Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kamera för studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
spelar noll värde av vilken kamera man använder eftersom man kör manuellt med studioblixtar. Ditt custom läge du pratar om vad gör det?
Det spelar roll.

Inte så att exponeringen av bilderna blir annorlunda. Man kör helt manuellt, ställer in synctiden eller längre på slutartidsratten och reglerar exponeringen med bländaren/blixtstyrkan precis som du säger.

Vad som skiljer TS XT-1 från t.ex. en gammal Hasselblad 500C är att sökarbilden i den spegellösa kommer att vara kolsvart eftersom kameran tror att man tänker ta bilden i det befintliga ljuset såvida man inte ställer in sökaren så att ljusstyrkan i sökaren inte styrs av det befintliga ljuset. Det är tydligen detta som TS upplever meckigt med sin XT-1.

Har tyvärr inga förslag till lösning, mer än att titta i manualen för att se om den kluddiga inställningen kan tillordnas någon funktionsknapp eller byta till någon kamera med optisk sökare.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Optisk vd elektronisk sökare

Om jag tolkar problemet rätt så handlar det om optisk eller elektronisk sökare som ställer till det. Inte studion eller blixtarna i sig. En elektronisk sökare blir svart om kameran ska exponera rätt när blixtarna slår. En optisk sökare är ju alltid max öppen och ger "bild" med väldigt lite ljus.

Köp en begagnad fulformats kamera från valfritt märke med optisk sökare för ditt studioprojekt så blir allt mycket lättare.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad som skiljer TS XT-1 från t.ex. en gammal Hasselblad 500C är att sökarbilden i den spegellösa kommer att vara kolsvart eftersom kameran tror att man tänker ta bilden i det befintliga ljuset såvida man inte ställer in sökaren så att ljusstyrkan i sökaren inte styrs av det befintliga ljuset. Det är tydligen detta som TS upplever meckigt med sin XT-1.
Det går väl bra att låta kameran anpassa ljusstyrkan efter det omgivande ljuset? Eller går inte det på en Fuji?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag forstar av din fraga och senare inlagg att du planerar att fotografera produkter i studio och att du vill ocksa vill anvanda kameran till andra saker.

Forst nagra tankar:

- Ett stort dynamiskt omfang ar bra i studio. Ju storre sensor desto battre. En nackdel med stor sensor ar kortare skarpedjup (viktigt att ta hansyn till)

- Om du fotograferar produkter tror jag att 24MPix ar mer an tillrackligt (eftersom jag gissar att de kommer att anvandas till web eller maximalt i en katalog av A4 storlek).

- For portratt och mode ar det bra med sa manga pixlar som mojligt for det gor retouching mycket enklare och snabbare.

- Jag foredrar spegelsokare i studio (jag fotar bade Nikon D750 och Sony A7iii)

- D500 ar en mycket snabb kamera och jag kan inte se att du kommer att ha nytta av det i studion (men som sagt namde du att det fanns andra anvandningsomraden)

Om du vill ha en billig kamera som gor jobbet jattebra rekommenderar jag Nikon D750 (eller Canons motsvarighet)

Om du har en storre budget skulle jag titta pa Hasselblad X1D. Det ar en kamera som fatt mycket kritik for att vara just "meckig", men i studio parat med t.ex. Focus tethering, tror jag den fungerar alldeles utmarkt. Det ar framfor allt det dynamiska omfanget och fargdjupet (och i mindre utstrackning 50MPix) som kommer att fa dina bilder se mycket vassare ut.
 

edtbjon

Medlem
Först ett tack för en bra och givande diskussion.

Det som blir "meckigt" är just att sökaren i standardläge ställer in sig efter den manuella tid/bländar inställningen. Det blir alltså helt svart med typ 1/125 och f/8 när man belyser med blixtarnas inställningsljus. Detta går att komma förbi genom en inställning djupt nere i menysystemet, men det blir fortfarande lite "sådär"... Sedan ska man ju komma ihåg var inställningen finns när man vill ställa tillbaka kameran i "standardläge". Visst kan man använda en Fuji XT-1 i studio, men den är inte alls optimal för det.
Det ska också sägas att den elektroniska sökaren är riktigt bra i vanlig fotografering, visst märker man att man tittar på en display istället för en speglad bild. Men det går fort att vänja sig vid och uppskatta den ganska kontrastrika bilden, vilket gör det enklare att se skärpa m.m. (Förhoppningsvis fungerar de nyare kamerorna från Fuji, XH-1 och den kommande XT-3 bättre i studio avseende det här med sökarbilden, men det kan jag inte uttala mig om, då jag inte har klämt på någon av dessa kameror.)

Jag har kikat lite på främst Nikons FX kameror och det verkar som att det blir den vägen jag kommer att gå. Ett bra begagnat kamerahus (typ D800 eller så), en makro-glugg (Nää... nu pratar vi Nikon, "Micro" heter det ju. ;) ) och en 24-70 så lär jag vara i hamn. Trivs jag inte med grejorna (hur nu det ska gå till :) ), så går det ju att sälja dem igen. (Senast jag köpte en bra Nikon var för 18 år sedan... en analog F100, som var otroligt bra då... Jag tror inte att jag fick en enda felexponerad bild på typ 5-6 år.)
 
ANNONS