Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Har insett att mitt Manfrotto från 2006 drabbats av materialutmattning. Snäpplåsen i plast håller inte längre, i alla fall inte ett utav dem. Frågan är då vad man ska ha nu? Det finns en uppsjö av olika stativ på marknaden och på så olika ställen som NetonNet till diverse fotohandlare. Vill ha robust stativ utan snäpplås i plast. Förslag?

Har insett att mitt Manfrotto från 2006 drabbats av materialutmattning. Snäpplåsen i plast håller inte längre, i alla fall inte ett utav dem. Frågan är då vad man ska ha nu? Det finns en uppsjö av olika stativ på marknaden och på så olika ställen som NetonNet till diverse fotohandlare. Vill ha robust stativ utan snäpplås i plast. Förslag?

17 år är inte illa. Köp nya delar, laga och fortsätt använd.

Du uttrycker dig lite otydligt. Har plasten gått sönder eller halkar låset? Om det senare så kan det vara spännbart, men det beror säkert på modell. På mitt av liknande årgång är de det och det följde med ett litet verktyg för ändamålet (men det går nog bra med standardverktyg om det bara får plats).

Jag hade skaffat reservdelar.
Snäpplås har en fördel. Du ser tydligt om det är åtdraget eller inte.
Men låset måste ju fungera.

Jag hade skaffat reservdelar.
Snäpplås har en fördel. Du ser tydligt om det är åtdraget eller inte.
Men låset måste ju fungera.

Hej !

Jag ser snäpplås, om de inte går att justera, som sämre.
De kan tappa spänsten och sluta låsa.

Maanfrotto har ju reservdelsförsäljning, men har ett dött av ålderdom är de
andra inte långt efter. Ett alternativ är att behålla huvet och köpa ett nytt stativ.

//MW

Hej !

Jag har ett sånt här som jag är nöjd med.
Anständigt högt, ca 180 utan pelare och tillräckligt litet för
att få plats i en större resväska.

W-2004 med K-20X.
Ännu bättre hade varit nästa storlek på kula, dvs K-30X.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=W-2004pac

//MW

Jag valde ett N-3203X som har en färre bensektion då jag inbillade mig att det blir stadigare. Nackdelen är att det inte blir lika kort när det är ihopfällt. Det är dock inget som stör mig :)

Trodde jag också tills jag köpte ett videostativ.
Scandinavian håller med om att vridlåsen håller bättre i längden.
Men det hjälper föga när man står i mitt tillfället och kameran har gått i backen för ngt man missade dra åt.
Av skadan är man vis och jag tog rådet att köpa snäpplås helt enkelt för att kameran inte skall förolyckas i golvet, som andra råkat ut för.
troligtvis är vridlås sämre med vantar om det nu betyder ngt.

Jag ser snäpplås, om de inte går att justera, som sämre.
De kan tappa spänsten och sluta låsa.
Mitt Manfrottstativ, som jag tror är nästan lika gammalt, kan man justera snäpplåsen på. Det följde t.o.m. med en liten insexnyckel för det.

Jag föreslår att TS kollar om det går att justera låsen på hans stativ. Om det inte följde med en insexnyckel (eller om den har förkommit) så går det bra med en annan insexnyckel av rätt dimension.

Om justerskruvarna sitter mycket löst så kan man behöva hålla emot på baksidan med en korsskruvmejsel. Antingen en Phillips eller en Pozidriv. Jag minns inte vilken, men det syns nog om man tittar efter lite noga (eller provar passningen med ett par sådana mejslar).

Så kan det kanske gå om man glömmer spänna ett lås men det är ju knappast stativets fel :)
Nu har jag ingen erfarenhet av snabbfäste, men samma sak kan kanske inte uteslutas trots att man har stativ med snabbfäste. Ett slitet snabbfäste som tappar greppet bör ge samma slutresultat. Stativet välter....

Snäppfäste, inte snabbfäste.

Jag tror att man märker att snäppfästet börjar glappa innan det blir så glappt att det inte kan hålla stativet uppe. Snäppfästen är lite av allt eller inget vad gäller förmåga att hålla fast benet i skarven.

Så kan det kanske gå om man glömmer spänna ett lås men det är ju knappast stativets fel :)
Nu har jag ingen erfarenhet av snabbfäste, men samma sak kan kanske inte uteslutas trots att man har stativ med snabbfäste. Ett slitet snabbfäste som tappar greppet bör ge samma slutresultat. Stativet välter....
De jag har testat så börjar det med att sakta glida. ignorerar man det så blir det givetvis värre med tiden.

Ja, det är ju så klart olika med vilket man föredrar. Själv har jag sett för många (just Sirui) skruvlås som tappar sista bensektionen & ut kommer en massa plastgrejer. Orsakas av att låset dras förbi upplåst läge. Å det är klart att allt kan tas sönder pga oaktsamhet men dessa tycker jag är för lätta att ha sönder. Tycker absolut inte Sirui håller samma klass/krona som Manfrotto.

Snäppfäste, inte snabbfäste.

Jag tror att man märker att snäppfästet börjar glappa innan det blir så glappt att det inte kan hålla stativet uppe. Snäppfästen är lite av allt eller inget vad gäller förmåga att hålla fast benet i skarven.

Snabb eller snäpp...det går iaf fortare att snäppa än att skruva :)

De jag har testat så börjar det med att sakta glida. ignorerar man det så blir det givetvis värre med tiden.

Det är sant. Och för min del hade det varit lika illa då jag ofta kör långa exponeringar och nästan lika ofta inte sitter och har koll på stativet.
Men vi alla har ju olika behov och uppför oss på olika sätt. Därför finns det olika alternativ så det ska passa dom flesta :)

Ja, det är ju så klart olika med vilket man föredrar. Själv har jag sett för många (just Sirui) skruvlås som tappar sista bensektionen & ut kommer en massa plastgrejer. Orsakas av att låset dras förbi upplåst läge. Å det är klart att allt kan tas sönder pga oaktsamhet men dessa tycker jag är för lätta att ha sönder. Tycker absolut inte Sirui håller samma klass/krona som Manfrotto.

Det är inget som jag verken har hört eller upplevd själv under dom åren jag har haft mitt Sirui.
Men skulle olyckan vara framme så har man ju 6 års garanti.

Även Gitzo

Även Gitzos skruvlås blir med tiden uppslitna så det inte går att dra åt. Jag har fått byta "packningarna" till mitt Studex en gång samt byta en sektion när gängorna gav med sig. Är nu Manfottos spännlås så slitna att det inte går att dra åt längre med nyckeln så borde det gå att byta även dessa delar?! Annars borde det gå att fixa själv med ett mellanlägg av tunn Al-plåt eller en korkpackning. Är det däremot materialutmattning så spännerna gått sönder är det kanske bäst att köpa nytt.

ANNONS
Götaplatsens Foto