Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar billigare dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Medley200

Avslutat medlemskap
Nu är det dags att köpa ny laptop och då tänkte jag göra slag i saken och skaffa lightroom och testa hur det är. När jag läser om exempel på lämpliga datorer ser jag att priset ofta stiger till över 10 000 kr. Min fråga är om man skulle kunna använda en billigare dator, eller är det helt kört? Jag är nybörjare och kommer inte att använda lightroom så värts mycket eller ofta. Jag tänkte koppla datorn till en skärm jag har. Skärmen har VGA-anslutning, så det får bli en adapter.

Detta är mitt förslag på dator:
Toshiba Satellite P50D-C-10F
https://www.dustinhome.se/product/5010913642/satellite-p50d-c-10f

Jag förstår att jag skulle kunna få bättre prestanda med en dyrare dator, men resurserna är ju inte obegränsade.

Nu är det dags att köpa ny laptop och då tänkte jag göra slag i saken och skaffa lightroom och testa hur det är. När jag läser om exempel på lämpliga datorer ser jag att priset ofta stiger till över 10 000 kr. Min fråga är om man skulle kunna använda en billigare dator, eller är det helt kört? Jag är nybörjare och kommer inte att använda lightroom så värts mycket eller ofta. Jag tänkte koppla datorn till en skärm jag har. Skärmen har VGA-anslutning, så det får bli en adapter.

Detta är mitt förslag på dator:
Toshiba Satellite P50D-C-10F
https://www.dustinhome.se/product/5010913642/satellite-p50d-c-10f

Jag förstår att jag skulle kunna få bättre prestanda med en dyrare dator, men resurserna är ju inte obegränsade.

Man kan ju lite grovt sammanfatta den datorn som "måttligt snabb processor, men snabb ssd-disk och hyfsat med minne".

Det blir lite som när man besvarar frågor som "kan jag fota sport med en enkel kamera". Självklart går det, men det blir inte lika enkelt som med en bättre kamera. Om vi lämnar kameraliknelsen och håller oss till datorn så kommer den ta en stund på sig att generera förhandsgranskningar i Lightroom (det är processorintensivt), men så länge du inte importerar stora mängder av bilder så är det inget jätteproblem. Det kommer att ta lite längre tid att zooma in och ut i redigerade bilder (samma skäl), men igen, bearbetar du inte så många bilder i taget eller gör det under tidspress ... Tja, då kan man leva med det.

SSD-disken är snabb, men inte så rymlig, och tänk på att när en SSD-disk börjar bli full (typ 80% fylld eller mer) sjunker dess prestanda en del (fortfarande snabbare än en gammal snurrdisk, men ändå).

Billiga bärbara datorer är mycket mindre stryktåliga än dyrare varianter (klenare och mjukare chassi, så de tål mindre hantering), men står för det mesta datorn stilla hemma spelar ju det ganska liten roll.

Jag gör hyfsat ofta fotojobb där jag snabbt skall redigera och skicka bilder från event (sport, tv och liknande) mer eller mindre i realtid, medan det pågick. Jag hade fram till för 4-5 år sedan en riktigt klen gammal bärbar dator (för tekniknördar: Core2Duo, 1 GB minne, men ssd-disk) som är avsevärt långsammare än den du funderar på. Det gick, med det var ofta frustrerande och det fanns gott om begränsningar. Skulle jag till exempel köra Lightroom var jag tvungen att stänga av precis allt annat. Batteriet var dåligt så jag var alltid på jakt efter ellutag. Men det gick.

Att köpa bra grejer, vare sig det gäller kameror, objektiv, blixtar, stativ, redigeringsprogram - eller datorer - handlar mycket om balansen mellan bekvämlighet och pris. Vill man ha lägre pris, då får man ge upp lite bekrvämlighet och i fallet med en billigare dator vara beredd att vissa saker ibland tar några irriterande extra minuter eller att man får starta om datorn (eller programmet) oftare.

Det funkar säkert bra. Sen bra att tänka ifall man inte behöver bärbar, så får man mer dator för pengarna om man köper stationär.

Tack

Så glad jag blir för engagemanget i denna fråga! Jag ska fundera på om jag verkligen behöver en bärbar. Annars så tror jag det får bli den där laptopen. Om jag tröttnar på hur seg den är så kan jag säkert ge den till min man, för han behöver också en ny dator vad det lider.

Förutom att den kommer vara långsam (som Martin A redan förklarat), så är förmodligen skärmen inte vidare bra. Skärmen är nästan det allra viktigaste när du jobbar med bilder och fotoredigering.

Du kan ju dock klara dig om du inte behöver redigera mobilt, utan har tänkt att främst använda datorn stationärt hemma kopplat till en bra extern skärm som lämpar sig för bilder/foto. Då kan du ju eventuellt även fundera på att kanske överväga en stationär som någon annan redan varit inne på (om du inte tänkt att behöva använda den mobilt).

Förutom att den kommer vara långsam (som Martin A redan förklarat) ...

Inser att det jag skrev lät lite entydigt negativt :) Det är med just Lightroom och i synnerhet med stora bildfiler det kanske blir lite segt, i övrigt och för normalbruk är det ju en hyfsat snabb dator :)

Inser att det jag skrev lät lite entydigt negativt :) Det är med just Lightroom och i synnerhet med stora bildfiler det kanske blir lite segt, i övrigt och för normalbruk är det ju en hyfsat snabb dator :)

Jag använder fortfarande min gamla T60 thinkpad från 2006 med core2duo processor och 3gb ram. Tillsammans med en ssd klarar den nyaste versionerna av program som lightroom och även photoshop utan några problem och upplevs inte särskilt långsam med undantag av om jag kör avancerade filter i PS.

Jag har jämfört med en ny dyr HP 8740w dreamcolor, med fyrkärnig processor, 32gb arbetsminne och det var inga dramatiska skillnader i hastighet mot min :)

Japp, det var det syftet jag tänkte på. AMD A-series kan fungera till mycket, men jag skulle personligen aldrig drömma om att använda den till någon seriös bildredigering. Blir nog en mycket tråkig upplevelse i längden, även om det rent tekniskt kanske fungerar.

Jag skulle då hellre satsat på en stationär eller en begangnad bärbar, eller tom vänta lite, om jag absolut inte hade råd med bättre.

Finns firmor som säljer begangnade bra genomgångna maskiner (refurbished) med garanti. Ibland kan man även hitta bra nya datorer om man väntar lite på rea eller bra kampanjer.

Så glad jag blir för engagemanget i denna fråga! Jag ska fundera på om jag verkligen behöver en bärbar. Annars så tror jag det får bli den där laptopen. Om jag tröttnar på hur seg den är så kan jag säkert ge den till min man, för han behöver också en ny dator vad det lider.

För att följa upp ett bra tips från Martin T: Det finns flera företag som säljer bra datorer med något eller ett par år på nacken där man kan få bra prestanda till trevliga priser. Ett par exempel:
https://www.inrego.se/webbshop
http://www.kvalitetsdatorer.se
Deras utbud varierar en hel del vecka till vecka beroende på vad de får in från sina företagskunder, men här kan man hitta mycket prisvärda datorer.

Jag använder fortfarande min gamla T60 thinkpad från 2006 med core2duo processor och 3gb ram. Tillsammans med en ssd klarar den nyaste versionerna av program som lightroom och även photoshop utan några problem och upplevs inte särskilt långsam med undantag av om jag kör avancerade filter i PS.

Jag har en likadan, fast med 1 GB minne vilket då innebar att LR fungerar, men bara om allt annat är avstängt :)

Ser bra ut.

Jag skulle köpa så mycket "processor" det bara går och att datorn klarar minst 16GB RAM. SSD och minne kan man alltid uppgradera i efterhand och då håller datorn prestandamässigt mycket längre. Skärmarna är som dom är på en bärbar, tycker det är för litet att redigera i.

Ur hållbarhetssynpunkt skulle jag satsa på en stationär, lättare o mecka med.

Kraft

Att det skulle behövas så jättemycket kraft för att redigera stillbilder tror jag är överdrivet. Det är skillnad med 3D-animeringar och Film. Men idag är ju t.ex. en i3-processor kraftfull och billig. Lägre än i3 skulle inte jag gå. Skärm kan helt klart vara värt att betala för men det är inte automatiskt bättre för att den är dyrare, datortillverkaren kan ha lagt allt krut på hårdvaran under huven. Men har de en bra skärm så behöver du ju inte bry dig så hårt kanske. Men skönt med en skaplig skärm de gånger man kopplar lös.

Jag kan ju erkänna att intresset för datorer är lågt från min sida. Men nu blev jag intresserad. Jag är nämligen också intresserad av återanvändning. Det känns bra för miljöns skull. Och så är jag ekonomiskt sinnad. Jag funderar på att slå till på datorn ovan. Är det någon annan som har något däremot?

Är det förresten någon som har ett förslag på en bra stationär begagnad dator, som jag kan jämföra lite med?

Tack på förhand!

Jag köpte en sådan men med Dreamcolorskärm och är mycket nöjd. Min dator visade sej ha ett fel, den återstartade inte från viloläge vilket jag inte upptäckte förrän efter ett tag så jag kontaktade dem och knorrade. De mejlade en fraktsedel till mej, Schenker hämtade vid dörren en tisdag och på fredag kunde jag hämta den på mitt utlämningsställe. Den hade ett minnesfel så de hade bytt minnesmoduler. Det kallar jag service. Det här är för övrigt andra gången jag köper en begagnad HP workstation, förra gången var 2010 och den fick min svåger så han slapp köra en gammal wistaburk.

ANNONS
Götaplatsens Foto