Annons

Vill inte fylla upp SSD - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

nbottning

Aktiv medlem
Kapar denna tråd lite då jag precis ska beställa en ny dator.

Samma tankar med SSD på endast 128GB

Jag ska främst använda LR och spar givetvis mina bilder och annat som tar plats på sekundära/externa diskar.

Men, som jag förstår det lagras det "kopior" (förhandsvisdningar?) av bilderna man jobbar med i LR i en en katalog. (som går att schemalägga tömning av förvisso)

För att vinna hastighet ska eller bör denna katalog ligga på C:?


Jag har svårt att få till mitt inköp inom en tight ekonomisk budget och har hittat denna dator och är i valet och kvalet om jag ska köra på den rakt av eller om jag ska komplettera med en större SSD eller...ja det är många funderingar :)

http://https://www.dustinhome.se/product/5010895632/prodesk-490-mt-g3#specifications
 

AFJ

Aktiv medlem
Kapar denna tråd lite då jag precis ska beställa en ny dator.

Samma tankar med SSD på endast 128GB

Jag ska främst använda LR och spar givetvis mina bilder och annat som tar plats på sekundära/externa diskar.

Men, som jag förstår det lagras det "kopior" (förhandsvisdningar?) av bilderna man jobbar med i LR i en en katalog. (som går att schemalägga tömning av förvisso)

För att vinna hastighet ska eller bör denna katalog ligga på C:?


Jag har svårt att få till mitt inköp inom en tight ekonomisk budget och har hittat denna dator och är i valet och kvalet om jag ska köra på den rakt av eller om jag ska komplettera med en större SSD eller...ja det är många funderingar :)

http://https://www.dustinhome.se/product/5010895632/prodesk-490-mt-g3#specifications
128GB som systemdisk funkar. Jag har det själv (Windows 7) och har klarat mig i många år men nu börjar det bli nära fullt, trots att jag rensar och flyttar saker. Skulle jag köpa en ny dator i dag skulle jag välja en med större systemdisk, men det är förstås en prisfråga.

Köper du den dator du länkar till så är det gott om plats i chassit och jag tycker i så fall att du skall komplettera med en vanligt traditionell hårddisk. Du bör kunna hitta något för runt tusenlappen. Personligen gillar jag att ha mina arbetsifiler, original på datorn och använda externa diskar till backup, men andra förlitar sig på enbart externa lagring.

Om du bara har 128 GB på C, då tycker jag absolut att du skall se till att flytta Lightrooms katalog-fil till en annan disk. SJälva filen brukar bara bli några 100 meg men alla cachade previews lagras i en struktur under den och dessa kan snabbt uppgå till många GB.

Prestanda blir förstås lite bättre mot en SSD men en vanlig mekanisk disk funkar bra. Många använder ju också en extern USB för såväl bilder som databas.

För att spara utrymme på systemdisken kan man göra en mängd olika saker, flytta mapparna för "Mina Dokument", installera program på icke default plats etc. Enda problemet med det är att det kan kräva lite kunskap och mek och ibland så blir det något oväntat knas.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns redan en sekundär disk på 1TB
Det har du rätt i, läste bara snabbfakta och där stod:

Formfaktor
Tower
Processortyp
Core i7
Grafikprocessor
Intel HD Graphics 530
Minnesstorlek
16 GB
Total Hårddiskkapacitet
128 GB
Hårddisktyp
SSD
Operativsystem
Windows 7 Professional (förinstallerat), Windows 10 Pro

Men när man gick in på specar så framgår att det finns en mekanisk också.

Kommer nog funka bra då.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Lätt att byta till en större SSD

Det kanske inte är svar på frågan om var man ska lägga sina program, men diskussionen har ju också handlat om att det kan bli trångt på C:\-disken (om det är en SSD).

Det enklaste man kan göra är ju att helt enkelt köpa en större SSD (om man har råd - de är inte så fasligt dyra) samdidigt som man införskaffar ett: "SSD Conversion Kit", följde t.o.m. med en SandiskSSD jag köpte. Består av en bootbar DVD och en USB-adapter - fungerar enkelt och klockrent. Meningen från början är att man skulle klona befintlig (mekanisk) hårddisk i datorn till SSD:n som man kopplade till USB, klonade och satte in i datorn i stället för den gamla mekaniska, men det funkar naturligtvis lika bra om det sitter en SSD i datorn.

Jag köpte en SSD till som backup, så nu kan jag klona min systemskiva till en annan SSD. Skulle systemet braka samman kan jag byta disk och det tar max 10 minuter. Att göra själva kloningen tar lite längre tid, kanske 20-30 minuter (beror väl på hur snabb datorn är), men det är det värt att göra lite då och då.
/T
 

skalman-63

Aktiv medlem
För att vinna hastighet bör du ha LR katalog på den snabbaste disken, det är den du jobbar mot mest. Men om den inte får plats på SSD disken låt den ligga på den sekundära disken, inte externt då blir det segt.


Kapar denna tråd lite då jag precis ska beställa en ny dator.

Samma tankar med SSD på endast 128GB

Jag ska främst använda LR och spar givetvis mina bilder och annat som tar plats på sekundära/externa diskar.

Men, som jag förstår det lagras det "kopior" (förhandsvisdningar?) av bilderna man jobbar med i LR i en en katalog. (som går att schemalägga tömning av förvisso)

För att vinna hastighet ska eller bör denna katalog ligga på C:?


Jag har svårt att få till mitt inköp inom en tight ekonomisk budget och har hittat denna dator och är i valet och kvalet om jag ska köra på den rakt av eller om jag ska komplettera med en större SSD eller...ja det är många funderingar :)

http://https://www.dustinhome.se/product/5010895632/prodesk-490-mt-g3#specifications
 

skalman-63

Aktiv medlem
Höll på att missa det också, men tyckte det var konstigt att sälja en sådan stor burk med enbart en disk på 128GB.

Det har du rätt i, läste bara snabbfakta och där stod:

Formfaktor
Tower
Processortyp
Core i7
Grafikprocessor
Intel HD Graphics 530
Minnesstorlek
16 GB
Total Hårddiskkapacitet
128 GB
Hårddisktyp
SSD
Operativsystem
Windows 7 Professional (förinstallerat), Windows 10 Pro

Men när man gick in på specar så framgår att det finns en mekanisk också.

Kommer nog funka bra då.
 

nbottning

Aktiv medlem
Om jag lägger LR-katalogen på den sekundära disken vad vinner jag då på att ha SSD?

Altså. Det tappar inte vitsen helt antar jag då det läses en massa annat från ssd som då går snabbare?

Jag försöker hitta den bästa kompromissen. Jag tex förstått att jag ska prioritera processor före tex ett grafikkort.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag lägger LR-katalogen på den sekundära disken vad vinner jag då på att ha SSD?

Altså. Det tappar inte vitsen helt antar jag då det läses en massa annat från ssd som då går snabbare?

Jag försöker hitta den bästa kompromissen. Jag tex förstått att jag ska prioritera processor före tex ett grafikkort.
Vinsten med att systemdisken är SSD är att Windows självt går snabbare. Sedan är det så att Lightroom använder sig av Camera Raw som in sin tur har en cache. Den läggs default på C: och där vinner du en del på att ha SSD (men återigen tappar du utrymme).

Nu skall man ha klart för sig att skillnaderna i praktiken inte är riktigt så stora som man kan tro Om du googlar lite kan du säkert hitta en del artiklar där folk faktiskt har testat.

Jag tror datorn du tittar på är en bra kompromiss. Själv har jag 16GB minne, i7 av äldre generation och Lightroom flyter på rätt bra.

Systemdisken är SSD och originalfilerna ligger på en 1TB mekanisk disk. Jag har kostat på mig en extra SSD på 120 GB där jag har lagt Lightrooms databas och Camera Raw Cachen. Jag har faktiskt också de aktuella bilderna från året liggande här, flyttar över dem till den mekaniska disken årligen. På så vis flyter importen också på bra.

När jag kör LR på min bärbara dator med mindre minne, långsammare disk och sämre processor är det olidligt segt. LR är tyvärr ett prestanda krävande program.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Kapar denna tråd lite då jag precis ska beställa en ny dator.

Samma tankar med SSD på endast 128GB

Jag ska främst använda LR och spar givetvis mina bilder och annat som tar plats på sekundära/externa diskar.

Men, som jag förstår det lagras det "kopior" (förhandsvisdningar?) av bilderna man jobbar med i LR i en en katalog. (som går att schemalägga tömning av förvisso)

För att vinna hastighet ska eller bör denna katalog ligga på C:?


Jag har svårt att få till mitt inköp inom en tight ekonomisk budget och har hittat denna dator och är i valet och kvalet om jag ska köra på den rakt av eller om jag ska komplettera med en större SSD eller...ja det är många funderingar :)

http://https://www.dustinhome.se/product/5010895632/prodesk-490-mt-g3#specifications

Jag kan inget om sånt här, men är i samma båt som du, har en urgammal laptop, har beställt en Eizoskärm, och måste uppgradera till en fungerande dator samtidigt. Den jag har nu kan driva en till vansinne, så seg är den.

Vet inte vad jag ska se efter riktigt, men vill helst ha en laptop, och har hittat en med vad jag förstår, liknande specar som den stationära du tänker dig, tänkte att den kanske är intressant för dig också? Tipsar i alla fall, och frågar samtidigt, hoppas det är ok?! Vad tror du/ni om denna, 3000kr rabatt, så 9990kr.

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Y0C20EA&opt=UUW&sel=NTB&utm_source=affiliate&utm_medium
 

nbottning

Aktiv medlem
Det känns som ett vettigt köp om den kommer ner under 10 000:- !
Den har ju tom. dedikerat grafikkort vilket de stationära jag kollat på saknar.

Sen är det väl med bärbara som med dom här riktigt små stationära att det är svårare/dyrare och i vissa fall inte möjligt att uppgradera (?)

Men med den info som givits här i tråden känner iaf jag att jag inte ska haka upp mig på SSD diskens storlek allt för mkt.

Sen kan inte jag så mkt så det kanske är andra skillnader mellan en laptop och en stationär man ska beakta?
 

zosma

Aktiv medlem
Bättre att satsa på större ssd istället och skippa långsamma mekaniska hårddiskar. Ha bara mekanisk hårddisk som extern för bilderna och backup. Jag ska bygga en ny dator så fort intel släpper sin nya processor i7 7700k, och då ska jag endast ha en ssd på 1 TB som interdisk, och vid behov köpa en eller flera till, men bilderna har jag på externa mekaniska. SSD är inte bra för backup, inte bra om den är strömlös länge. SSD är relativt billiga numera.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det känns som ett vettigt köp om den kommer ner under 10 000:- !
Den har ju tom. dedikerat grafikkort vilket de stationära jag kollat på saknar.

Sen är det väl med bärbara som med dom här riktigt små stationära att det är svårare/dyrare och i vissa fall inte möjligt att uppgradera (?)

Men med den info som givits här i tråden känner iaf jag att jag inte ska haka upp mig på SSD diskens storlek allt för mkt.

Sen kan inte jag så mkt så det kanske är andra skillnader mellan en laptop och en stationär man ska beakta?
Har försökt kolla runt lite på nätet, men med större ssd så drar det ju på ordentligt i pris. Då kanske man vågar lägga en beställning då? Det finns en rabatterad 15-tums också, men den har bara en hårddisk.
 

nbottning

Aktiv medlem
Har försökt kolla runt lite på nätet, men med större ssd så drar det ju på ordentligt i pris. Då kanske man vågar lägga en beställning då? Det finns en rabatterad 15-tums också, men den har bara en hårddisk.
Hur får man den rabatten, är det enkampanj eller något just du fått?


Det är ju precis en prisfråga och man vill ju landa i ngt så bra som möjligt för dom pengar man väljer att avvara.
För mina lekmannaögon verkar den du länkade till vettig.
 

nbottning

Aktiv medlem
Bättre att satsa på större ssd istället och skippa långsamma mekaniska hårddiskar. Ha bara mekanisk hårddisk som extern för bilderna och backup. Jag ska bygga en ny dator så fort intel släpper sin nya processor i7 7700k, och då ska jag endast ha en ssd på 1 TB som interdisk, och vid behov köpa en eller flera till, men bilderna har jag på externa mekaniska. SSD är inte bra för backup, inte bra om den är strömlös länge. SSD är relativt billiga numera.

Låter mumma med en sådan maskin!
Troligen en bit ifrån min trånga ekonomiska ram :)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Disk istället för DVD

Samma problem med för liten disk i datorn som jag löste på följande sätt.....

Tog bort DVD spelaren och installerade en sk släde i stället. I den monterade jag en ny SATA disk på 2 TB. Mycket snabb men jag använder den bara för mellanlagring. Total kostnad ca 2 000 kr får både släde och disk. Har även flera externa diskar där jag slutförvarar mina bilder. 2TB i mitt fall räcker gott till för att tömma kameran under fotointensiva resor....

Finns även diskar på 4TB eller varför inte ytterligare en SSD. Det senare tyckte jag dock blev för dyrt kontra mängden utökat lagringsutrymme

Finns instruktionsfilmer på Youtube hur man monterar bort DVD spelaren. Inte svårt men man får hålla tungan i rätt mun... Det går även att köpa en sladd som gör att man kan använda DVD spelaren utanför datorn om det behövs.

Supernöjd med hur det blev. Finns nog flera men släde från denna återförsäljare använde jag https://hddcaddy.eu/
 
Senast ändrad:
ANNONS