Annons

Varning för rhinocamera.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklasde

Medlem
Nu la min d5200 inbyggda blixt av... Måste man gå via dom eller räcker det att man går direkt till nikon? Strax över en månad gamal kamera
 

TommyWe

Ny medlem
Dumsnål

Jag tjänade 1000kr på det och kommer aldrig titta åt den sidan igen.
Tillhör väl också den dumsnåle. Köpte ett D5200 kit innehållande kamerahus + 18-55mm och ett 55-300 mm optik. Efter leverans försökte jag registrera produktens på Nikons hemsida för garantins skull. Visade sig då att två av produkterna var märkta med serienumer som Nikon Eu. inte ville kännas vid. Förmodligen har jag fått produkter som inte är avsedda för den Europeiska marknaden. Visade sig också vid en analys av en bild tagen med nämnda kamera att den information som gick att få ut var mycket begränsad och förvånade supporten på Nikon som jag har haft kontakt med. Försöker få de "felaktiga produkterna" utbytta men det är inte lätt. Svårt att kommunicera med Rhinocamera. Har tagit en del bilder med den och det fungerar så här långt bra.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jaa. Då är då frågan: Ska man våga beställa en Nikon 80-400 AF-S från rhinocamera.se för 17970 kronor? Det är 15-20% billigare än de svenska återförsäljarna.
 

Vassius

Aktiv medlem
Jaa. Då är då frågan: Ska man våga beställa en Nikon 80-400 AF-S från rhinocamera.se för 17970 kronor? Det är 15-20% billigare än de svenska återförsäljarna.
Av en händelse ungefär det pris man får om man räknar bort momsen.

Skattebrott har stötts och blötts i det här forumet tillräckligt tror jag, men betänk detta: företag som fifflar med en sak har nog inga förbehåll mot att fiffla med andra saker också. Jag skulle aldrig lita på dem i alla fall.
 

E.P

Aktiv medlem
Av en händelse ungefär det pris man får om man räknar bort momsen.

Skattebrott har stötts och blötts i det här forumet tillräckligt tror jag, men betänk detta: företag som fifflar med en sak har nog inga förbehåll mot att fiffla med andra saker också. Jag skulle aldrig lita på dem i alla fall.
Kan ju säga samma sak om privatpersoner här på forumet som mer än gärna fifflar med skatt, tull och moms, och precis som du säger, det är väl bara en fråga innan någon får en tegelsten i paketet istället :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hur vågar ni ens titta på den sidan? Redan första anblicken gör en mörkrädd. Sedan allt som redan bekräftats här i tråden?

Extrema väntetider, leveranser som försvinner, hotfulla mail, felaktiga serienummer, blixt som går sönder efter en månad.

Nej, köp från en seriös handlare. De där tusenlapparna man sparar är snart bortglömda ändå. Och tveksamma kvitton/historik vid en eventuell försäljning senare kan ge utrymme för ytterligare prut på begagnatmarkanden beroende på när och till vem den säljs. Om man nu tänker i dom banorna...
 

Nicklasde

Medlem
Hur vågar ni ens titta på den sidan? Redan första anblicken gör en mörkrädd. Sedan allt som redan bekräftats här i tråden?

Extrema väntetider, leveranser som försvinner, hotfulla mail, felaktiga serienummer, blixt som går sönder efter en månad.

Nej, köp från en seriös handlare. De där tusenlapparna man sparar är snart bortglömda ändå. Och tveksamma kvitton/historik vid en eventuell försäljning senare kan ge utrymme för ytterligare prut på begagnatmarkanden beroende på när och till vem den säljs. Om man nu tänker i dom banorna...

Köp inte där!

Som sagt. Kundservice är något dom verkligen inte kan.
Ringde upp mig och va förbannad.
Våran mailkonversation som vi har just nu så spelar dom bara korkade.

Det står klart och tydligt på min warranty att det endast gäller i Japan.
Pratade med nikon om det och dom sa att det finns några skumma företag som fulköper varor och säljer vidare.

Rhinocamera påstår att det ändå går att skicka till nikon Sverige som garantiärende.
Ska prata lite mer med grabbarna hos nikon så jag inte åker på att betala.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ännu ett gäng som blivit besvikna på att de inte fått vettig service när de köpt till det lägsta pris som går att finna på Internet. När skall vissa personer förstå att man inte kan sälja till mycket lägre pris än andra utan att fuska.

Denna hysteri hos en del personer att det skall vara billigt leder till att seriösa handlare med bra service och kundtjänst tvingas stänga ner. Det finns ju fler kriteria till ett bra köp än bara lägsta pris.

Denna prishysteri har en mängd negativa konsekvenser.

Jag är ledsen men jag har inget medlidande för dem som råkat i problem på grund av Rhinocamera.

Er snikenhet har faktiskt satt er i den situationen.

De flesta bolag som Canon , Nikon m.fl försöker hålla en prisnivå som är densamma världen över.
Sedan gör tullar och skatter att det kan finnas stora skillnader mellan olika länder. Plötsliga valuta fluktuationer kan också skapa skillnader. Ingen producent kan sprätta upp priset plötsligt om en valuta sjunker med 30%.
De har många fler lågrisalternativ än vi har att välja på. Det de lärt sig att det låga priser alltid kommer till

Jag hoppas ni har lärt er läxan att man får det man betalar för. Snikenhet kan vara kostsamt.

Nu får jag säkert många arga inlägg men jag är oroad för hur denna snikenhet och där låga priser är kung leder till utarmning av säljare som erbjuder kunskap och service. Hur låga priser leder till matfusk och dålig djurhållning. Till företag som sysslar med gråimport. You name it.
Fokus på enbart pris leder till en mängd negativa konsekvenser.
Jag hoppas detta svänger och även många svenskar förstår att det finns fler parametrar som är viktiga
De har många fler lågpris alternativ än vi att välja på. Det de lärt sig att det låga priset alltid har ett pris i sig.
 
Senast ändrad:

eskil23

Aktiv medlem
Ännu ett gäng som blivit besvikna på att de inte fått vettig service när de köpt till det lägsta pris som går att finna på Internet. När skall vissa personer förstå att man inte kan sälja till mycket lägre pris än andra utan att fuska.
Det är inte service jag är ute efter när jag handlar hos den billigaste sajten, det är billiga grejer. Jag förväntar mig inte att de ska kunna kommunicera på svenska. Jag förväntar mig inte att få prylarna dagen efter att jag beställt dem. Men de prylar som de säljer och som kunderna betalar för måste de också kunna leverera. När det gäller det är priset ovidkommande. Annars kan jag lika gärna handla på eBay.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är inte service jag är ute efter när jag handlar hos den billigaste sajten, det är billiga grejer. Jag förväntar mig inte att de ska kunna kommunicera på svenska. Jag förväntar mig inte att få prylarna dagen efter att jag beställt dem. Men de prylar som de säljer och som kunderna betalar för måste de också kunna leverera. När det gäller det är priset ovidkommande. Annars kan jag lika gärna handla på eBay.
Ja och på både ställena kan du bli helt blåst. Fast lycka till.
 

Nicklasde

Medlem
Ännu ett gäng som blivit besvikna på att de inte fått vettig service när de köpt till det lägsta pris som går att finna på Internet. När skall vissa personer förstå att man inte kan sälja till mycket lägre pris än andra utan att fuska.

Denna hysteri hos en del personer att det skall vara billigt leder till att seriösa handlare med bra service och kundtjänst tvingas stänga ner. Det finns ju fler kriteria till ett bra köp än bara lägsta pris.

Denna prishysteri har en mängd negativa konsekvenser.

Jag är ledsen men jag har inget medlidande för dem som råkat i problem på grund av Rhinocamera.

Er snikenhet har faktiskt satt er i den situationen.

De flesta bolag som Canon , Nikon m.fl försöker hålla en prisnivå som är densamma världen över.
Sedan gör tullar och skatter att det kan finnas stora skillnader mellan olika länder. Plötsliga valuta fluktuationer kan också skapa skillnader. Ingen producent kan sprätta upp priset plötsligt om en valuta sjunker med 30%.
De har många fler lågrisalternativ än vi har att välja på. Det de lärt sig att det låga priser alltid kommer till

Jag hoppas ni har lärt er läxan att man får det man betalar för. Snikenhet kan vara kostsamt.

Nu får jag säkert många arga inlägg men jag är oroad för hur denna snikenhet och där låga priser är kung leder till utarmning av säljare som erbjuder kunskap och service. Hur låga priser leder till matfusk och dålig djurhållning. Till företag som sysslar med gråimport. You name it.
Fokus på enbart pris leder till en mängd negativa konsekvenser.
Jag hoppas detta svänger och även många svenskar förstår att det finns fler parametrar som är viktiga
De har många fler lågpris alternativ än vi att välja på. Det de lärt sig att det låga priset alltid har ett pris i sig.
Va kul för dig att du har mycket pengar att lägga ner på din hobby. :) Alla har inte det och får leta efter billigare alternativ.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Va kul för dig att du har mycket pengar att lägga ner på din hobby. :) Alla har inte det och får leta efter billigare alternativ.
Ja åtminstone har jag tillräckligt mycket pengar för att ta hänsyn till mer än priset när jag väljer leverantör. Man behöver inte googla länge tills man insett att Rhinocamera tar ett antal genvägar för att kunna sälja till lägre pris än andra.
Flera inlägg i Tyskland, Danmark och Sverige tyder på att leveranserna tar mycket lång tid och kommer ifrån Asien. Även tråden nämns detta.

Många tillverkare har garanti som gäller per världsdel. Om kameran kommer från Asien och du skickar in den för åtgärd hos t.ex. RCC i Göteborg har de rätt att vägra befatta sig med den eller kräva du betalar för åtgärden.

Pris bör alltid sättas i relation till vad man får för pengarna.
 

Nicklasde

Medlem
Ja åtminstone har jag tillräckligt mycket pengar för att ta hänsyn till mer än priset när jag väljer leverantör. Man behöver inte googla länge tills man insett att Rhinocamera tar ett antal genvägar för att kunna sälja till lägre pris än andra.
Flera inlägg i Tyskland, Danmark och Sverige tyder på att leveranserna tar mycket lång tid och kommer ifrån Asien. Även tråden nämns detta.

Många tillverkare har garanti som gäller per världsdel. Om kameran kommer från Asien och du skickar in den för åtgärd hos t.ex. RCC i Göteborg har de rätt att vägra befatta sig med den eller kräva du betalar för åtgärden.

Pris bör alltid sättas i relation till vad man får för pengarna.

Precis. Det har inte jag. Priset för mig är kronorna som är kvar efter att hyran, maten och räkningarna är betalda. Det är billigast online eller begagnat som oftast gäller. Och när jag beställde fanns det inte lika mycket info om det företaget som det finns idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det är många som är tacksamma över att ni som har beställt från Rhinocamera delger oss era erfarenheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror att det är många som är tacksamma över att ni som har beställt från Rhinocamera delger oss era erfarenheter.
Håller med dig där. Det är att utnyttja vår konsumentmakt.
Det här företaget verkar inte seriöst. Inte så att man inte till sist får leverans eller en tegelsten i paketet.
Det man får kan dock ge stora problem om man behöver använda garantin.
Jag undrar hur Rinocamera hantera detta.
En asiatisk gråimporterad kamera kan ge inte servas i Europa om t.ex Canon följer sina regler.
Det kan alltså i slutändan bli väldigt dyrt.
Ibland ser de genom fingrarna och hjälper till. Det är oftast om man själv köpt den i Amerika eller Asien.
Med gråimporterad kamera som Rhinocamera satt i system är risken stor att de inte är lika välvilliga.
 

keckax

Aktiv medlem
Ja ja, jag kryper härmed till korset som ännu en i raden som tog en chansning och förlorade. Visst efter ett riktigt uselt kundbemötande och 2 1/2 månad senare sitter jag på en Tamron 24-70/2,8 till Canon, jag har Nikon... Efter en utdragen och ensidig konversation (från min sida), kan jag inget annat göra än sälja gluggen och köpa motsvarande hos seriös handlare.

/K
 

afe

Aktiv medlem
Det är väl bara att hoppas att fler hittar den här tråden innan de handlar billigt, men i slutändan ändå får betala dyrt ...
 

keckax

Aktiv medlem
Det är väl bara att hoppas att fler hittar den här tråden innan de handlar billigt, men i slutändan ändå får betala dyrt ...
Har jag fel när jag förra veckan (eller möjligtvis veckan dessförinnan) såg en reklamannons för "rhino camera" på fotosidan?
 

E.P

Aktiv medlem
Ingen aning - inget jag tänkt på, men omöjligt är det väl inte ...
Tror det är Google Ads du ser, men jag la märke till det för 2 månader sen. ute i höger sida va ? håll makören över annonsen, så ser du iaf i IE och Firefox nere i vänster sida var annonsen kommer ifrån
 
ANNONS