Annons

EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Poptech

Aktiv medlem
Proffs med erfarenhet av objetivet kolla min exif info på bilderna till objektivet och kommentera vad som kan förbättras, säkert många som kan lära sig av detta.
 

drejjan

Aktiv medlem
Proffs med erfarenhet av objetivet kolla min exif info på bilderna till objektivet och kommentera vad som kan förbättras, säkert många som kan lära sig av detta.
vad vill du säga med detta? tror knappast det ens finns "proffs" som använder detta objektivet då det är i det billigaste laget, ett verkligt kitobjektiv. Använder det själv, men det är för att jag fortfarande sparar pengar till nytt. Kollade man exif stod ingenting, vad ska jag säga?

Desperat försök att få sina bilder visade? Tyvärr, men jag lärde mig ingenting.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Proffs med erfarenhet av objetivet kolla min exif info på bilderna till objektivet och kommentera vad som kan förbättras, säkert många som kan lära sig av detta.
Har kollat dina test-bilder.

I Tv-läget har du kameran inställd så att bländaren blir onödigt liten (f22, 25 och 29) i övrigt verkar du ha kört på motivprogrammen.

Ställ in kameran på auto-iso och kör på Av-läget och f8. Öppna bländare ett steg till f5.6 om tiden blir så lång att inte IS orkar med.

Sen bör du nog skärpa upp bilderna lite i efterbehandlingen alternativt öka skärpningen lite i de "Picture styles" du använder.
 

Poptech

Aktiv medlem
Cool många tack,

Har kollat dina test-bilder.

I Tv-läget har du kameran inställd så att bländaren blir onödigt liten (f22, 25 och 29) i övrigt verkar du ha kört på motivprogrammen.

Ställ in kameran på auto-iso och kör på Av-läget och f8. Öppna bländare ett steg till f5.6 om tiden blir så lång att inte IS orkar med.

Sen bör du nog skärpa upp bilderna lite i efterbehandlingen alternativt öka skärpningen lite i de "Picture styles" du använder.
Ja kör mest på sportläget, blir dåligt fokus på små detaljer annars.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
I så fall kan man undra hur du bär dig åt, för det borde inte ha med storleken på detaljerna att göra. Snarare tvärtom.
 

Poptech

Aktiv medlem
Nä menar inte storleken på detaljerna

I så fall kan man undra hur du bär dig åt, för det borde inte ha med storleken på detaljerna att göra. Snarare tvärtom.
Fokusen på små detaljer blir dålig ex en ben på en springande hund/häst blir det dåligt, och det får jag inte i sportläget, och jag vet vad det beror på men har inte lärt mej kameran till fullo än och de var därför jag startade inlägget, tycker bilderna blir okej med detta objektiv och tänk om man kan förbättra dom mer då är det canon med det objektivet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fokusen på små detaljer blir dålig ex en ben på en springande hund/häst blir det dåligt, och det får jag inte i sportläget, och jag vet vad det beror på men har inte lärt mej kameran till fullo än och de var därför jag startade inlägget, tycker bilderna blir okej med detta objektiv och tänk om man kan förbättra dom mer då är det canon med det objektivet.
Att hästarnas ben blir suddiga beror på att de rör sig fort. Det blir så kallad "rörelseoskärpä". För att motverka det måste du ha en kort slutartid. Det får du genom att använda en stor bländare och ett högt ISO-tal.

Kamerans sportläge gör just detta, ställer in högre ISO och största möjliga bländare.

Jag föreslår att du går över till använda kameran i Av läget. Då kontrollerar du bländaren genom att snurra på det lilla hjulet framför avtryckaren.

Genom att kontrollera bländaren styr du också slutartiden. Stor bländare ger kortare tid, liten bländare längre tid. Tänk på att siffran är "omvänd" så t ex 5.6 är en större bländare än 8.

Börja sedan experimentera på olika motiv. Fota bilar på gatan, mjölkpaketen på köksbordet osv. Variera bländartalet och studera i datorn vad det ger för effekter på skärpedjup och rörelser.

Det kommer att klarna!

PS. Sedan tycker i och för sig att det ibland kan vara helt OK med lite suddighet i sportfoto, det kan tillföra lite fart och fläkt.
 

Poptech

Aktiv medlem
Ja förstår, har läst manualen lite nogrannare.

Att hästarnas ben blir suddiga beror på att de rör sig fort. Det blir så kallad "rörelseoskärpä". För att motverka det måste du ha en kort slutartid. Det får du genom att använda en stor bländare och ett högt ISO-tal.

Kamerans sportläge gör just detta, ställer in högre ISO och största möjliga bländare.

Jag föreslår att du går över till använda kameran i Av läget. Då kontrollerar du bländaren genom att snurra på det lilla hjulet framför avtryckaren.

Genom att kontrollera bländaren styr du också slutartiden. Stor bländare ger kortare tid, liten bländare längre tid. Tänk på att siffran är "omvänd" så t ex 5.6 är en större bländare än 8.

Börja sedan experimentera på olika motiv. Fota bilar på gatan, mjölkpaketen på köksbordet osv. Variera bländartalet och studera i datorn vad det ger för effekter på skärpedjup och rörelser.

Det kommer att klarna!

PS. Sedan tycker i och för sig att det ibland kan vara helt OK med lite suddighet i sportfoto, det kan tillföra lite fart och fläkt.
AV läget? inte TV? Har testat ett sigma 70-200f/2,8 och får inte det att funka alls på creative läge, okej på sportläget, visst det klumpigare och ingen IS men de ska inte spela roll när motivet rör sig.
 

AFJ

Aktiv medlem
AV läget? inte TV? Har testat ett sigma 70-200f/2,8 och får inte det att funka alls på creative läge, okej på sportläget, visst det klumpigare och ingen IS men de ska inte spela roll när motivet rör sig.
Själv använder jag Av läget till 95% av mina bilder. Tv använder jag bara när jag vill uppnå en viss specifik tid. Ett exempel är jag när jag skall fota motorsport och panorerar (följer motivet med kameran). Då vill jag uppnå en viss oskärpa på hjulen och bakgrunden. Då ställer jag in t ex 1/125 i Tv läget för att få den effekten. Bländaren är i det läget av sekundärt intresse.

Om det däremot gäller att "frysa" ett moment, som t ex en fotbollsspelare, ja då vill jag helt enkelt ha så kort tid som möjligt. Alltså väljer jag största möjliga bländare. Om tiden blir 1/1000 eller 1/2000 spelar ingen större roll så länge den är kort nog för att frysa rörelsen. Skulle tiden bli för lång justerar jag med högre ISO för att få tillräckligt kort tid.

Om vi titta på icke sport så är det så att jag vill kontrollera skärpedjupet oftare än vad jag behöver kontrollera tiden. T ex om jag skall fota arkitektur spelar tiden ingen roll (så länge jag håller mig borta från skakningsoksärpa) , däremot vill jag ofta kontrollera skärpedjupet. Samma sak vid porträtt, skärpedjupet är oftas betydligt viktigare än tiden.

Dessutom, om man jobbar i Av läget är det så att man nästan alltid får en rätt exponerad bild (tiden ökar bara). Jobbar man i Tv och ställer en för kort tid så kommer inte kameran att kunna öka bländaren utöver max och då får man en underexponerad bild om man inte är observant.

Nåväl, det hela är förstås en fråga om personliga preferenser men jag är övertygad om att inlärningen underlättas av att jobba i Av läget.

Häng inte upp dig på vilken glugg du använder, det vikitga är att förstå principerna. Sedan kan du börja finlira med val av olika teleobjektiv.

PS. På Sigmat, välj Av, ställ bländare 2.8 och ISO 400 och du borde få frysta kusar, om inte öka ISO til 800 eller 1600.
 

Poptech

Aktiv medlem
Du är bäst!

Själv använder jag Av läget till 95% av mina bilder. Tv använder jag bara när jag vill uppnå en viss specifik tid. Ett exempel är jag när jag skall fota motorsport och panorerar (följer motivet med kameran). Då vill jag uppnå en viss oskärpa på hjulen och bakgrunden. Då ställer jag in t ex 1/125 i Tv läget för att få den effekten. Bländaren är i det läget av sekundärt intresse.

Om det däremot gäller att "frysa" ett moment, som t ex en fotbollsspelare, ja då vill jag helt enkelt ha så kort tid som möjligt. Alltså väljer jag största möjliga bländare. Om tiden blir 1/1000 eller 1/2000 spelar ingen större roll så länge den är kort nog för att frysa rörelsen. Skulle tiden bli för lång justerar jag med högre ISO för att få tillräckligt kort tid.

Om vi titta på icke sport så är det så att jag vill kontrollera skärpedjupet oftare än vad jag behöver kontrollera tiden. T ex om jag skall fota arkitektur spelar tiden ingen roll (så länge jag håller mig borta från skakningsoksärpa) , däremot vill jag ofta kontrollera skärpedjupet. Samma sak vid porträtt, skärpedjupet är oftas betydligt viktigare än tiden.

Dessutom, om man jobbar i Av läget är det så att man nästan alltid får en rätt exponerad bild (tiden ökar bara). Jobbar man i Tv och ställer en för kort tid så kommer inte kameran att kunna öka bländaren utöver max och då får man en underexponerad bild om man inte är observant.

Nåväl, det hela är förstås en fråga om personliga preferenser men jag är övertygad om att inlärningen underlättas av att jobba i Av läget.

Häng inte upp dig på vilken glugg du använder, det vikitga är att förstå principerna. Sedan kan du börja finlira med val av olika teleobjektiv.

PS. På Sigmat, välj Av, ställ bländare 2.8 och ISO 400 och du borde få frysta kusar, om inte öka ISO til 800 eller 1600.
Jag panorera hela tiden på mina djur bilder, jag har testat på sigma det blir för långsam slutartid om jag skall panorera och hade uppfattningen att de skulle funka mycket bättre i dåligt ljus än EF f/4, jag testar vidare, många tack!
p.s vet att det är svårt och kräver mycket öving för att få bra panoreringsbilder
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att citera när man svarar på inlägget ovanför. Blir bara mer text att vada genom.

På många kameror kan man ställa in Safety Shift, vilket innebär att om man använder Tv och största bländare inte räcker till, börjar kameran automatiskt förlänga slutartiden.

Om man fotograferar sånt som rör sig, bedömer att 1/1000 är tillräckligt kort och inte vill ha för litet skärpedjup, om det inte är nödvändigt, kan man göra så, istället för att parkera bländaren på f/2,8 eller vad nu största öppningen är.
Kombinerar man det med auto ISO höjer kameran ISO först, innan den förlänger slutartiden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst krävs övning. Det är ju tur att det är digitalt! :)

Du skrev att du får för långsam slutartid vid panorering med Sigmat. Det låter som du inte riktigt gör rätt då eftersom den gluggen har en större bländare så borde den ge möjlighet till just kortare tider.

Dessutom, vid just panorering är det ofta bättre att välja Tv och ställa in slutartiden på något "halvlångsamt" och då spelar det egentligen ingen roll vilken max bländare din glugg har.

Nåväl, fortsätt öva det kommer att klarna och vi ser fram emot lite bilder i ditt album!
 
ANNONS