Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Ganska enkelt :)
Vad liknar den?
Denna skalbagge efterliknar en humla, av försvarstaktiska skäl.
Alltså, det är en humlebagge, en bandad humlebagge (Trichius fasciatus).
Dom är vanliga, men inte mindre vackra för det :)
Tack! Jag har aldrig sett en sån förut och kunde inte hitta när jag googlade på lurvig randig skalbagge. På håll trodde jag ju först att det var en humla 😀

Kroppen var ganska liten, husspindlar brukar vara fetare. Det är en vanlig fog mellan golvplattor som syns på bilden. Benen var rätt långa kanske 5cm med benen.

Jag tar tillbaka mitt påstående om att det är en större skuggspindel. Det gick lite fort för "min expert" och han ber om ursäkt samtidigt som han med emfas hävdar ett det är en brospindelhanne, och inget annat :)

Främre delen var betydligt större än den brospindeln har. Främre delen hade också en distinkt vit kant runt hela den främre delen.

Bilden togs dock väldigt nära en bro, men jag ärockså tveksam till att det är en brospindel efter att ha läst på lite om dom på nätet.

Nu vet jag dock inte om det kan vara stor skillnad i hur brospindlar ser ut.

Dom här bilderna som jag hittade på nätet är bättre än mina, men jag är ganska säker på att det är samma som jag såg. Dom tror också det är en brospindel om mina franska är god nog.

Senast ändrad:
Nära en bro? Mer nära ett badrumsgolv, skulle jag säga, alltså (större) husspindel. Du borde byta expert för din gissar vilt. Over and out.

En väldigt bra sida för att identifiera spindlar är edderkopper.net Det är i och för sig en norsk sida med norska spindlar men i huvudsak är det nog ungefär samma arter där som här i Sverige. Där kan man verkligen snöa in sig i "spindlarnas värld". Det går också att få hjälp med identifiering i deras "Edderkoppkrokens forum". Om inte annat så är sidan värd ett besök p g a vansinnigt många fina "spindelbilder".
Bifogar min egen fotomodell av arten Vargspindel som bor under vår altantrall:)
20200804-122.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto