Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder från NAS på Apple TV

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Vad är enklaste lösningen för att visa bilder som ligger på en NAS på en Apple TV (gen 4)?

Båda ligger på samma nätverk.

Jag har hittat PLEX som alternativ men är osäker om det är enklaste lösningen eller ej.

Jag är ny på iOS så jag har inte full koll på denna värld.

NASen är en Netgear ReadyNAS 104.

Har undrat precis samma, tack för länken! Efter lite google så kom jag fram till att infuse blir enklast att komma igång med. Om jag fattat det rätt så måste man installera plex på sin PC, NAS och så är det länkningen mellan plex i servern och appen på TV som sköter överföringen. Infuse klarar sig med appen på "mottagaren" och kan hämta filer på nätanslutna diskar så det blir ju smidigast om det fungerar då inget behövs extra på sändarsidan.

Jultomten har inte kommit än, men jag har hört han är på väg i närtid med en Apple TV4, men kunde inte hålla mig så jag laddade ner infuse 3 på ipad. Jag har en WD my cloud som nätdisk, och infuse hittade den med en gång, tryckte på spara och fick upp mina flikar. Började blädra i bildfiler men fick problem på ipad att det tog riktigt lång tid, verkar inte som man kunde börja titta på första bilden förrän den hade hämtat över filerna och där var min ipad för seg. Hoppas att det går bättre med Apple tv då den har bättre processor. Detta kan kanske vara ett problem? Kanske kan det vara benämningen av bildfiler som ställer till det?

Har också en hel del mpg4 filer på disken och dessa gick det fint att se på plattan via Infuse.

Appen fungerar ganska likt WD clouds app till disken, den har samma problem med att visa foto. Dock så har WD cloud en extra app just för hantering av foto, troligen upplagd så att den kan starta visningen utan att hämta hem allt

Om man går tillbaka i tiden hur jag visat bilder via apple tv 2, så började jag med bildvisning via hemdelning, här måste datorn vara på vilken krånglade till allt. Sedan gick jag över till att visa via Flickr, via den app som fanns. Därefter skaffade jag WD cloud och har visat bilder via ipad och skärmdelning.

Nu har jag bara testat Infuse i en 5 minuter men är det så att bildvisningen fungerar bra på apple tv4 så verkar det som att det är det jag kommer att köra. För mina filer så verkar det som det fungerar med gratisversionen

Senast ändrad:
Har testat mer med Infuse 3 och jag kan inte få någon visning av jpg filer, om detta beror på att det är infuse 3, att det är gratisversion eller annat vet jag inte. Men det hjälpte inte att jag la två bildfiler i en mapp de hittades inte eller att jag ändrade till bara ett rent nummer i bildfilen. Jag ser att filen finns där när jag ligger i "lägga till filer mode", men i presentation så anger den mappen som tom

Jag tackar också för tipsen! Jag laddade hem Infuse till Apple TV igår kväll och jag har en Synology-NAS.
Streama film fungerar riktigt bra (min NAS är för kraftlös för att köra Plex, så det var mycket positivt). Däremot kunde Infuse inte visa några bilder från NASen. De flesta är förvisso i raw-format så det är inte så underligt, men jag letade även rätt på en mapp med jpegs och inte heller den fungerade vilket är lite oroväckande. Men jag kanske behöver göra ett grundligare försök.

Jag testade även appen Localcast. Den hittade både jpegs och filmer på NASen, men jag upplever appen väldigt ful, dålig och instabil, så den kan jag inte rekommendera i dagsläget.

I dagsläget visar jag bilder på Apple TV via ICloud-delning av bilder. Det fungerar helt okej och ger möjligheten att använda sina egna bilder som skärmsläckare, vilket jag tycker är trevligt.

Har tittat mer om format som Infuse stödjer, har tyvärr inte hittat jpg, det stod något om jpg för pro versionen men om det bara var för att göra fina mappar var oklart. Men Infuse fungerar fint för att film så jag kommer iaf att använda den. Behöver då hitta någon app som kan hämta jpg på nätdiskar

Har du en smart-tv tex med Android brukar detta vara förberett så du slipper krångel med extra hårdvara. I min låg es-filutforskare med så de var bara att klicka på mappen och ta bildspel.

Har du en smart-tv tex med Android brukar detta vara förberett så du slipper krångel med extra hårdvara. I min låg es-filutforskare med så de var bara att klicka på mappen och ta bildspel.

Jag har tyvärr inte en smart-tv. Och ingen mer Apple produkt än Apple TVn.

Det känns som om Apple inte vill man blandar Apple med PC och Android....

Dock funkar Infuse 4 bra för att spela upp bildspel genererade från Lightroom som ligger på NASen,

LocalCast fick jag dock inte att hitta min NAS. Infuse hittade den direkt, både som fileserver och som mediaspelare (Netgears inbyggda).

ANNONS
Götaplatsens Foto