Jag kan förstå varför, och jag var länge motståndare till prenumeration av Photoshop. Jag har haft Photoshop en längre tid och köpte även den sista versionen CS6 Extended som uppgradering till CS5 Extended... med andra ord så har jag köpt nya versioner som uppgraderingar till tidigare versioner. Vad är då skillnaden mot en prenumeration, jo att den dag du slutar betala prenumerationen så har du inget photoshop att använda, men om du köpt photoshop så kan du i alla fall fortsätta att använda programmet men utan nya uppdateringar. Jag blev dock nyfiken på alla nya AI-funktioner i photoshop så jag tog till slut en prenumeration.
Jag har tyckt det varit OK att prenumerera på C1 i ett par år nu så länge programmet uppdaterats med nya funktioner jag verkligen velat ha men nu ser jag verkligen en "starkt avtagande marginell nytta" som en ekonom kanske skulle uttrycka det. Fortsatt dyr prenumeration men få revolutionerande utvecklingssteg - produkten har verkligen mognat och så ser jag även på DXO Photolab 9. Där ser jag också den stora nackdelen med årsvisa uppgraderingar - vänta ett helt år på att de ska fixa saker som inte är bra är verkligen INTE kul - ännu tråkigare blir det när man inser att det i bästa fall kommer ta ett helt år till :-(, vilket ofta varit standard med Photolab.
En del versioner av DXO Photolab har verkligen INTE varit värda att vare sig vänta på eller uppgradera till egentligen. Det stora undantaget är väl den nya version 9 som dock haft svåra barnsjukdomar särskilt för de som haft gamla trötta grafikkort. Vi fick en helt genomarbetad "Local Adjustments"-svit med starkt förbättrade gamla verktyg som perfekt integrerats med helt nya AI-maskningsverktyg, som dock var beroende av lokala dåligt optimerade AI-modeller som alltså många inte kunde köra utan att de kraschade. Stora problem hade vi även med Nvidias-drivrutiner som nu i stort verkar åtgärdade - åtminstone för de som har nyare och bättre grafikkort. Jag har dock inga problem alls med mitt nya 5070 Ti-kort och Photolab 9 är verkligen underbart.
För mig är tiden nu mogen att hoppa av C1-prenumerationen och gå "perpetual" för gott. C1 är numera fantastiskt och har precis som Photolab i princip 100% av det jag behöver och önskar mig av en RAW-konverterare men ingen av dem är särskilt bra som bildarkiv och det är ingen konverterare - inte ens Lightroom även om Lightroom-användarna ofta tror att just de lever i den absolut bästa av bild-DAM-världar - spoiler, de gör inte det. Men det hålet fyller ju iMatch så otroligt mycket bättre än alla dessa taskigt skalande halvdålida begränsade påtvingade medskick till konverterarna. Jag kommer heller aldrig behöva uppgradera p.g.a nya kameraköp då jag just bytt bort mina FF-hus (Sony A7 III och At IV) mot mindre, smidigare APS-C-hus istället (A6400 och A6700) och A6700 har ju dessutom en senare AF (än A7 IV) som är helt fantastisk.
När uppgraderingen till C1 är gjord är allt mitt med evighetslicenser eller "gratis" som XnView. Jag har fortfarande PhotoMechanic perpetual version 6 men i praktiken har jag fasat ut allt beroende av amerikanska dataprogram företag utom Microsoft till europeiskt (iMatch är tyskt och både Photolab och XnView är franska) och under överskådlig tid kommer amerikanska dataprogramleverantörer inte få en enda spänn av mig. Det enda undantaget är Open AI Plus (som jag hart för research) som jag inte ser att jag kan runda i dagsläget. Har testat franska Mistral 3.1 men det lever inte upp till mina specifika behov ännu tyvärr.
Jag har förr länge kört Open AI API GPT och betalat helt överkomligt för det men med mitt mycket kraftfullare nya grafikkort så ser jag nu att jag märkligt nog kan möta mina egna hyfsat höga krav på AI-genererade texter för både Descriptions och Keywords i de tester jag gjort med arkitektur- och djurbilder. De djurbilder jag processat i iMatch Autotagger får precis lika bra texter med en lokalt körd bråkdel så stor AI-modell Goggle Gemma 3 12b som Open AI API för nya GPT 5.2 och faktum är att Gemma 12b är klart bättre än både Open AI GPT 5.2 och Mistral 3.1 när det gäller att identifiera s.k. Landmarks. Möjligen beroende på att Google sitter på ett bättre referensmaterial eller helt enkelt har en mer optimerad algoritm för de motiven.
För mig är dock ett val mellan att lokalt eller i molnet absolut ingen ekonomisk fråga och för de flesta är det oftast mycket mer förmånligt att köra molntjänster som Open AI GPT 5.2 än att inhandla svindyra grafikkort kraftfulla att driva stora kompetenta lokala modeller. Detta särskilt efter de mycket snabba prishöjningar som varit på senaste tiden då framförallt RAW blivit galet dyrt men även grafikkort och SSD-kort har ju blivit väldigt dyra.