigNorman og nu til RhinoCamera:
http://forums.moneysavingexpert.com/showthread.php?t=4283805

mvh Hans
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men ändå?

Hur får man ett förfalskat serienummer? Om varan är tillverkad av säg, Canon, trycks inte ett serienummer in i varan vid tillverkningen? Innebär ett falskt serienummer att hela varan inte är gjord av tillverkaren - är det inte en Canon utan någon kinakopia? Har dock aldrig hört talas om att det går eller ens är lönsamt med dagens komplicerade kameror och objektiv att göra förfalskningar.

Hur menas då med förfalskat serienummer?
 
Falsk serienummer

Hur menas då med förfalskat serienummer?
Det kan være, at det er en misforståelse, at serienummeret er falsk. Det ser ikke falsk ud. Men når man retter henvendelse til Canon, siger de, at serienummeret ikke findes i deres database over solgte kameraer og at det derfor ikke er omfattet af garantien. Se også dette citat:

When a fault appeared with the camera, my suspicions were confirmed...returning the camera to the manufacturers (as per instructions on bignormans site) and receiving a reply back from Canon stating it was not a genuine serial number and that the label itself carrying the serial number was counterfeit and that no repair at all could now take place under warranty – they instructed me to obtain a full refund from bignorman.com
Kilde: http://forums.moneysavingexpert.com/showthread.php?t=4283805
 

Nicklasde

Medlem
Förbannad

Sitter här och kokar. Uppföljning på tidigare inlägg här. Kameran försvann spårlöst. Dom skickade en ny och skulle skicka den express och jag skulle få den idag. Så imorse ringde jag till dhl... Då säger dom att den är skickad som vanligt med lastbil och kommer inte till Sverige för än i helgen. Och jag kommer få den på tisdag. Så jag skickar iväg ett argt mail till rhinocamera och frågar varför dom ljuger och säger att den ska komma med express när den inte gör det. Då ringer han upp och skriker på mig att jag inte får vara otrevlig mot hans personal. Och hotar att dra in ordern... Skrivet på iphone så ber om ursäkt i förväg om det år grötigt
 

VisualD

Aktiv medlem
Drop-shipping som plockar in kameror bakvägen från Hong Kong/Kina och langar ut dem till väst och troligtvis tjänar storkovan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, det var bra med info om serienumret. Detta innebär att varan säkert är gjord av tillverkaren men inte såld via rätt kanaler. Är det Canon är det synd, för Canon, åtminstone i västsverige med Canon RCC har fantastisk service och den vill man nog inte mista.

Just nu kör jag Sony och deras service är inte mycket att hänga i julgran så där kan billigare och billiga varor som man aldrig räknar bekosta någon service på vara intressanta.
 

atotowi

Aktiv medlem
Primary Holdings
IBAN :
BIC:
Jyske Bank
[/url]
Jyske Bank i Gibraltar dvs firman har sitt säte i Gibraltar som tillhör Storbrittanien men knappast är en del av England i juridisk mening.

Citat från Wikipedia:
Enligt 2006 års konstitution styr Gibraltar sina egna angelägenheter, även om vissa befogenheter, som försvar och yttre förbindelser, fortfarande är den brittiska regeringens ansvar
 
Senast redigerad av en moderator:

Oquist

Avslutat medlemskap
Ja, det var bra med info om serienumret. Detta innebär att varan säkert är gjord av tillverkaren men inte såld via rätt kanaler.
Ser man någon skillnad mot att det är så eller att man säljer stulna produkter, använder sig av ett förfalskat serienummer och programvaran i kameran är modifierad?
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
På väg från Arlanda nu

Hej, det låter synnerligen spännande och även skrämmande allt det ni skriver.

Mitt paket är på väg nu -- frågan är då vad det innehåller???

Beställde för en vecka sedan. Pengar till Gibraltar-bank, precis som ni skriver.
Lagerantalet sjönk omedelbart med en siffra, så den saken kan de.

Paket från Birmingham East Midlands med DHL-flyg till jättecentret i Leipzig-Halle fredag natt.
Till Arlanda i morse och nu sorterat och på väg i bil.

Har fått sms redan i förra veckan om att paket är på väg och kunnat välja mellan att hämta i butik eller få det till hemadressen (men då måste man sitta hemma och vänta).

Alltså är det viktigt att man fyller i sitt mobilnummer. DHL har nämligen en fantastisk koll på minsta rörelse i sortering och frakt.

Har också fått mailsvar av dem, men frågade då omedelbart vad som hände med expressleveransen jag beställde och betalade 175 kr för. De skrev att det såg ut att bli ordinarie leverans men att jag då skulle kunna claima "refund", vilket jag tänker göra. Mailen verkar läsas av varje kväll vid sextiden svensk tid.

OBS att hemsidan luras. Det står med RÖTT att Express ska kosta 39 kr, men när man fyller i längre fram under köpprocessen finns inget sådant belopp (jag hittade i alla fall bara 175 och valde då det, kanske skulle 39 dykt upp längre fram, men det tror jag inte.)

Sedan är deras rating-system med upp till FEM stjärnor också en halvbluff minst sagt. Du fyller nämligen i det när du betalat och utvärderar alltså bara hur nöjd du är med KÖP-processen. Jag fyllde i något som jag tolkade som en möjlighet att de rating också när grejerna kommit. Återstår att se hur det blir med den saken.

Nå, OM nu RÄTT grejer kommer i paketet och FUNGERAR har jag sparat en bra slant.

Men om det var värt det ---- det vet jag inte nu. Om inte det går att få någon service annat än i Hong Kong då ...........

Hoppas någon annan har glädje av denna spännande men L Å N G A berättelse.

Tack
 

Nicklasde

Medlem
Hej, det låter synnerligen spännande och även skrämmande allt det ni skriver.

Mitt paket är på väg nu -- frågan är då vad det innehåller???

Beställde för en vecka sedan. Pengar till Gibraltar-bank, precis som ni skriver.
Lagerantalet sjönk omedelbart med en siffra, så den saken kan de.

Paket från Birmingham East Midlands med DHL-flyg till jättecentret i Leipzig-Halle fredag natt.
Till Arlanda i morse och nu sorterat och på väg i bil.

Har fått sms redan i förra veckan om att paket är på väg och kunnat välja mellan att hämta i butik eller få det till hemadressen (men då måste man sitta hemma och vänta).

Alltså är det viktigt att man fyller i sitt mobilnummer. DHL har nämligen en fantastisk koll på minsta rörelse i sortering och frakt.

Har också fått mailsvar av dem, men frågade då omedelbart vad som hände med expressleveransen jag beställde och betalade 175 kr för. De skrev att det såg ut att bli ordinarie leverans men att jag då skulle kunna claima "refund", vilket jag tänker göra. Mailen verkar läsas av varje kväll vid sextiden svensk tid.

OBS att hemsidan luras. Det står med RÖTT att Express ska kosta 39 kr, men när man fyller i längre fram under köpprocessen finns inget sådant belopp (jag hittade i alla fall bara 175 och valde då det, kanske skulle 39 dykt upp längre fram, men det tror jag inte.)

Sedan är deras rating-system med upp till FEM stjärnor också en halvbluff minst sagt. Du fyller nämligen i det när du betalat och utvärderar alltså bara hur nöjd du är med KÖP-processen. Jag fyllde i något som jag tolkade som en möjlighet att de rating också när grejerna kommit. Återstår att se hur det blir med den saken.

Nå, OM nu RÄTT grejer kommer i paketet och FUNGERAR har jag sparat en bra slant.

Men om det var värt det ---- det vet jag inte nu. Om inte det går att få någon service annat än i Hong Kong då ...........

Hoppas någon annan har glädje av denna spännande men L Å N G A berättelse.

Tack


Så länge du fått möjlighet till spårning så låter det kanon för dig. Idag fick jag mitt spåringsnumer av dom. ( nästan 3 veckor efter beställning) folk verkar iallafall få det dom har beställt så
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Rätt grejer kom!

Hej, vill bara rapportera att paketet innehöll rätt grejer och var väl packat och inplastat.

Allt fungerar som det ska och numret var även det ok och gick att registrera på den svenska hemsidan under produktregistrering.

Nu återstår att testa alla knappar och inställningar på kameran, men i bästa fall är inte risken för ett måndagsexemplar större så här.

Firmware var uppdaterade.

Bara engelsk bruksanvisning, men det får funka.

Tack för mig. Allt väl så långt i väntan på kvitto med eposten.
Vet inte om jag skulle göra om det???
 

E.P

Aktiv medlem
Hej, det låter synnerligen spännande och även skrämmande allt det ni skriver.

Mitt paket är på väg nu -- frågan är då vad det innehåller???

Beställde för en vecka sedan. Pengar till Gibraltar-bank, precis som ni skriver.
Lagerantalet sjönk omedelbart med en siffra, så den saken kan de.

Paket från Birmingham East Midlands med DHL-flyg till jättecentret i Leipzig-Halle fredag natt.
Till Arlanda i morse och nu sorterat och på väg i bil.

Har fått sms redan i förra veckan om att paket är på väg och kunnat välja mellan att hämta i butik eller få det till hemadressen (men då måste man sitta hemma och vänta).

Alltså är det viktigt att man fyller i sitt mobilnummer. DHL har nämligen en fantastisk koll på minsta rörelse i sortering och frakt.

Har också fått mailsvar av dem, men frågade då omedelbart vad som hände med expressleveransen jag beställde och betalade 175 kr för. De skrev att det såg ut att bli ordinarie leverans men att jag då skulle kunna claima "refund", vilket jag tänker göra. Mailen verkar läsas av varje kväll vid sextiden svensk tid.

OBS att hemsidan luras. Det står med RÖTT att Express ska kosta 39 kr, men när man fyller i längre fram under köpprocessen finns inget sådant belopp (jag hittade i alla fall bara 175 och valde då det, kanske skulle 39 dykt upp längre fram, men det tror jag inte.)

Sedan är deras rating-system med upp till FEM stjärnor också en halvbluff minst sagt. Du fyller nämligen i det när du betalat och utvärderar alltså bara hur nöjd du är med KÖP-processen. Jag fyllde i något som jag tolkade som en möjlighet att de rating också när grejerna kommit. Återstår att se hur det blir med den saken.

Nå, OM nu RÄTT grejer kommer i paketet och FUNGERAR har jag sparat en bra slant.

Men om det var värt det ---- det vet jag inte nu. Om inte det går att få någon service annat än i Hong Kong då ...........

Hoppas någon annan har glädje av denna spännande men L Å N G A berättelse.

Tack
ÄR det Nikon systemkamera, så kan du väl byta den Engelska manualen om den är i nyskick mot en svensk via Nikon https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/22119/

Det med service, om kameran säljs i Sverige skall det väl inte vara nåt problem, men garanti lär det ju inte vara om kameran kommer från HongKong, då Nikon inte har världsgaranti på sina kameror.
 

Andersberggren

Ny medlem
förutom att dom verkar ha långa leveranstider, är dom bra annars? Har läst igenom tråden och leveransen är det enda som är problemet vad jag förstår? Såg sidan imorse o tänkte ev beställa. Men man kanske är dumsnål??
 
Som företagare kan man handla utan moms hos en seriös handlare som Robert White i Storbritannien. Sen tar du upp det i momsdeklarationen och får betala till Skatterverket om du inte kan kvitta mot utgående moms.

Jag har rent allmänt svårt att förstå hur man kan riskera ett femsiffrigt belopp för att eventuellt tjäna ett tresiffrigt belopp. Att jaga de sista hundralapparna kan stå en dyrt.
Det handlar i många fall inte om att spara ett tresiffrigt belopp.
Nikon D800 kostar 17.990:- inkl frakt hos dem.
Billigast på Prisjakt är 22.290:-
Men visst känns det allt annat än seriöst.
 
ANNONS