Annons

Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Fotografer kommer påverkas av den nya lagen GDPR

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-01-17, 19:07
afe

Fotografer kommer påverkas av den nya lagen GDPR
Denna nya lag som ersätter PUL verkar kunna påverka flera av oss som fotograferar. Frågan är hur mycket och framför allt då för oss som är amatörfotografer. Vad tror ni?

http://www.sfoto.se/f/kronikor/fotog...nya-lagen-gdpr
Gammal 2018-01-17, 19:24
PeterWem

2000 kr för att ansöka om utgivningsbevis som håller i tio år. Tyvärr kan man då inte ladda upp hos Youtube och andra parter än vad utgivningsbeviset gäller.
Gammal 2018-01-17, 19:29
iSolen.se

afe skrev: Denna nya lag som ersätter PUL verkar kunna påverka flera av oss som fotograferar. Frågan är hur mycket och framför allt då för oss som är amatörfotografer. Vad tror ni?

Kanske läge för FS artikel?

"Om du har ett beställningsavtal med ett företag om porträttfoto av de anställda krävs att de anställda lämnat sitt samtycke till behandlingen av personuppgifterna."

Verkar lite konstigt.
Gammal 2018-01-17, 19:33
jag&bilden

afe skrev: Denna nya lag som ersätter PUL verkar kunna påverka flera av oss som fotograferar. Frågan är hur mycket och framför allt då för oss som är amatörfotografer. Vad tror ni?

När det gäller uppdragsfotografering är det enkelt hanterat genom avtalet eller model releasen.

Gatufotografering mm kan jag se viss risk för konflikter.

Jag har pratat med våra jurister om detta inom min tjänst men aldrig faktiskt reflekterat över det privat.
Ska fråga i morgon och höra hur de ser på det.

Jag återkommer. :)
Gammal 2018-01-17, 19:35
iSolen.se

jag&bilden skrev: När det gäller uppdragsfotografering är det enkelt hanterat genom avtalet eller model releasen.

...
Ska läsa igen men när man ska fota ett helt företag blir det en väldig massa releaser. Vem ska betala för det?
Gammal 2018-01-17, 19:36
froderberg
Administratör

iSolen.se skrev: Kanske läge för FS artikel?

"Om du har ett beställningsavtal med ett företag om porträttfoto av de anställda krävs att de anställda lämnat sitt samtycke till behandlingen av personuppgifterna."

Verkar lite konstigt.
Jodå. Jag jobbar på en artikel. Har varit i kontakt med justitiedepartementet, datainspektionen och jurister inom fotoområdet.

När det gäller medgivande så har jag förstått att det inte alltid fotografen som har ansvar för det utan uppdragsgivaren. Fotografen kan klassas som ombud.
Gammal 2018-01-17, 19:39
iSolen.se

froderberg skrev: Jodå. Jag jobbar på en artikel. Har varit i kontakt med justitiedepartementet, datainspektionen och jurister inom fotoområdet.

När det gäller medgivande så har jag förstått att det inte alltid fotografen som har ansvar för det utan uppdragsgivaren. Fotografen kan klassas som ombud.
Ok, det låter bättre. Releaser är ett evigt problem.
Gammal 2018-01-17, 19:42
afe

Fast fortfarande kan det väl bli lite problem för fotografen som vill lagra sina originalfiler från fotografering, eftersom detta inte får göras utan medgivande (även om uppdragsgivaren har tillstånd)?
Gammal 2018-01-17, 19:46
froderberg
Administratör

afe skrev: Fast fortfarande kan det väl bli lite problem för fotografen som vill lagra sina originalfiler från fotografering, eftersom detta inte får göras utan medgivande (även om uppdragsgivaren har tillstånd)?
Det är just det som ombudsregeln skulle lösa enligt enligt en jurist jag talat med. Men jag har inte hunnit dubbelkolla.
Gammal 2018-01-17, 20:23
froderberg
Administratör

jag&bilden skrev: Gatufotografering mm kan jag se viss risk för konflikter.
Gatufoto kräver inga medgivanden eftersom det går inom undantaget för konstnärlig utövning. Däremot kan ju folk man plåtar tro det.
Gammal 2018-01-17, 20:25
iSolen.se

froderberg skrev: Gatufoto kräver inga medgivanden eftersom det går inom undantaget för konstnärlig utövning. Däremot kan ju folk man plåtar tro det.
...och snart kommer tyska och franska reglerna hit. Att man inte får publicera bilder utan personens medgivande.
Gammal 2018-01-17, 20:28
afe

iSolen.se skrev: ...och snart kommer tyska och franska reglerna hit. Att man inte får publicera bilder utan personens medgivande.
De har väl också konstnärliga undantag?
Gammal 2018-01-17, 20:33
iSolen.se

afe skrev: De har väl också konstnärliga undantag?
Hoppas det men de tyska poliser jag pratat med har inte haft den inställningen.

Sen är det ju en kategoriseringsfråga, som inte avgörs vid fototillfället; om det är konstnärligt eller kommersiellt. Jag gör bägge och det avgörs månader senare för min del.
Gammal 2018-01-18, 08:08
jag&bilden

froderberg skrev: Gatufoto kräver inga medgivanden eftersom det går inom undantaget för konstnärlig utövning. Däremot kan ju folk man plåtar tro det.
Vad jag förstått faller enbart fotograferandet under konstnärlig utövning så länge fotot hanteras för personligt bruk av fotografen.
Om fotot publiceras så faller det omgående utanför den konstnärliga utövningen och GDPR går då in och reglerar publiceringen.

Eller har jag missuppfattat texten?

https://idpc.org.mt/en/Documents/Dat...hotography.pdf
Gammal 2018-01-18, 08:28
froderberg
Administratör

jag&bilden skrev: Vad jag förstått faller enbart fotograferandet under konstnärlig utövning så länge fotot hanteras för personligt bruk av fotografen.
Om fotot publiceras så faller det omgående utanför den konstnärliga utövningen och GDPR går då in och reglerar publiceringen.

Eller har jag missuppfattat texten?

https://idpc.org.mt/en/Documents/Dat...hotography.pdf
Det är nog tvärt om.

Privatundantaget har inget med konstnärlig verksamhet att göra utan gäller allt som är privat och inte sprids öppet. Ex dina semesterbilder som du delar med dina vänner.

Utöver detta finns undantag som är kopplade till informations- och yttrandefriheten. Men kallar det konstnärlig, journalistik och akademisk utövande och de begreppen har en vid tolkning. En politisk blogg hamnar under det journalistiska undantaget och gatufoto räknas som konstnärlig utövning och får publiceras utan medgivande.

Har man utgivningsbevis så blir det automatiskt undantag från GDRP oavsett om bilden är ett konstnärlig uttryck eller inte.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro