Nu är det dags att köpa ny laptop och då tänkte jag göra slag i saken och skaffa lightroom och testa hur det är. När jag läser om exempel på lämpliga datorer ser jag att priset ofta stiger till över 10 000 kr. Min fråga är om man skulle kunna använda en billigare dator, eller är det helt kört? Jag är nybörjare och kommer inte att använda lightroom så värts mycket eller ofta. Jag tänkte koppla datorn till en skärm jag har. Skärmen har VGA-anslutning, så det får bli en adapter.
Detta är mitt förslag på dator:
Toshiba Satellite P50D-C-10F
https://www.dustinhome.se/product/5010913642/satellite-p50d-c-10f
Jag förstår att jag skulle kunna få bättre prestanda med en dyrare dator, men resurserna är ju inte obegränsade.
Man kan ju lite grovt sammanfatta den datorn som "måttligt snabb processor, men snabb ssd-disk och hyfsat med minne".
Det blir lite som när man besvarar frågor som "kan jag fota sport med en enkel kamera". Självklart går det, men det blir inte lika enkelt som med en bättre kamera. Om vi lämnar kameraliknelsen och håller oss till datorn så kommer den ta en stund på sig att generera förhandsgranskningar i Lightroom (det är processorintensivt), men så länge du inte importerar stora mängder av bilder så är det inget jätteproblem. Det kommer att ta lite längre tid att zooma in och ut i redigerade bilder (samma skäl), men igen, bearbetar du inte så många bilder i taget eller gör det under tidspress ... Tja, då kan man leva med det.
SSD-disken är snabb, men inte så rymlig, och tänk på att när en SSD-disk börjar bli full (typ 80% fylld eller mer) sjunker dess prestanda en del (fortfarande snabbare än en gammal snurrdisk, men ändå).
Billiga bärbara datorer är mycket mindre stryktåliga än dyrare varianter (klenare och mjukare chassi, så de tål mindre hantering), men står för det mesta datorn stilla hemma spelar ju det ganska liten roll.
Jag gör hyfsat ofta fotojobb där jag snabbt skall redigera och skicka bilder från event (sport, tv och liknande) mer eller mindre i realtid, medan det pågick. Jag hade fram till för 4-5 år sedan en riktigt klen gammal bärbar dator (för tekniknördar: Core2Duo, 1 GB minne, men ssd-disk) som är avsevärt långsammare än den du funderar på. Det gick, med det var ofta frustrerande och det fanns gott om begränsningar. Skulle jag till exempel köra Lightroom var jag tvungen att stänga av precis allt annat. Batteriet var dåligt så jag var alltid på jakt efter ellutag. Men det gick.
Att köpa bra grejer, vare sig det gäller kameror, objektiv, blixtar, stativ, redigeringsprogram - eller datorer - handlar mycket om balansen mellan bekvämlighet och pris. Vill man ha lägre pris, då får man ge upp lite bekrvämlighet och i fallet med en billigare dator vara beredd att vissa saker ibland tar några irriterande extra minuter eller att man får starta om datorn (eller programmet) oftare.