** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk för öveföring direkt från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

LAMF

Ny medlem
Hej, Jag har en Canon EOS R5 och ska åka utomlands. Skulle vilja ha tips på en bra extern hårddisk man kan föra över bilder direkt från kameran till, Vill inte ha med mig för många minneskort och har ingen dator med mig på resan.
 
Förr fanns det externa hårddiskar med SD läsare och några med Wi-Fi som man kunde använda för att tömma kort/kamera. Men det verkar som de flesta/alla har utgått. Det finns nog en möjlighet att ansluta en kortläsare till en iPad/iPhone och få tömt innehållet till Filer och sedan tömma Filer till en extern disk. Tror att i de senaste modellerna så går det nog att samköra en disk och läsare till lightning kontakten
 
Om du råkar äga en iPad med tillräckligt minnesutrymme så funkar den fint för detta ändamål. Till de senaste modellerna med USB-C-uttag behövs inte ens en adapter. Plugga in EOS R5 direkt. Till äldre modeller behöver du en Lightning/USB-adapter.

Det funkar även på en iPhone men där behöver du adaptern eftersom alla iPhones har Lightning än så länge.

Fördelen med iPaden är att skärmen är tillräckligt stor för att detaljstudera och grovrensa bilder redan under resans gång. Skönt att städa undan skräpet direkt.

Min fru har en 1TB iPad för att kunna bära med sig ett rejält bibliotek av Netflix-filmer när vi reser. Jag brukar hyra in mig på ett antal GB där. 😊

Det funkar förmodligen bra med Android-läsplattor också. Jag har inte prövat.
 
Senast ändrad:
Jag körde 2018 med platta från Samsung och minneskort om 256GB i den. Skönt att slippa tunga bärbara datorer och hårddiskar. Hade kvar bilderna på kamerans minneskort också för backup under utlandsvistelsen.
 
Jag har inga Mac produkter endast en gamal Samsung. Men vad jag är ute efter är en extern hårddisk som man kan koppla kameran till och föra över bilderna utan dator. Helt ok om man kan göra det via kamerans interface eller om det finns kortläsare på hårddisken som man kan föra över från.

Gnarbox verkar vara bra men ser ut som end of life tyvärr.
 
Den enda kamera jag har som direkt kan ansluta till en minnesenhet med USB är min gamla Canon 7D med WFT-E5B. Där finns en USB-hostport. Går att stoppa in ett vanligt USB-minne, eller en hårddisk med samma anslutning. Kan dock inte driva hårddisken via USB.
 
Jag har WDs gamla variant med 1TB rotations disk.
De nyare fick sedan ssd.


Går säkert att hitta båda sorterna nya och begagnade om du söker lite. De gamla går att öppna och byta ut hdd:n mot en ssd istället.
 
Vad är det för vits med HD jämfört med minneskort?
En relevant fråga. Poängen med en portabel HD på en resa är väl egentligen att skapa en snabb backup, utifall att man skulle tappa bort eller krascha ett minneskort under resans gång. Jag skulle ju definitivt behålla bilderna på minneskorten även efter att jag kopierat dem till hårddisken.
 
En relevant fråga. Poängen med en portabel HD på en resa är väl egentligen att skapa en snabb backup, utifall att man skulle tappa bort eller krascha ett minneskort under resans gång. Jag skulle ju definitivt behålla bilderna på minneskorten även efter att jag kopierat dem till hårddisken.

Precis som du beskriver det, brukar jag göra.
Minneskorten kopierar jag dagligen till disk vilken får bo i hotellrummets värdeskåp.
När minneskorten är fulla placerar jag dem upp och ner i korthållaren och petar in nya i kameran.
De får följa med i den väska eller bil jag har.
 
Om man endast vill spara bilder och inte video så behövs inga dyra snabba kort (eller snabb HD)
Ett sätt att spara och/eller kopiera är att använda mobilens micro-SD.
 
Om man endast vill spara bilder och inte video så behövs inga dyra snabba kort (eller snabb HD)
Det beror på vad och hur man gillar att fotografera. Om man t ex är intresserad saker som rör sig och ibland vill utnyttja moderna kamerors möjligheter att ta 20, 30 eller 40 bilder per sekund krävs mycket snabba (och dyra) minneskort.
 
En trådlös SSD med kortläsare (SD-kort) borde lösa problemet.
Webhallen och fler säljer Western Digitals produkt.
Är du säker? Vad jag kan se finns den inte längre till salu i någon butik i Sverige. Eller i något annat civiliserat land. Tror faktiskt att konceptet helt försvunnit från marknaden, vilket är både synd och lite märkligt.
 
Är du säker? Vad jag kan se finns den inte längre till salu i någon butik i Sverige. Eller i något annat civiliserat land. Tror faktiskt att konceptet helt försvunnit från marknaden, vilket är både synd och lite märkligt.
Jo jag kom fram till samma slutsats, hade tänkt köpa en för några år sedan men behovet var inte tillräckligt högt då för ett köp, nu ser de ut att ha försvunnit helt. Kanske fanns det något problem i konceptet eller att kundunderlaget var för litet? Jag såg också att det då fanns en hel del interface att köpa, dvs en liten box som skötte överföringen så kunde man använda en vanlig hårddisk, men dessa verkar också vara borta. En möjlighet är en raspberry Pi som man har som interface, men det är ju en hel del plock innan man får ihop det
 
ANNONS