Annons

Lightroom 6 - inte prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmgård9

Medlem
Jag har Lightroom 6 (inte prenumeration) på två datorer sedan flera år tillbaka. Nu har jag bytt ut den ena datorn och avaktiverade då programmet på den. Det gick i och för sig bra att installera Lightroom på den nya datorn men det går inte att använda. Adobe lägger upp ett grinigt meddelande om att programmet finns på för många datorer. Är det någon av er som har råkat ut för detsamma? Tacksam för all information,
OBS jag är inte intresserad av prenumerationstjänsten.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns en gräns på hur många datorer man får ha programmet aktivitet. Man ska kunna avregistrera programmet från en dator hos Adobe så du får logga in där på ditt konto. Jag hade problem att komma upp till 6.14 med min ursprungliga installationsfil så jag fick istället hämta en ny hos Adobe, och då gick det att få 6.14 igen. Detta var i september förra året, har för mig att det efter det kan ha dykt upp problem att Adobe vägrar nyinstallation av 6:an men prova och se
 

Rind

Aktiv medlem
Har du loggat ut från Adobe på den gamla datorn. Om den är inloggad så funkar det inte. Hade själv samma problem och chatade med Adobe om detta. Var tvungen att plocka fram gamla datorn och logga ut. Supporten har upphört så de kan inte hjälpa till. Tur att datorn inte hade totalkrashat
 

Chras

Aktiv medlem
Har själv samma problem. Datorkrass i augusti. Försökte logga in med lightroom 6 men det gick inte. Skrev till Adobe men de har ingen support och det gick inte att avinstallera på mitt Adobekonto. De har blivit giriga och bara vill ha mnadsavgifter. Därför slut med deras produkter. Det finns andra program. Söker efter bästa nu. Alla mina andra program gick det bra att återinstallera då jag kontaktade respektive leverantör. Bara Adobe som strular och inte är hjälpsamma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har själv samma problem. Datorkrass i augusti. Försökte logga in med lightroom 6 men det gick inte. Skrev till Adobe men de har ingen support och det gick inte att avinstallera på mitt Adobekonto. De har blivit giriga och bara vill ha mnadsavgifter. Därför slut med deras produkter. Det finns andra program. Söker efter bästa nu. Alla mina andra program gick det bra att återinstallera då jag kontaktade respektive leverantör. Bara Adobe som strular och inte är hjälpsamma.
Det där är ju rätt märkligt egentligen för när man betalar för en evig licens av ett visst program, av en viss version så ingår man ju någon form av avtal. Jag noterade för många år sedan att när man gick in på mina sidor hos Adobe att de licenser jag löst av 6.x helt enkelt inte fanns kvar. Istället hamnade man i ett erbjudande om prenumeration. Det var inte helt lätt heller att hitta installationsfilerna. Så när det gäller Adobe, så gäller det ha ha koll på sina gamla installationsfiler. Men att ligga kvar på 6.14 kan väl heller inte vara något vidare alternativ idag?

Att de inte erbjuder ett gränsnitt för att "avinstallera" programmet från gamla datorer medan man själv bakom skynket har råkoll och den vägen hindrar nyinstallation på en ny dator för att tvinga folk att prenumerera är inte särskilt snyggt om det verkligen är så det funkar nu. Jag lämnade Adobe för nära 10 år sedan men det var inte främst för prenumerationsmodellen utan att de inte kunde skydda mina kortdata. Adobe blev hackade och skötte inte det särskilt övertygande. Dessutom har jag aldrig varit imponerad av bildkvaliteten på deras previews och de är idag inte på topp när det gäller bildkvalitet i output heller. Det finns faktiskt både fullgoda och bättre alternativ idag. Adobe verkar inte ha fattat att idag är dessa alternativ bara ett musklick bort.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du loggat ut från Adobe på den gamla datorn. Om den är inloggad så funkar det inte. Hade själv samma problem och chatade med Adobe om detta. Var tvungen att plocka fram gamla datorn och logga ut. Supporten har upphört så de kan inte hjälpa till. Tur att datorn inte hade totalkrashat
Det är lite förvånande att man inte kan låta användarna själva "avinstallera" via "mina sidor". Så kan man ju exv. göra med en del streamingtjänster jag har.
 

Dragoo

Aktiv medlem
Jag har Lightroom 6 (inte prenumeration) på två datorer sedan flera år tillbaka. Nu har jag bytt ut den ena datorn och avaktiverade då programmet på den. Det gick i och för sig bra att installera Lightroom på den nya datorn men det går inte att använda. Adobe lägger upp ett grinigt meddelande om att programmet finns på för många datorer. Är det någon av er som har råkat ut för detsamma? Tacksam för all information,
OBS jag är inte intresserad av prenumerationstjänsten.
Frustrerande. Hade en Lightroom 5 licens som jag uppdaterat till LR 6 men uppdaterade min utrustning och då fanns inte stödet för CR3-filer i Lightroom. Fick köra på en prenumeration som sved kan jag säga, Ingen höjdare. Övervägde att gå över till Capture One, men när man är inkörd på en mjukvara och att börja om från början igen, den känslan. Plus att Capture One är bra mycket dyrare för en licens än LR gjorde att jag betalade för en prenumeration. Får se hur länge man orkar betala per månad.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ingen programlicens är evig.
Jo i en mening har många varit just det. Med det har jag menat att programmen visst gått att använda trots att de både slutat säljas och uppgraderas av tillverkaren. Det finns väldigt många exempel på det.

Det relativt unika med Adobe är att de aktivt verkar ha tagit steg för att göra programversionet användarna betalat för obrukbara. Det känns småaktigt, för förr eller senare skulle väl ändå många till slut uppgraderat när de nya versionerna blivit märkbart bättre men många användare av 5.x och 6.x tycker uppenbarligen att det inte inträffat ännu. Vad säger det om utvecklingstakten för exv. Lightroom?

Det som annars historiskt avslutat programmens brukbarhet har istället varit uppgraderingar av opetativsystemen. Det är ju nästan mer regel än undantag att både viss mjukvara och hårdvara blir inkompatibel då. Hårdvara kan också bli obrukbar om operativen fått ändrade drivrutinsplattformar. Det har skett vid upprepade tillfällen med exv. Windows och det är aktuellt nu igen med båda Mac och Windows.

Har man inte hamnat där förr så händer det inte minst när man byter dator och får nya OS på köpet som inte längre kan köra ens program men så länge man inte uppgraderat så har regeln varit att programmen man betalat för fortsätter att fungera så länge datorn gör det.
 

thommya

Aktiv medlem
Det relativt unika med Adobe är att de aktivt verkar ha tagit steg för att göra programversionet användarna betalat för obrukbara. Det känns småaktigt, för förr eller senare skulle väl ändå många till slut uppgraderat när de nya versionerna blivit märkbart bättre men många användare av 5.x och 6.x tycker uppenbarligen att det inte inträffat ännu. Vad säger det om utvecklingstakten för exv. Lightroom?
Ja, eller så kan man vända på det och säga att anledningen till att de inte uppgraderat är snarare att de själva är småaktiga och envist "vägrar" hoppa på prenumerationsmodellen??
Det beror nog inte på de saknade nya funktionerna.
Förstår inte hur tusan 120:- per månad är något att gnälla över - dagens lunch kostar ju mer på många ställen.

Tycker själv "fotopaketet" är toppen och det enda kompletta paketet med en helhetslösning man kan hitta idag.
 

alfin

Aktiv medlem
Det relativt unika med Adobe är att de aktivt verkar ha tagit steg för att göra programversionet användarna betalat för obrukbara.
Jag loggade in på Adobe för att kolla hur det ser ut på mitt konto. Jag har haft det sedan 2002 och alla program är registrerade där.

Photoshop CS-CS4 går inte längre att ladda ner. Licensnummer finns men ingen nerladdningslänk längre.

Lightroom 1.0-4.0 går inte att ladda ner längre. Licensnummer finns men ingen nerladdningslänk.

Photoshop CS5 & CS6 samt Lightroom 5.0 & Lightroom 6.0 finns det nerladdningslänkar till, alltså de två senaste fristående programversionerna.

Samma verkar gälla för andra program, bl a Adobe Acrobat.

Tycker det verkar helt OK. Hur länge ska de tillhandahålla ännu äldre versioner?

Det finns också en sektion där man kan registrera och avregistrera olika program, men ingen av Photoshop CS6 eller Acrobat 2017 som jag har installerade och är inloggad på går att avregistrera, så jag vet inte om det gäller också de äldre versionerna eller bara för de senaste prenumerationsversionerna.
 

alfin

Aktiv medlem
Förstår inte hur tusan 120:- per månad är något att gnälla över - dagens lunch kostar ju mer på många ställen.
Men du tvingas väl inte betala för dagens lunch de dagar du inte vill äta? Det handlar lite om frihet också, att kunna bestämma själv när man vill uppgradera.

Microsoft har precis släppt Office 2021 fristående, men de lägger all krut på att annonsera Office 365 prenumeration. Samtidigt kör jag idag med Office 2010, så vad blir det totalt under dessa 11 år om jag prenumererat på funktioner jag inte har något behov eller nytta av?
 

Visom

Aktiv medlem
Men du tvingas väl inte betala för dagens lunch de dagar du inte vill äta? Det handlar lite om frihet också, att kunna bestämma själv när man vill uppgradera.
Själv stör jag mig på att behöva betala för support av .nef filer. Har aldrig använt det och tycker det är girigt att de inte kan åtminstone halvera månadskostnaden om jag bara använder Canons råfiler och Canons objektivprofiler. /ironi

I slutändan är det enkelt. Är det prisvärt så köp det. Är det inte prisvärt så köp något annat.
 

thommya

Aktiv medlem
Men du tvingas väl inte betala för dagens lunch de dagar du inte vill äta? Det handlar lite om frihet också, att kunna bestämma själv när man vill uppgradera.
Ytterligare en betalningsmodell alltså?
Betala endast de dagar du vill använda Lightroom. Typ bilens behov av bensin = fotografens behov av Lightroom :)
Exemplet lunch var ett försök att jämföra äpplen med andra äpplen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag loggade in på Adobe för att kolla hur det ser ut på mitt konto. Jag har haft det sedan 2002 och alla program är registrerade där.

Photoshop CS-CS4 går inte längre att ladda ner. Licensnummer finns men ingen nerladdningslänk längre.

Lightroom 1.0-4.0 går inte att ladda ner längre. Licensnummer finns men ingen nerladdningslänk.

Photoshop CS5 & CS6 samt Lightroom 5.0 & Lightroom 6.0 finns det nerladdningslänkar till, alltså de två senaste fristående programversionerna.

Samma verkar gälla för andra program, bl a Adobe Acrobat.

Tycker det verkar helt OK. Hur länge ska de tillhandahålla ännu äldre versioner?

Det finns också en sektion där man kan registrera och avregistrera olika program, men ingen av Photoshop CS6 eller Acrobat 2017 som jag har installerade och är inloggad på går att avregistrera, så jag vet inte om det gäller också de äldre versionerna eller bara för de senaste prenumerationsversionerna.
När det hände mig så var det så att jag inte längre såg min licens och hamnade i prenumerationsgränssnittet istället men jag har ju den sista installationsfilen och keycode för sånt sparar jag alltid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, eller så kan man vända på det och säga att anledningen till att de inte uppgraderat är snarare att de själva är småaktiga och envist "vägrar" hoppa på prenumerationsmodellen??
Det beror nog inte på de saknade nya funktionerna.
Förstår inte hur tusan 120:- per månad är något att gnälla över - dagens lunch kostar ju mer på många ställen.

Tycker själv "fotopaketet" är toppen och det enda kompletta paketet med en helhetslösning man kan hitta idag.
En del kallar det säkert småaktigt medan andra betalar om de tycker det är värt att uppgradera. Jag instämmer i Alfins uttalande och han kör Office 2010. Jag kör 2007 och har hittills på de 14 år som gått sedan dess inte funnit något skäl att uppgradera.

Microsoft har inte fått en spänn av mig på alla år då Microsoft avstått från att sänka alla äldre versioner. Däremot uppgraderar jag DxO Photolab varje år. Detta för att även stöda DxO i deras fortsatta utveckling av Photolab och NIK Collection.

På engelska talar man f.ö. om "perpetual licenses" och perpetual betyder just evig.

För mig har det aldrig handlat om pengar utan främst om att jag aldrig riktigt gillat vad jag sett i Lightroom. Deras previewrendering har aldrig imponerat med mina Sony Raw. Båda mina konverterare CO och Photolab har har varit klart bättre. Lightrooms tetheringstöd en förolämpning i jämförelse med Capture One. Dessutom har det ofta varit dösegt och man har fått kompromissa mellan previews i 1:1 för slutbehandling och previews i betydligt mindre skala om man ville ha en snabb katalog.

År 2021 fick Lightroom ett masklagergränssnitt och Adobefolket går ner i spagat över tilldragelsen. I år var det lilla julafton när DXO var så snälla att fixa en "plugin" till Lightroom och dess användare så de äntligen kunde slippa leva med det relativa brushanteringsmörker Adobe ännu inte lyckats åtgärda efter alla år.

I en del avseenden har Adobes R&D verkligen inte rosat marknaden men det behöver de ju inte heller eftersom dina och andras pengar bara dånat in och de gjort all time high trots att de legat på sofflocket medan konkurrenterna måste anstränga sig hela tiden för att kunderna ska uppgradera.

Ser jag till mig själv som kör Photolab ihop med Photo Mechanic så kostar ju det initialt bra mycket mer än Lightroom för liknande med betydligt bättre funktionalitet och prestanda och den bättre prestandan hänger just samman med att den kan optimeras för varje program medan Lightroom-användarna sitter fast i sin previewkompromiss mellan Develop-kraven och bildarkivet.

Sedan är jag fortfarande tveksam till att slänga in mina kortdata permanent igen hos ett företag som ju tidigare visat sig oförmöget att skydda mina data mot hackare och detta oavsett det som skrivits ovan.

Lightroom är snart inte bäst på något annat än att det ger mest för pengarna initialt - men det gäller som sagt dessutom bara initialt. Att uppgradera Photolab varje år kostar dessutom inte mer än att prenumerera på Lightroom. Detsamma gäller faktiskt Capture One för Sony, Fuji och Nikon-fotografer för vi köper versioner av CO där vi slipper betala för kameraadapters vi är helt ointresserade av. Uppgraderar man dessutom när det återkommande är kampanj med 30% rabatt, så blir det än billigare.

Den tid då Lightroom var det enda realistiska alternativet om man också ville ha ett bildarkiv är också över. Nu finns ett antal alternativ. Även CO har nu en inbyggd katalog och det finns numera även en fungerande integration mellan exv. Photolab och Photo Mechanic - många fotoproffs metadatahanterare sedan 20 år tillbaka och marknadens kanske snabbaste bildarkiv. Det finns en del gamla Lightroom användare som upptäckt detta och likt mig migrerat. Än är det ingen folkvandring men Adobe kan nog inte kosta på sig att vända upp kuddens kallaste sida och somna om som de ägnat sig åt ett bra tag nu för snartär de inte bäst på någonting längre.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ja, eller så kan man vända på det och säga att anledningen till att de inte uppgraderat är snarare att de själva är småaktiga och envist "vägrar" hoppa på prenumerationsmodellen??
Det beror nog inte på de saknade nya funktionerna.
Förstår inte hur tusan 120:- per månad är något att gnälla över - dagens lunch kostar ju mer på många ställen.

Tycker själv "fotopaketet" är toppen och det enda kompletta paketet med en helhetslösning man kan hitta idag.
Det kan ju också vara så att användaren tycker att den version som används, må vara gammal, är tillräcklig för det ändamål som det används för. Att då börja prenumerera för 120:- i månaden ger kanske ingenting i utbyte, förutom att tillfredsställa Adobes ägare.

Själv kostar min lunch sällan över ett par tior så ditt resonemang haltar lite (eller är lite väl generaliserande). Fattas bara att argumentet "Har du råd med en kamera och några objektiv har du också råd med en lunch, förlåt prenummeration på LR, för 120:- i månaden" också dyker upp.

Själv använder jag vid enstaka tillfällen Corel Draw i en version som jag köpte 1998. Trots att programmet är 23 år gammalt fungerar det utmärkt och täcker mina behov av att kunna göra några enstaka illustrationer, en liten ritning eller en snygg skylt då och då. Skulle detta program ha varit av prenumerationsmodell hade jag varit uppe i 33120:- nu. En inte helt föraktlig summa.

För en yrkesverksam kan det kanske te sig annorlunda.

Förstår du nu att 120:- per månad kan vara något att gnälla över?
 

thommya

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att användaren tycker att den version som används, må vara gammal, är tillräcklig för det ändamål som det används för. Att då börja prenumerera för 120:- i månaden ger kanske ingenting i utbyte, förutom att tillfredsställa Adobes ägare.

Själv kostar min lunch sällan över ett par tior så ditt resonemang haltar lite (eller är lite väl generaliserande). Fattas bara att argumentet "Har du råd med en kamera och några objektiv har du också råd med en lunch, förlåt prenummeration på LR, för 120:- i månaden" också dyker upp.

Själv använder jag vid enstaka tillfällen Corel Draw i en version som jag köpte 1998. Trots att programmet är 23 år gammalt fungerar det utmärkt och täcker mina behov av att kunna göra några enstaka illustrationer, en liten ritning eller en snygg skylt då och då. Skulle detta program ha varit av prenumerationsmodell hade jag varit uppe i 33120:- nu. En inte helt föraktlig summa.

För en yrkesverksam kan det kanske te sig annorlunda.

Förstår du nu att 120:- per månad kan vara något att gnälla över?
Jovisst, man kan gnälla över både det ena och det andra men vad hjälper det?
Fortsätt använd gammal version så länge den funkar - perfekt om du är nöjd.
Igen - lunchen var bara ett exempel.
Och argumentet "Har du råd med en kamera och några objektiv har du också råd prenumeration på LR, för 120:- i månaden" är inte fel och säger en del om vad man som fotointresserad är beredd att lägga pengarna på.
Efterbehandling är en viktig del av fotoprocessen från ax till limpa och jag tycker inte det är orimligt att det skall kosta en slant.
 
ANNONS