Annons

Luminar

Produkter
(logga in för att koppla)

Umi71

Aktiv medlem
Någon här som kör Luminar alternativt Luminar och Nikon D850.

Funderar på att byta ut Adobe sviten mot Luminar 2018 då dom tydligen ska få en katalog funktion till Luminar.

Ni som kör detta program vad anser ni om Luminar?

Mvh David
 

johlie

Aktiv medlem
Detta skulle intressera även mig storligen. Jag har precis börjat plåta (med en Fuji) och har ännu inte investerat i bildbehandlingsprogram, utan kör hittills med Darktable.

Men om Luminar nu får en bra DAM och är bra i övrigt känns det spännande. Om någon har erfarenheter av programmet, och även i kombination med Fuji vore det av intresse.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Testar Luminar lite vid sidan av PS/LR. Verkar ganska intressant. Det kommer en större uppdatering nu under november.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Någon här som kör Luminar alternativt Luminar och Nikon D850.

Funderar på att byta ut Adobe sviten mot Luminar 2018 då dom tydligen ska få en katalog funktion till Luminar.

Ni som kör detta program vad anser ni om Luminar?

Mvh David
Jag har helt lämnat Adobe och kör bara med Luminar.
Mycket avancerade illustratörer behöver Photoshop men alla andra kan precis gärna byta. Inte minst är support och kundservice extremt överlägsen. Luminar är oerhört mycket mer användarvänligt och utvecklas ständigt. Det är bara katalogversionen jag saknat men den kommer i nya versionen. //
 

Umi71

Aktiv medlem
Har precis missat att stoppa förnyelsen av adobe men blir att utvärdera luminar 2018 under tiden och sen bestämma mig för vilket program att använda.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är verkligen en intressant utveckling för tillfället. Många som satsar stora resurser på att förbättra sina lösningar för att kunna utmana Adobe.
För oss konsumenter är det bara att applådera och se vad som kommer ut i slutändan.
Jag har satsat mina pengar på On1. Körde deras gamla 10.5 som plug-in till LR istället för Nik-collections som slutade utvecklas för många år sedan.

Vem av uppstickarna man satsar på så är det en lång resa innan någon av dem kommer bli lika breda i sin funktionalitet som LR. En resa som inte bara kostar pengar i form av uppgraderingar men också tid att testa beta-versioner och irriterande buggar i släppta versioner.

Jag är beredd att satsa tid och pengar på att hjälpa On1 på vägen. Det innebär också att jag måste investera mycket tid för att lära mig programmet riktigt väl. Det gör jag genom att vara med i deras suveräna On1plus program som gör att årsavgiften blir det dubbla.

Så mitt råd innan ni lämnar Adobe är att var beredd på att alla dessa intressanta utmanare kommer innebära en investering i både pengar och tid.

Den som är helt logisk och vill spara pengar och tid sitter lugnt kvar i båten och låter oss som är nyfikna och tycker det är intressant ta smällarna och investera pengarna tills dessa utmanare har lösningar som är mer mogna.
Det tog även Adobe flera år innan LR verkligen var en bra lösning. Jag var med på den resan som ibland med prestandaproblem och buggar också kunde vara en ganska skumpig väg framåt.

Ibland kan det vara smart att avvakta men kanske inte lika kul.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Luminar är mycket intressant........ har kört den vid sidan om LR ett tag och "förbeställde" i går Luminar 2018, som släpps den 16 november.
Idag verkar inte objektivkorrektionen vara mycket att hurra för, men i 2018 skall det finnas en manuell sådan.

DAM-versionen kommer "2018"....... hur bra den är går inte att uttala sig om efter den korta video som släppts, men den skall uppenbarligen inte bara kunna organisera gamla och nya bilder utan också läsa tidigare LR-editeringar.
Gör man mer avancerade krumbukter i Luminar, som t ex brusreducering (som för övrigt är mycket bra) växer filstorlekarna ordentligt!

Tror nog att min perpetual LR kommer att följa mig länge än, dock. Jag konverterar alltid till DNG och där finns ju den fria DNG Converter för att konvertera ev.nytillkommande filformat.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jo, jag är inte helt redo att lämna Adobe båten än då jag får hela paketet med lärar/skol rabatten så det kostar mig 300 pix totalt i månaden för hela sviten.

Är "fast" i ett år till med paketet så kommer ta det året att utvärdera Luminar och jämföra med LR/Photoshop
och se vilken jag föredrar i slutändan.

Jag använder Adobes portfolio så troligen blir jag kvar där även i fortsättningen men sen vilka program jag använder av Adobe är en helt annan sak. Använder lite Premiere Pro/After Effects/Audition så blir nog att använda Adobe även om jag byter program för stillbilderna.

Men det får tiden utvisa.



Mvh David
 
Jag har helt lämnat Adobe och kör bara med Luminar.
Mycket avancerade illustratörer behöver Photoshop men alla andra kan precis gärna byta. Inte minst är support och kundservice extremt överlägsen. Luminar är oerhört mycket mer användarvänligt och utvecklas ständigt. Det är bara katalogversionen jag saknat men den kommer i nya versionen. //
Nu fick jag svar på min fundering angående katalog delen i Luminar.
 
Någon här som kör Luminar alternativt Luminar och Nikon D850.

Funderar på att byta ut Adobe sviten mot Luminar 2018 då dom tydligen ska få en katalog funktion till Luminar.

Ni som kör detta program vad anser ni om Luminar?

Mvh David
Mitt svar här tillför dessvärre inte något men jag bara måste nämna att jag idag gjorde en pre-order av Luminar 2018. Jag körde tidigare med Apple Aperture och gick sedan över till Adobe Lightroom. Sedan dess har i alla fall jag haft svårt att hålla ordning på biblioteket. Prestanda har dessutom varit usel i Lightroom. Nu tänker jag i början på nästa år hårdtesta Luminar 2018 Digital Asset Manager och se om det kan hjälpa mig att få ordning och reda.
 

EJM68

Aktiv medlem
Det damp ner ett erbjudande om en ny version av Luminar med katalogfunktion.

"– get the all-new Luminar 2018 for a special price! We’ve got a whole suite of new and upcoming features to help you create the most amazing photos without extra effort – the brand-new Libraries, AI Sky Enhancer, Looks, and much more. "

Har nuvarande utgåva katalogfunktion eller är den fortfarande bara planerad? Jag har en betaversion av utgåva 1 och den tycker jag är slö. Är detta åtgärdat?
 

Krille

Aktiv medlem
Det damp ner ett erbjudande om en ny version av Luminar med katalogfunktion.

"– get the all-new Luminar 2018 for a special price! We’ve got a whole suite of new and upcoming features to help you create the most amazing photos without extra effort – the brand-new Libraries, AI Sky Enhancer, Looks, and much more. "

Har nuvarande utgåva katalogfunktion eller är den fortfarande bara planerad? Jag har en betaversion av utgåva 1 och den tycker jag är slö. Är detta åtgärdat?
Nej, de syftar på funktioner som är på gång till nästa version. Luminar 2018 har inte katalogfunktion. Lite märklig marknadsföring kan jag tycka.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Luminar ja...

Hej. Köpte Luminar 2018 för några veckor sedan. Är väl lite kluven. Kom från LR 6 som egentligen gjorde det mesta jag ville, men som fördärvade mina fujifiler när jag skulle skärpa upp dem. Annars hade LR allt jag ville ha. Var dock inte sugen på att skaffa prenumeration - därav att jag letat efter andra varianter.

Luminar gör väl en hel del - men det saknas någon proffesionell känsla över programmet. Känns lite tramsigt ibland + att jag saknar saker som fanns i LR. Kataloghantering och vattenmärkning hade varit trevligt att ha. Men att redigera i raw funkar fint. Visst, tycker att LR kunde hämta mer i högdagrar och så, men men... För priset. Undrar bara hur seriöst de tänkt utveckla programvaran. Såg nåt om kommande katalogfunktion och det såg väl inte så bra up, det lilla jag såg. Rätt tramsigt, på något vis. Mailade och fråga om vattenstämplar osv - men det var inte under utveckling (hur svårt kan det vara att ta fram en sådan sak?).

ON1 är väl det alternativet jag egentligen tror mest på, men det ska väl kosta en hel del mer? Har gått "varvet runt" ibland de program som har demoversioner, och jag gillar inte riktigt något av dem. Antingen är de för komplexa, för plottriga, har ett annat arbetsflöde eller så är de för medelmåttiga. Luminar känns lite som ett testprojekt man dragit igång, där finns många filter för den som tycker det är viktigt, man kan lattja med all möjliga filtermoduler - tyvärr så skapar många av dessa brus, eller sabbar bilden.

Har ni något tips annat på någon annan raw-editor? Eller finns det sätt att komm förbi problemen i LR6 och X-Trans? Det hade väl varit min största önskan (utan att ta en nyare version på prenumeration). Hade en tjänat på sina bilder, så är det en annan femma.

Hittade denna video, och här såg katalogfunktionen (det man kunde se, mest gui:et) väl rätt ok ut: https://www.youtube.com/watch?v=9FCHmJiF894

Ha en go helg!
 

"Flygare"

Medlem
Jag har kört Luminar sedan programmet introducerades.
Använder det för en extra tusch för mina bilder.
Har lightroom för en första redigering för att sedan gå över till Luminar.
Fungerar väldigt bra. det är verkligen roligt att redigera i Luminar.
Sedan kan man tyckta att deras marknadsföring av DAM är konstig.
Man har lovat en DAM snart i 2 år, men nu skall det tydligen var på gång i december.
Vi får se om det blir bra, och om man kan lämna Adobe eller inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vågar inte svära på detta men jag tycker att LR i den version jag fick för ett par veckor sedan hanterar mina Fuji X-trans filer mycket bättre.

Nu kör jag för tillfället mest On1 raw 2019 som betatestare. Vilket gör att jag inte använt LR så mycket som vanligt.

Fast det slog mig direkt jag fick senaste versionen att jag verkar kunna dra mer i filerna och skärpa dem ungefär lika som en Canon raw.
Det har jag inte kunnat förr. Nu kommer ju inte problemen fram lika mycket i alla bilder.

Fast jag har inte sett några korvartefakter eller andra konstigheter i den senaste versionen. Jag tror att LR har gjort något åt problemen med Fuji-Xtrans lite i skymundan.

Jag tog nu ett par filer och tittade mer noggrant på det. Det finns absolut en klar förbättring i senaste LR. Den process de kallar version 5.

Förr kunde jag sällan dra skärpan över 25. NU drar jag upp den till 45 och details till 40 för att se vad som händer.
En bild tagen på ISO 400 när det är skymning har ett fint brus när jag zoomar in 1:1.
Där är definitivt en förbättring mot förr.
 

alf109

Aktiv medlem
Nej, de syftar på funktioner som är på gång till nästa version. Luminar 2018 har inte katalogfunktion. Lite märklig marknadsföring kan jag tycka.
Skulle tro att de menar bildstils-bibliotek, alltså samlingar med presets.
Jag har använt Luminar ett tag nu (sedan 2017) och tycker att det är strålande bland annat eftersom du kan bygga och jobba i lager och så har det många användbara effekter, jag saknar heller inget från Lightroom förutom bilddatabasen.

Testade även ON1 som jag aldrig kom överens med, kanske beror på att det skiljer sig mycket mer att jobba i jämfört med Lightroom, sedan tyckte jag att det var ganska segt och buggigt.
 

gammel smurfen

Aktiv medlem
Luminar 2018 Dec

En undran över senaste versionen av Luminar. Tidigare var det delade meningar. Är det någon som kört senaste versionen som kan ge ett utlåtande. Är lite nyfiken vad dom kan och inte kan.
 

Henningway

Ny medlem
Uppdatering av Luminar

Nu har det kommit en ny uppdatering av Luminar

Updated Luminar 3.1.3:
Lost Edits Album, New Hotkeys and much more

Är vi många som använder Luminar?
 
Nu har det kommit en ny uppdatering av Luminar

Updated Luminar 3.1.3:
Lost Edits Album, New Hotkeys and much more

Är vi många som använder Luminar?
Jag håller fortfarande på med den eviga frågan om vilket bildredigeringsprogram som är rätt för mig. Egentligen gillade jag Apple Aperture allra mest och det kanske säger lite om mina förväntningar. När jag lämnade Aperture för Lightroom för några år sedan var det med smärta och kanske var det därför jag aldrig riktigt lyckades få struktur på mina kataloger. Jag har Luminar men det skaver lite. Jag laddade precis ner Capture ONE för en provrunda. Suck... svårt!
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag håller fortfarande på med den eviga frågan om vilket bildredigeringsprogram som är rätt för mig. Egentligen gillade jag Apple Aperture allra mest och det kanske säger lite om mina förväntningar. När jag lämnade Aperture för Lightroom för några år sedan var det med smärta och kanske var det därför jag aldrig riktigt lyckades få struktur på mina kataloger. Jag har Luminar men det skaver lite. Jag laddade precis ner Capture ONE för en provrunda. Suck... svårt!
Luminar är betydligt mer användarvänligt än de tre du nämner i denna text.
 
ANNONS