Annons

Lightroom eller annat program för klassifiering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett lätt o smidigt sätt (eller program för) att klassa eller betygsätta mina bilder. (Detta är bra tex då man kört flera hundra modellbilder).

Har tidigare erfarenhet från Canons och Nikons programvaror (som medföljer i kameran) och de fungerar bra att snabbt kunna kolla bilderna, förstora o betygsätta dem (1 till 5 stjärnor). Därefter brukar jag sortera in bilderna i tre mappar ("Bra-bilder", "OK-bilder" och "Resterande-bilder"). Nu har jag en Sony A7R som inte har något importprogram med sig. Jag har då försökt använda Lightroom, men det tar väldigt mycket längre tid (med att tex förstora en RAW-fil) och jag hittar inte ett sätt att sedan flytta dessa filer till mapparna.

Några förslag på bättre program eller sätt att göra detta på?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett lätt o smidigt sätt (eller program för) att klassa eller betygsätta mina bilder. (Detta är bra tex då man kört flera hundra modellbilder).

Har tidigare erfarenhet från Canons och Nikons programvaror (som medföljer i kameran) och de fungerar bra att snabbt kunna kolla bilderna, förstora o betygsätta dem (1 till 5 stjärnor). Därefter brukar jag sortera in bilderna i tre mappar ("Bra-bilder", "OK-bilder" och "Resterande-bilder"). Nu har jag en Sony A7R som inte har något importprogram med sig. Jag har då försökt använda Lightroom, men det tar väldigt mycket längre tid (med att tex förstora en RAW-fil) och jag hittar inte ett sätt att sedan flytta dessa filer till mapparna.

Några förslag på bättre program eller sätt att göra detta på?
Att flytta bilderna till mapparna göra enkelt med drag and drop :)

Men att kolla på flera hundra bilder går inte snabbt i LR tyvärr. Jag har börjat köra med FastRawViewer. Tar dock ett tag att vänja sig vid men det är i alla fall oerhört snabbt för RAW-filer.
 

reboot81

Aktiv medlem
Tanken med LR är att du INTE ska flytta filer.
Kika in på moderskeppets kurser.

Jag jobbar så här: importerar, gallrar ut kassa bilder, graderar bilder med siffrorna 1-5.
Sen aktiverar jag ett filter så att jag endast ser 4&5 graderafe bilder.
Av dessa skapar jag sedan en samling, tex Emils dop 2016.
Därefter börjar jag jobba med själva bilderna...

LR jobbar inte efter mapp/filstruktur. Därför kan jag ha topp bilden från kyrkan både i samlingen Emils dop OCH "mina bästa kyrkbilder" - utan att jag för den delen behöver två bildfiler som tar plats på hårddisken. Och bilden i Emils dop, ja den kan vara s/v medans den andra är färg.
Smidigt va?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Tanken med LR är att du INTE ska flytta filer.
Kika in på moderskeppets kurser.

Jag jobbar så här: importerar, gallrar ut kassa bilder, graderar bilder med siffrorna 1-5.
Sen aktiverar jag ett filter så att jag endast ser 4&5 graderafe bilder.
Av dessa skapar jag sedan en samling, tex Emils dop 2016.
Därefter börjar jag jobba med själva bilderna...

LR jobbar inte efter mapp/filstruktur. Därför kan jag ha topp bilden från kyrkan både i samlingen Emils dop OCH "mina bästa kyrkbilder" - utan att jag för den delen behöver två bildfiler som tar plats på hårddisken. Och bilden i Emils dop, ja den kan vara s/v medans den andra är färg.
Smidigt va?
Ja, jag kan tänka mig att det är så. Men det känns inte så bra då jag kör RAW-filer och JPG-filer samtidigt och brukar ge bort JPG-filerna till modellen sedan. För hon har ju inte tillgång till MIN Lightroom. Därför är det ju lättast att köra en snabb betygsättning kopiera/flytta dem sedan och lägga upp på tex Dropbox eller DVD.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tanken med LR är att du INTE ska flytta filer.
Kika in på moderskeppets kurser.

Jag jobbar så här: importerar, gallrar ut kassa bilder, graderar bilder med siffrorna 1-5.
Sen aktiverar jag ett filter så att jag endast ser 4&5 graderafe bilder.
Av dessa skapar jag sedan en samling, tex Emils dop 2016.
Därefter börjar jag jobba med själva bilderna...

LR jobbar inte efter mapp/filstruktur. Därför kan jag ha topp bilden från kyrkan både i samlingen Emils dop OCH "mina bästa kyrkbilder" - utan att jag för den delen behöver två bildfiler som tar plats på hårddisken. Och bilden i Emils dop, ja den kan vara s/v medans den andra är färg.
Smidigt va?
Om du av någon anledning slutar med/inte har tillgång till Lightroom, hur skall du då hitta dina bilder?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Om du av någon anledning slutar med/inte har tillgång till Lightroom, hur skall du då hitta dina bilder?
Ja, det är ju inga problem. De ligger ju på hårddisken ändå så jag kommer ju åt dem utan att blanda in Lightroom. Men du kanske menar om jag sätter etiketter (plats, personnamn mm) på bilderna.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ja, det är ju inga problem. De ligger ju på hårddisken ändå så jag kommer ju åt dem utan att blanda in Lightroom. Men du kanske menar om jag sätter etiketter (plats, personnamn mm) på bilderna.
Bilderna ligger i datumordning på hårddisken. Hur hittar du 10 år gamla bilder utan Lightroom?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Bilderna ligger i datumordning på hårddisken. Hur hittar du 10 år gamla bilder utan Lightroom?
Jag har sorterat alla mina bilder under mappar med årtalet. Sedan kommer mappar med datum och en lätt beskrivning av vad för bilder det finns i mappen.
Visst kan det bli problem om jag tex ska leta fram min bästa bild på en smålom men förvånadsvärt ofta så kommer man ihåg ungefär vilket år o månad det var så jag brukar hitta bilder jag letar efter.

Men visst är det ju bra om man kör etiketter på varje bild (men jag anser att den tiden som går åt att göra det är bra mycket längre än för mig att leta lite).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är ute efter ett lätt o smidigt sätt (eller program för) att klassa eller betygsätta mina bilder. (Detta är bra tex då man kört flera hundra modellbilder).

Har tidigare erfarenhet från Canons och Nikons programvaror (som medföljer i kameran) och de fungerar bra att snabbt kunna kolla bilderna, förstora o betygsätta dem (1 till 5 stjärnor). Därefter brukar jag sortera in bilderna i tre mappar ("Bra-bilder", "OK-bilder" och "Resterande-bilder"). Nu har jag en Sony A7R som inte har något importprogram med sig. Jag har då försökt använda Lightroom, men det tar väldigt mycket längre tid (med att tex förstora en RAW-fil) och jag hittar inte ett sätt att sedan flytta dessa filer till mapparna.

Några förslag på bättre program eller sätt att göra detta på?
Det går som sagt utmärkt att flytta filer mellan mappar i LR, eller för den delen att flytta hela mappar.

Snabb sortering/sållning är inte LR:s bästa gren direkt. Bland yrkesfotografer är de vanligt att köra Photo Mechanic som är fullständigt briljant för ändamålet, men i gengäld kostar en slant och har en hyfsat hög inlärningströskel. Ett billigare alternativ är till exempel Faststone imageviewer där det går snabbt att sålla och sortera bildfiler av alla de slag, har inte lika mycket finesser som Photo Mechanic, men är gratis och mycket enkelt att komma igång med.

Själv kör jag oftast enbart med RL, men ibland sållar jag lite innan för att jobba snabbare. Som när jag igår gick igenom 1500 rugbybilder från i söndags och slängde närmare 500 i Faststone innan jag ens importerade dem i LR.

När det gäller filstruktur och LR kan man göra på olika sätt: Man kan låta programmet sköta om saken (och det lägger upp filer strikt efter datum), eller så sköter man det själv, dvs skapar mappar utanför eller i LR och har sin egen struktur. Oavsett vilket kan LR hjälpa en att hålla reda på bilderna.
 

matnyttige

Aktiv medlem
....... Ett billigare alternativ är till exempel Faststone imageviewer där det går snabbt att sålla och sortera bildfiler av alla de slag, har inte lika mycket finesser som Photo Mechanic, men är gratis och mycket enkelt att komma igång med.
Du har ju inte möjligheten i Faststone att betygsätta bilderna och hur sorterar du bilden du ser utan att använda annat program vid sidan om (eller papper och penna "Bild 123 betyg 4")?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Du har ju inte möjligheten i Faststone att betygsätta bilderna och hur sorterar du bilden du ser utan att använda annat program vid sidan om (eller papper och penna "Bild 123 betyg 4")?
Det har ju som sagt sina begränsningar, jag använder det mest till att dels helt enkelt slänga ointressanta bilder (som i exemplet med rugbybilderna) och sedan kör jag ibland taggningsfunktionen (snabbtangent §) för att välja ut vissa bilder som jag sedan via "Markera endast taggade viler (Ctrl §)" till exempel kan dra till en annan mapp.
 

lofling

Aktiv medlem
Du har ju inte möjligheten i Faststone att betygsätta bilderna och hur sorterar du bilden du ser utan att använda annat program vid sidan om (eller papper och penna "Bild 123 betyg 4")?
Jag tjatar lite om FastRawViewer men blev lite såld på det efter att ha läst om det. Det går att betygsätta och sätta färgetiketter i det i alla fall. Sparas i xmp-fil. Det läser RAW-filerna väldigt snabbt. Alltså inte den preview i jpg som ingår. Fördelen är att det går att se precis vad det finns för data i RAW. Dessutom går det att göra en del justeringar och kolla var skärpan är m.m. Väldigt smidigt och gör att det går att fokusera på färre bilder i LR, som nu har blivit väldigt segt.
 

lofling

Aktiv medlem
Nja....fungerar verkligen det? Jag kan ju tex inte högerklicka och välja Flytta.
Vet inte varför det inte skulle fungera faktiskt.

I Biblioteksmodulen på vänstersidan har du normalt Överblick, Katalog, Mappar, Samlingar och Publiceringstjänster. Under Mappar syns var dina filer ligger fysiskt på datorn. Du kan välja att markera en eller flera bilder och sedan dra dem till en valfri mapp, eller att högerklicka på en mapp och välja "Flytta markerade bilder till den här mappen". Du kan också välja valfri mapp och högerklicka, välja skapa mapp. Sedan får du val om du vill inkludera markerade filer eller inte. Dessutom kan du välja att dra hela mappar under "Mappar" och släppa i valfri annan mapp.

Om du inte ser exakt i "Mappar" i vilken folder din fil är, kan du i högerpanelen under "Metadata" se vilken det är, och klicka på pilen till höger och namnet. Då hamnar du i rätt mapp så att den är markerad i vänsterpanelen i "Mappar". Kan vara användbart om man har massa mappar i sin LR-katalog.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har sorterat alla mina bilder under mappar med årtalet. Sedan kommer mappar med datum och en lätt beskrivning av vad för bilder det finns i mappen.
Visst kan det bli problem om jag tex ska leta fram min bästa bild på en smålom men förvånadsvärt ofta så kommer man ihåg ungefär vilket år o månad det var så jag brukar hitta bilder jag letar efter.

Men visst är det ju bra om man kör etiketter på varje bild (men jag anser att den tiden som går åt att göra det är bra mycket längre än för mig att leta lite).
Har använt Lightroom 2 ggr. Första gången monterade jag en SSD i datorn och behövde flytta bilderna till D-disken. Det är enkelt säger alla! c:a 75% gick bra men resten kunde Lightroom inte hitta. Vet inte varför men det fungerade inte. Gav upp Lightroom i ett halvår.
Gjorde ett nytt försök, men gav upp då jag kände att Lightroom bestämde över mig och mina bilder. Jag vill ha full kontroll och det ger inte Lightroom mig. Använder nu Photoshop och Bridge och mitt eget mappsystem. Känner nu att jag har full kontroll över mina bilder och hittar dom lätt i vilket program som helst. Men visst saknar jag vissa smidiga funktioner i Lightroom.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Vet inte varför det inte skulle fungera faktiskt.

I Biblioteksmodulen på vänstersidan har du normalt Överblick, Katalog, Mappar, Samlingar och Publiceringstjänster. Under Mappar syns var dina filer ligger fysiskt på datorn. Du kan välja att markera en eller flera bilder och sedan dra dem till en valfri mapp, eller att högerklicka på en mapp och välja "Flytta markerade bilder till den här mappen". Du kan också välja valfri mapp och högerklicka, välja skapa mapp. Sedan får du val om du vill inkludera markerade filer eller inte. Dessutom kan du välja att dra hela mappar under "Mappar" och släppa i valfri annan mapp.

Om du inte ser exakt i "Mappar" i vilken folder din fil är, kan du i högerpanelen under "Metadata" se vilken det är, och klicka på pilen till höger och namnet. Då hamnar du i rätt mapp så att den är markerad i vänsterpanelen i "Mappar". Kan vara användbart om man har massa mappar i sin LR-katalog.
Jo, det är ju det som är problemet att jag kan inte direkt se där var min mapp ligger annat än under enheten D: Mappen är dessutom gråmarkerad trots att det finns undermappar i den. Så hur jag flyttar till en undermapp vet jag ej då den ej är synlig och jag ej kan markera filer och "copy" (eller "Move").
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag tjatar lite om FastRawViewer men blev lite såld på det efter att ha läst om det. Det går att betygsätta och sätta färgetiketter i det i alla fall. Sparas i xmp-fil. Det läser RAW-filerna väldigt snabbt. Alltså inte den preview i jpg som ingår. Fördelen är att det går att se precis vad det finns för data i RAW. Dessutom går det att göra en del justeringar och kolla var skärpan är m.m. Väldigt smidigt och gör att det går att fokusera på färre bilder i LR, som nu har blivit väldigt segt.
Ja, efter att ha testat den lite så håller jag med. Den är snabb och enkel när det gäller att betysätta eller lägga till färgetiketter MEN mina JPG-filer syns ej då. Men kanske går det snabbare att sortera ut dem manuellt sedan än att köra långsamma Lightroom när man har flera hundra bilder.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har använt Lightroom 2 ggr. Första gången monterade jag en SSD i datorn och behövde flytta bilderna till D-disken. Det är enkelt säger alla! c:a 75% gick bra men resten kunde Lightroom inte hitta. Vet inte varför men det fungerade inte. Gav upp Lightroom i ett halvår.
Låter som du hade otur. Jag flyttar regelmässigt stora mängder bilder innifrån LR, både grupper av mellan mappar och hela mappstrukturer mellan hårddiskar (flyttade ungefär 250 gigabyte bilder från min arbetsdisk till en arkivdisk så sent som i söndags) och har inte stött på några nämnvärda problem.

Gjorde ett nytt försök, men gav upp då jag kände att Lightroom bestämde över mig och mina bilder. Jag vill ha full kontroll och det ger inte Lightroom mig. Använder nu Photoshop och Bridge och mitt eget mappsystem. Känner nu att jag har full kontroll över mina bilder och hittar dom lätt i vilket program som helst. Men visst saknar jag vissa smidiga funktioner i Lightroom.
Man skall jobba på det sätt man trivs bäst med, och funkar Photoshop och Bridge bra för dig finns det ingen direkt anledning att byta.

Med det sagt ... Beror inte möjligen de problem du haft med LR kanske lite på att du inte riktigt så noga utforskat hur LR faktiskt jobbar? :) Jag har en egen, eller mer korrekt, tre egna filstrukturer för bilder: en för uppdragsbilder, en för bilder jag tar i samband med tidningsartiklar och en för privata bilder. Alla tre strukturerna är inbördes olika organiserade och den äldsta av dem (den för privata bilder) har följt samma mönster sedan jag började skanna diabilder i mitten av 1990-talet. Jag har aldrig märkt att LR lägger sig i de filstrukturerna på minsta sätt.
 

reboot81

Aktiv medlem
Om du av någon anledning slutar med/inte har tillgång till Lightroom, hur skall du då hitta dina bilder?
Väljer man att sluta med LR så får man lösa det då. LR är inte superöppet men det går att exportera ut rätt bra.
Om man inte har tillgång till LR? Tänker du att man inte längre vill betala för det? Inga problem! Man kan använda demoversionen så länge man önskar, ja man kan tom redigera lite grand efter 30 dagar. Men man kommer alltid åt sina bilder, ingen fara.
 

reboot81

Aktiv medlem
Ja, jag kan tänka mig att det är så. Men det känns inte så bra då jag kör RAW-filer och JPG-filer samtidigt och brukar ge bort JPG-filerna till modellen sedan. För hon har ju inte tillgång till MIN Lightroom. Därför är det ju lättast att köra en snabb betygsättning kopiera/flytta dem sedan och lägga upp på tex Dropbox eller DVD.
Varför ge bort JPG-filerna? Inte bättre att skapa JPG av dina redigerade RAW-filer?
 
ANNONS