Annons

Bra kamera för studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

edtbjon

Medlem
Hej..
Jag har just nu en Fuji XT-1, som jag upplever som "lite meckig..." när det gäller att ställa in och ha koll på när det kommer till att plåta med mina Visico blixtar.
Jag kommer snart att fotografera en hel del prylar/saker som ska dokumenteras (typ tusentals saker). Så frågan är alltså:
Ska jag fortsätta med min Fuji XT-1 eller ska jag kika på någon Nikon eller Canon som funkar mer smärtfritt med manuella studioblixtar?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej..
Jag har just nu en Fuji XT-1, som jag upplever som "lite meckig..." när det gäller att ställa in och ha koll på när det kommer till att plåta med mina Visico blixtar.
Jag kommer snart att fotografera en hel del prylar/saker som ska dokumenteras (typ tusentals saker). Så frågan är alltså:
Ska jag fortsätta med min Fuji XT-1 eller ska jag kika på någon Nikon eller Canon som funkar mer smärtfritt med manuella studioblixtar?
Vad är det som du upplever "meckigt"? Ljuset ställer du med fördel in med en ljus/blixtmätare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skillnad?

Det kan väl inte vara någon skillnad?! Är väl bara att ställa in i M-läge och välja tid och bländare och sedan styra ljusmängd med blixtarnas styrka (ev. också ändra bländare för att styra det naturliga ljusets påverkan beroende på omgivning). Canon och Nikon har inga andra inställningar som inte din kamera har som kan användas för manuella blixtar.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag antar att du vill ha ett läge som är dedikerat för produktfoto med studioblixtar på din kamera, för enkel inställning av synktid, färgtemp, autofokus, enkelbild och övriga inställningar precis som du vill ha. En del modeller har "custom" inställningar som du kan skapa för olika situationer. Sök en kamera med det om du vill ha det enklast möjliga.

Min kamera har det och det är mycket praktiskt. Då blir inställningarna gjorda för just konstljuset och det enda jag ändrar är bländare samt effekt på blixtarna, om det behövs.
 

edtbjon

Medlem
För att förklara... Jag har fotograferat med studioblixtar till och från sedan länge, bl a med Hasselblad och storformat. Jag vill väl påstå att jag ”kan” mäta upp varje ljus för sig, även i en komplicerad ljussättning. Den stora fördelen med nutida kameror är att man inte behöver så otroligt mycket ljus som förr i tiden, samt att man kanske inte behöver mätare till allting, utan kan köra några provskott och justera.
Men även om jag tycker mycket om min Fuji XT-1 så är den lite jobbig att få att funka hyfsat i studio med blixtljus och sedan nästa dag som ”vanlig” kamera. Inte minst beror det väl på ett lite komplicerad menysystem i just den kameran, där det ligger djupt ner i hierarkin att ställa in hur sökaren ska se ut med inställningsljus. Min tanke/fråga handlar mer om huruvida t.ex. en Nikon D500 eller så funkar bättre i en studio än min egna kamera.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
För att förklara... Jag har fotograferat med studioblixtar till och från sedan länge, bl a med Hasselblad och storformat. Jag vill väl påstå att jag ”kan” mäta upp varje ljus för sig, även i en komplicerad ljussättning. Den stora fördelen med nutida kameror är att man inte behöver så otroligt mycket ljus som förr i tiden, samt att man kanske inte behöver mätare till allting, utan kan köra några provskott och justera.
Men även om jag tycker mycket om min Fuji XT-1 så är den lite jobbig att få att funka hyfsat i studio med blixtljus och sedan nästa dag som ”vanlig” kamera. Inte minst beror det väl på ett lite komplicerad menysystem i just den kameran, där det ligger djupt ner i hierarkin att ställa in hur sökaren ska se ut med inställningsljus. Min tanke/fråga handlar mer om huruvida t.ex. en Nikon D500 eller så funkar bättre i en studio än min egna kamera.
Jag förstår precis vad du menar och har ungefär samma erfarenheter i bagaget. Funderade på eftersom du ska ta mycket bilder i studion, kanske en kamera som du har permanent på stativet vore den enklaste lösningen. Det dräller ju av begagnat som passar fint för produktbilder. Min blixtmätare använder jag inte numera. Några provexponeringar och erfarenhet så är det klart. Det var sämre förr...
 

edtbjon

Medlem
Jag förstår precis vad du menar och har ungefär samma erfarenheter i bagaget. Funderade på eftersom du ska ta mycket bilder i studion, kanske en kamera som du har permanent på stativet vore den enklaste lösningen. Det dräller ju av begagnat som passar fint för produktbilder. Min blixtmätare använder jag inte numera. Några provexponeringar och erfarenhet så är det klart. Det var sämre förr...
Ja men exakt så... Det handlar väl mestadels om ”webupplösning”, så jag behöver ju inte 100 megapixel... :) Jag antar att en lite äldre, men bra halvproffs kamera med ”traditionell” sökare kan funka utmärkt...
(Eller så klickar jag på ”Köp” och får hem en XH-1 och det får vara bra med det... :) )
 

edtbjon

Medlem
Du använder inte råfiler?
Jodå... Jag har jobbat en massa i mörkrum... och erfarenheten är väl att jpeg ur kameran är som att lämna in en rulle till framkallning på postorder. :)
Nu är i och för sig Fujifilm ganska duktiga på att fixa till bra jpeg-bilder, men det finns bra mallar i Lightroom också.

Frågan har väl inte så mycket med efterbehandling att göra, utan snarare hur smidig kameran är i en studiosituation. Fuji XT-1 (och många andra Fujifilm) har en elektronisk sökarbild som för det mesta fungerar kanonbra, men just i situationen med inställningsljus kontra blixt är sökarbilden inte helt med (läs ”kolsvart”)... om man inte går djupt ner i menyerna och ställer om. (En inställning som man sedan inte vill ha kvar när man använder kameran till annat.)
 

unoengborg

Aktiv medlem
För att förklara... Jag har fotograferat med studioblixtar till och från sedan länge, bl a med Hasselblad och storformat. Jag vill väl påstå att jag ”kan” mäta upp varje ljus för sig, även i en komplicerad ljussättning. Den stora fördelen med nutida kameror är att man inte behöver så otroligt mycket ljus som förr i tiden, samt att man kanske inte behöver mätare till allting, utan kan köra några provskott och justera.
Men även om jag tycker mycket om min Fuji XT-1 så är den lite jobbig att få att funka hyfsat i studio med blixtljus och sedan nästa dag som ”vanlig” kamera. Inte minst beror det väl på ett lite komplicerad menysystem i just den kameran, där det ligger djupt ner i hierarkin att ställa in hur sökaren ska se ut med inställningsljus. Min tanke/fråga handlar mer om huruvida t.ex. en Nikon D500 eller så funkar bättre i en studio än min egna kamera.
En kamera med optisk sökare har ju aldrig det här problemet, så visst en D500 skulle funka bättre. Nu är ju D500 främst en sport kamera som vars främsta styrka är stor buffert och hög bildfrekvens som du förmodligen inte har så stor nytta av i studion men som höjer priset. Du kommer billigare undan med en D7200 som dessutom ger dig en liten aning bättre bildkvalitet.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Ja men exakt så... Det handlar väl mestadels om ”webupplösning”, så jag behöver ju inte 100 megapixel... :) Jag antar att en lite äldre, men bra halvproffs kamera med ”traditionell” sökare kan funka utmärkt...
(Eller så klickar jag på ”Köp” och får hem en XH-1 och det får vara bra med det... :) )
Precis! Det gäller att göra det enkelt för sig vid denna typen av fotografering. Jag kan berätta om ett ett jobb med att fotografera rostfria kirurgi-verktyg som försvaret använde. Rostfritt är bökigt att fotografera, minst sagt. Mellanformat, en ljusbänk med halvtransparent vit plast och svagare belysning bakifrån, två blixtar framifrån. Och fotografens bäste vän; reflexskärmar/vitt papper. Samt en assistent.

Jobbet låter enkelt, men är bland det svårare rent praktiskt att genomföra; kunden var mycket kritisk.
Tänk om en bra kamera med fina JPEG-filer direkt ur kameran funnits! Dessutom togs allt i både diapositiv och svartvitt. För den som arbetat i ett mörkrum, känner till att kopiering av svartvitt är ett hantverk. Så är även digital bildbehandling, det tar tid att bli bra på det.
 

snap01

Aktiv medlem
spelar noll betydelse om du kör med fuji,nikon eller canon eller något annat märke. När du kör blixtljus väljer du ett iso tal, en bländare du vill jobba med en synktid oftast runt 1/125 och justerar styrkan på blixtarna så det stämmer.
Jag använder en ljusmätare då kan du mäta upp exakta skillnader mellan blixtarna om du kör med flera. vad för custom läge pratar ni om? man väljer
ISO
BLÄNDARE
SYNK TID

sedan justerar blixtstyrkan så det stämmer med dina val.

Ska du ha full kontroll på ett enkelt sätt är en ljusmätare det enklaste o snabbaste sättet. Om jag skulle köra en porträtt serie på ett företag skulle jag föredra min Nikon D850 före fuji pga greppet på kameran, lite bättre känsla på stående bilder.
Jag har kört med hasselblad,pentax 6x7 analoga kameror sedan med alla möjliga digitala kameror, du får inte mer ljus med en digital kamera om du inte tänker på att öka ISO talet. Jag själv kör till 99% lägsta ISO talet med studioblixtar justerar styrkan på dom.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
spelar noll betydelse om du kör med fuji,nikon eller canon eller något annat märke. När du kör blixtljus väljer du ett iso tal, en bländare du vill jobba med en synktid oftast runt 1/125 och justerar styrkan på blixtarna så det stämmer.
Jag använder en ljusmätare då kan du mäta upp exakta skillnader mellan blixtarna om du kör med flera. vad för custom läge pratar ni om? man väljer
ISO
BLÄNDARE
SYNK TID

sedan justerar blixtstyrkan så det stämmer med dina val.

Ska du ha full kontroll på ett enkelt sätt är en ljusmätare det enklaste o snabbaste sättet. Om jag skulle köra en porträtt serie på ett företag skulle jag föredra min Nikon D850 före fuji pga greppet på kameran, lite bättre känsla på stående bilder.
Jag har kört med hasselblad,pentax 6x7 analoga kameror sedan med alla möjliga digitala kameror, du får inte mer ljus med en digital kamera om du inte tänker på att öka ISO talet. Jag själv kör till 99% lägsta ISO talet med studioblixtar justerar styrkan på dom.
TS är inte nybörjare vilket framgår om du läser tråden ordentligt, men det verkar du vara som inte ens förstått vad TS är ute efter. Respektlöst att inte läsa innantill...
 

snap01

Aktiv medlem
Det sänker D-max , justerar exponeringen, justerar blixtarna, höjer gamma-värdet, gör en kalibrering samt sätter på assistenten. Mycket användbart...
Vad för kamera justerar blixtarnas styrka utan att du behöver själv göra det?
Justerar exponeringen? keh du väljer en synktid,bländare det du ändrar är styrkan på blixtarna.

Jag har tex pocket wizard som jag kan sätta i blixtskon o sänka/höja styrkan på blixtarna däremot känner jag inte till någon kamera som kan göra det. Vilken kamera gör det?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Vad för kamera justerar blixtarna styrka utan att du behöver själv göra det?
Justerar exponeringen? keh du väljer en synktid,bländare det du ändrar är styrkan på blixtarna.

Jag har tex pocket wizard som jag kan sätta i blixtskon o sänka/höja styrkan på blixtarna däremot känner jag inte till någon kamera som kan göra det. Vilken kamera gör det?
Programvaran "assistent" som finns till Nikon och Fuji löser det enkelt.
 

snap01

Aktiv medlem
Trådskaparen får gärna rätt mig om jag har fel, men det upplevda problemet handlar väl om den spegellösa Fujikameras bristande förmåga att anpassa ljusstyrkan i den elektroniska sökaren till blixtarnas inställningsljus?

Det har inget med exponeringen att göra men kanske gör hela arbetsflödet omständligare.

Nikons mest prisvärda DX-alternativ för studio/produktfoto är D7100, som jämfört med D7200 främst har mindre buffert. D800 eller den lite dyrare D800E är fantastiskt prisvärda fullformatare för samma användningsområde. Det går ju att köpa ett begagnat hus och sälja vidare efter avslutat uppdrag. Om något av de alternativen är bättre än en till Fuji får trådskaparen avgöra.
exakt det handlar om vilken kamera man gillar att använda. Tycker man inte om spegelöst så får man köra dslr men oavsett det är ända samma inställningar ingen skillnad.
 
ANNONS