Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Vilka fotoutbildningar har du varit involverad i och varit lärare på? Nu blir jag nyfiken! Jag kan publicera kursplanen för eget vidkommande. Det vore intressant att jämföra med din..

Här har du några smakprov...
Du glömde svara mig på ditt respektlösa beteende. Annars är vi klara med diskussionen.

Du har även lämnat ett flertal respektlösa kommentarer sedan tidigare i andra trådar.

Lägger du inte undan din attityd mot mig är vi klara.

/Terje
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du glömde svara mig på ditt respektlösa beteende. Annars är vi klara med diskussionen.

Du har även lämnat ett flertal respektlösa kommentarer sedan tidigare i andra trådar.

Lägger du inte undan din attityd mot mig är vi klara.

/Terje
Jag har inte den minsta respekt för dig, jag ställer frågor eftersom du säger att du varit lärare och gjort kursplaner. Men får inga svar...
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Då är diskussionen mellan oss fullständigt klar från min sida.

Men fortsätt du driva på med dina teorier om mig. Det är ditt val.

Fortsätter diskutera med andra.
För att jag varit involverad i fotoutbildningar sedan tidigt 1980-tal. Som lärare, föreståndare, gästlärare, workshopledare mm. Jag har utvecklat fotoutbildningar, jag har utvecklat studieplaner, fördelat ämnen (bland annat fått in mer fotohistoria), gjort didaktiska analyser för att förstärka pedagogiken. På olika skolor, folkhögskolor, fotoskolor, fotohögskolor mm.


Då kan du berätta för alla andra vilka skolor du jobbat på och om dina studieplaner...
 

gorred

Aktiv medlem
För att jag varit involverad i fotoutbildningar sedan tidigt 1980-tal. Som lärare, föreståndare, gästlärare, workshopledare mm. Jag har utvecklat fotoutbildningar, jag har utvecklat studieplaner, fördelat ämnen (bland annat fått in mer fotohistoria), gjort didaktiska analyser för att förstärka pedagogiken. På olika skolor, folkhögskolor, fotoskolor, fotohögskolor mm.


Då kan du berätta för alla andra vilka skolor du jobbat på och om dina studieplaner...
Frågan är hur pass intressant det är, dvs att i detalj veta vilka skolor och kurser etc som Terje H varit med på.

Sen, att öppet säga att man är respektlös, inte har någon respekt för vederbörande är i mina ögon väldigt allvarligt. Och då blir frågorna som följer osmakliga, särskilt som frågorna andas misstro, då känns det inte som det är frågor för att få veta, för att bli informerad utan snarare ett led i att fortsätta misskreditera. Och då blir samtalstonen så där unken, igen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förr krävdes en gedigen utbildning och de flesta gick som lärlingar assistenter innan de blev anställda eller öppnade eget.
Jag vet inte vad "förr" betyder i din värld, men som jag tolkar det har du helt fel. "Förr" fanns det över huvud taget ingen "gedigen utbildning" för fotografer. 1982 startade både Nordens fotoskola på Biskops-Arnö och Fotohögskolan i Göteborg. Innan dess fanns i princip bara Christer Strömholms studiecirklar vid Kursverksamheten i Stockholm.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Både läkare och sjuksköterskor betecknar folk med sysslor som är mer omfattande än bara omplåstring.
Frånsett problemet med skyddade yrkestitlar så är dessa båda beskrivningar alltså dåliga i ditt exempel.
Fotografyrket innefattar enligt några i den här tråden sysslor som ligger långt utanför själva fotograferandet: Affärsplaner, marknadsföring osv.

Titeln fotograf betecknat alltså folk med sysslor som är mer omfattande än bara fotograferandet - och är därför en dålig beskrivning om jag förstår dig rätt.

Fotograf är däremot en bra beteckning på den som ritat med ljus, eftersom det är direkt beskrivande.

Men hur borde vi i så fall benämna det som i den här tråden kallas yrkesfotograf? Det som omfattar mer än fotograferandet.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det är väl Ingen hemlighet var man varit lärare?
Har aldrig sagt att det är en hemlighet. Men att jag väljer vem jag för en diskussion med. Är tonen respektlös, att det blir en känsla av att ifrågasätta/misskreditera - då fortsätter jag inte diskutera med den personen.

Inget onaturligt med det, utan fullkomligt naturligt.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vad "förr" betyder i din värld, men som jag tolkar det har du helt fel. "Förr" fanns det över huvud taget ingen "gedigen utbildning" för fotografer. 1982 startade både Nordens fotoskola på Biskops-Arnö och Fotohögskolan i Göteborg. Innan dess fanns i princip bara Christer Strömholms studiecirklar vid Kursverksamheten i Stockholm.
Jag gick ju på 80-talet som lärling enligt studieplan och det är ju upp till var och en att bedöma om en lärlingsutbildning är gedigen. Nu finns det ju yrkeshögskola i andra ämnen som är snarlik till vissa delar. Fotohögskolan hade som du nämnt startat men jag sökte aldrig dit. Troligen hade jag aldrig blivit antagen; den var ju väldigt "konstnärlig" jag var mer allmänt nyfiken och gillade kommersiell fotografi och i huvudsak var vi inriktade på industrifoto och "reklam".

Gick du någon utbildning?
 
Senast ändrad:

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Frågan är hur pass intressant det är, dvs att i detalj veta vilka skolor och kurser etc som Terje H varit med på.

Sen, att öppet säga att man är respektlös, inte har någon respekt för vederbörande är i mina ögon väldigt allvarligt. Och då blir frågorna som följer osmakliga, särskilt som frågorna andas misstro, då känns det inte som det är frågor för att få veta, för att bli informerad utan snarare ett led i att fortsätta misskreditera. Och då blir samtalstonen så där unken, igen.
Det finns ingens substans i det han slänger ur sig; respektlöst mot alla härinne, men som vanligt. Jag respekterar inte vissa politiker heller, men kan ju ställa frågor. Hellesö svarar varken mig eller andra på enkla frågor om grejer han påstått sig gjort. Någon misskreditering är det inte, den sköter han själv. Jag blir nyfiken på hans påståenden...
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jo, det behöver man. Antingen A-skattar man för sina inkomster (och är alltså anställd), eller så F-skattar man (och har alltså "firma").
Nej det behöver man inte då man kan outsourca det till tex Friland finans. Tekniskt sätt är man anställd av dem men det är inte det vi diskuterar. Frågan var om man kunde jobba och betala skatt utan att registrera firma eller ha en anställning. Vilket man kan.
 

Krille-K

Aktiv medlem
Jag vet inte vad "förr" betyder i din värld, men som jag tolkar det har du helt fel. "Förr" fanns det över huvud taget ingen "gedigen utbildning" för fotografer. 1982 startade både Nordens fotoskola på Biskops-Arnö och Fotohögskolan i Göteborg. Innan dess fanns i princip bara Christer Strömholms studiecirklar vid Kursverksamheten i Stockholm.
Det du påstår stämmer inte. Fram till mitten 60-talet fanns vid Stockholm stads yrkesskolor en tvåårig, mycket gedigen utbildning för fotografer. Flera kända fotografer som t ex Kerstin Bernard var lärare där.
 

PMD

Aktiv medlem
Fotografyrket innefattar enligt några i den här tråden sysslor som ligger långt utanför själva fotograferandet: Affärsplaner, marknadsföring osv.
Knappast för anställda fotografer, men visst kan någon vara anställd som fotograf och i sin arbetsbeskrivning ha med att den även ska syssla med t.ex. marknadsföring. I sådana fall tror jag dock att yrkestiteln kanske inte är enbart fotograf.
 
ANNONS