Annons

Topaz går från perpetual licenses till prenumeration - Hejdå Topaz uppgraderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta på översta licenserna. Jag fattar inte vad det är jag betalar för som renewal sets 2st. Betala 2500 per år i evigheten känns ju inte särskilt billigt särskilt som jag ju kör Photolab och har Deep Prime som jag tycker är klart bättre helt enkelt därför att Topaz är galet tidskrävande med alla sina skärpnings modeller. När jag installerade det nya programmet av ren nyfikenhet, så installerade den långt över 100 olika AI-modeller. Det tog en evighet. Jag upplever Topaz som väldigt bra i vissa stunder men det är väldigt "instabilt" och kräver handpåläggning och att jag väljer bland dessa modeller hela tiden. Deep Prime behöver jag knappt ägna en tanke. Både detalj och brusreducering blit topp ändå. Mycket mer produktivt.

Det finns en enda orsak att jag har det och det är att Deep Prime bara funkar på RAW-bilder. Jag reprofotar en hel del gamla dia-bilder fortfarande och då är Topaz det enda som funkar för mig. Jag har ju Topaz Photo AI 3 version 4.0.4 så den kör jag vidare så länge det funkar utan att lägga ut en spänn till det bolaget.
Har du provat att fråga den som säljer?

Jag har iaf ett stort behov av Topaz DeNoise, så man få vara glad så länge som det fungerar som ett fristående program. Topaz är ju inte den ryggrad som LR och PS så det är konstigt att de tror att det kommer fungera med prenumeration

Har du provat att fråga den som säljer?
Nä om jag skulle försöka förstå hur de tänkte hos Adobe kring Lightroom, eller Capture One som jag en gång för inte så länge sedan betalade 900:- för en Sony Perpetual till det mer än tredubbla om man skulle köpa det idag eller Camerabits där priset på PhotoMechnic gick från knappt 2000:- till det dubbla för en perpetual .... så skulle jag inte få göra annat. Det är faktiskt ingen hos C1 som vill prata med en och det är inte lätt att kommunicera på andra sätt heller.

Ska vi prata Topaz för den delen så har man förutom en svindyr prenumeration även en förväntan att betala väldigt ordentligt extra om man vill ha AI-stöd när man processar sina bilder, så har jag inte kunnat motivera mig att lägga varken tid eller pengar på just det - det går bara bort - jag har just gjort Topaz Photo AI 4 till min evighetslicens för gott - så det är slutsnackat för min del kring det både med Topaz och andra. Det är som det är.

Ovanpå det finns ju Capture Ones "lojalitetsprogram" som ger oss 20% rabatt per år vi lojalt betalt prenumersation för C1, att tänka på. Jag ska just avsluta min prenumeration på C1 och betala ett par tusen för gott efter 40% avdrag för en perpetual licens av C1. Villkoren kring licenser varierar annars över hela marknaden. Jag tycker fortsatt jag C1 för reprofoto - det finns ju ingen konkurrent till C1 där. Försökte en gång använda Lightroom men det var ju då rent uselt för Sony-filer i en jämförelse. (Jag har haft visst strul med Sonys gratissvit Imaging Edge) Sedan finns det fortfarande en del saker C1 gör klart bättre som RAW-konverterare än allt annat jag sett.

Det finns inte bara effektivitets- och övriga prestandaskäl att jag kör DxO Photolab och iMatch DAM för där slipper jag ens tänka på struliga och svindyra prenumerationsupplägg. Där betalar man för en perpetual licens och kör i evighet om jag så vill precis som jag gjort sedan 2007 med Microsoft Office i nära 20 år. Även Microsoft har väl ända till nu haft problem med att motivera mig uppgradera. Dert är ju egentligen först nu med AI-integrationen i Office-sviten som det verkligen börjat hända saker.

Prenumerationsupplägg är väl annars mest ett perfekt upplägg för innovations-trötta företag som inte längre orkar anstränga sig för att motivera folk att uppgradera av ren fri vilja.

Senast ändrad:
2012 kostade Photoshop CS6 ca 13.000 kr (i dagens penningvärde). För Photoshop + Lightroom betalar jag idag 215 kr/mån. Efter 5 års prenumerationsanvändning har jag alltså betalat lika mycket som om jag köpt en "evighetslicens" på CS6. Och jag har på köpet haft programmen uppdaterade till den senaste tekniken. Jag kan inte begripa varför många är så kritiska till prenumerationsmodellen. Mot det ovanstående kan jag inte se att prenumerationsmodellen skulle vara någon kapitalistisk "konspiration".

OK. CS6 Design Standard innehöll fler program. Mea culpa.

Senast ändrad:
2012 kostade Photoshop CS6 ca 13.000 kr (i dagens penningvärde). För Photoshop + Lightroom betalar jag idag 215 kr/mån. Efter 5 års prenumerationsanvändning har jag alltså betalat lika mycket som om jag köpt en "evighetslicens" på CS6. Och jag har på köpet haft programmen uppdaterade till den senaste tekniken. Jag kan inte begripa varför många är så kritiska till prenumerationsmodellen. Mot det ovanstående kan jag inte se att prenumerationsmodellen skulle vara någon kapitalistisk "konspiration".

OK. CS6 Design Standard innehöll fler program. Mea culpa.
Jag kan förstå varför, och jag var länge motståndare till prenumeration av Photoshop. Jag har haft Photoshop en längre tid och köpte även den sista versionen CS6 Extended som uppgradering till CS5 Extended... med andra ord så har jag köpt nya versioner som uppgraderingar till tidigare versioner. Vad är då skillnaden mot en prenumeration, jo att den dag du slutar betala prenumerationen så har du inget photoshop att använda, men om du köpt photoshop så kan du i alla fall fortsätta att använda programmet men utan nya uppdateringar. Jag blev dock nyfiken på alla nya AI-funktioner i photoshop så jag tog till slut en prenumeration.

Jag kan förstå varför, och jag var länge motståndare till prenumeration av Photoshop. Jag har haft Photoshop en längre tid och köpte även den sista versionen CS6 Extended som uppgradering till CS5 Extended... med andra ord så har jag köpt nya versioner som uppgraderingar till tidigare versioner. Vad är då skillnaden mot en prenumeration, jo att den dag du slutar betala prenumerationen så har du inget photoshop att använda, men om du köpt photoshop så kan du i alla fall fortsätta att använda programmet men utan nya uppdateringar. Jag blev dock nyfiken på alla nya AI-funktioner i photoshop så jag tog till slut en prenumeration.
Jag har tyckt det varit OK att orenumerera på C1 i ett par år nu så länge programmet uppdaterats med nya funktioner jag verkligen velat ha men nu ser jag verkligen en "starkt avtagande marginell nytta" som en ekonom kanske skulle uttrycka det. Fortsatt dyr prenumeration men få revolutionerande utvecklingssteg - produkten har verkligen mognat och så ser jag även på Photolab. Där ser jag också nackdelen med årsvisa uppgraderingar - vänta ett helt år på att de ska fixa saker som inte är bra är verkligen INTE kul.

För mig är tiden mogen nu att hoppa av C1-prenumerationen och gå "perpetual" för gott. C1 har nu precis som Photolab 100% av det jag behöver och önskar mig av en RAW-konverterare men ingen av dem är särskilt bra som bildarkiv och det är ingen konverterare - inte ens Lightroom. Men det hålet fyller ju iMatch så otroligt mycket bättre än alla dessa halvdålida begränsade påtvingade medskick till konverterarna.

När den uppgraderingen är gjort är allt mitt med evighetslicenser eller "gratis" som XnView. Jag har fortfarande PhotoMechanic perpetual version 6 men i praktiken har jag fasat ut allt beroende av amerikanska dataprogram företag utom Microsoft till europeiskt och under överskådlig tid kommer de inte få en enda spänn av mig. Det enda undantaget är Open AI Plus som jag inte ser att jag kan runda i dagsläget. Har testat franska Mistral 3.1 men det lever inte upp till mina specifika behov än tyvärr.

Senast ändrad:
ANNONS