#1  
Gammal 2018-07-30, 11:35
hornavan
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 2 407
Lurad på cashback av Sony
För några veckor sedan köpte jag ett Sony-objektiv.
Att jag skulle få tillbaka 600 spänn i cash var ju en viktig anledning att genomföra köpet.
För att få tillbaka pengarna är jag tvungen att registrera ett Sony-konto.
Skriv in din epost och tryck på nästa.
Nu kommer det.
Klicka på alla bilder med bilar.
Klicka på alla bilder med vägar, vägskyltar osv.
Efter ett par hundra tryck ger jag upp och börjar igen.
Samma resultat.
Skriv in din epost och tryck på nästa....

Nu gjorde jag inte det utan kontaktade Sony och meddelade att jag inte klarar att skapa ett konto.
Efter att ha startat om, provat andra webbläsare så föreslår Sony att jag skall kontakta en vän som kan hjälpa mig.
Jag har ingen sådan vän, måste jag ha det för att få tillbaka pengar???

Bifogar kvitto på affären och serienummer till Sony i ett mejl.
I senaste mejlet från Sony skriver Staffan så här:
”Om du lyckas att skapåa ditt MySony-konto men cashback-registreringen strular så kan vi eventuellt titta på att registrera cashback-kampanjen manuellt, om detta är möjligt.”

Det räcker inte att ha en dator för att få igen pengar av Sony.
Du måste också ha en vän som har en dator.

Det går inte att bli kvitt känslan att Sony INTE VILL GE TILLBAKA PENGAR.

Till Sony.
Eftersom jag bevisligen har köpt ett objektiv som är berättigat till återbetalning av kontanter (cash-back) så måste ni kunna sätta in 600 kronor på mitt swish, bankgiro eller till och med bankkonto.
Oavsett om jag har en dator eller om jag har vänner som har en dator.
När jag var liten fanns ett uttryck som löd:
”Den som ger och tar igen, han är tjuvens bästa vän.”
Sony, If there is a will there is a way!
  #2  
Gammal 2018-07-30, 11:44
Michael Johansson
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 752
Är du säker på att felet ligger hos Sony och inte i din dator (spam, virus eller annat otyg)? Har du testat på en annan dator? Det kan ju vara bra för att få ett hum om var felet kan ligga.
  #3  
Gammal 2018-07-30, 11:50
hornavan
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 2 407
Michael Johansson skrev: Är du säker på att felet ligger hos Sony och inte i din dator (spam, virus eller annat otyg)? Har du testat på en annan dator? Det kan ju vara bra för att få ett hum om var felet kan ligga.
Min dator (mac) fungerar alldeles utmärkt till allt jag ber den göra. Detta är första gången jag inte klarar att logga in någonstans.
Nu har ju denna fråga blivit principiell.
Måste jag ha dator och en vän med dator för att få igen pengar?
Då det bara rör sig om 600 kronor så har jag för länge sedan jobbat in den tiden-:)
  #4  
Gammal 2018-07-30, 12:03
SurfersHymn
 
Medlem sedan: aug 2017
Inlägg: 1
Ha, detta är ett fel hos Sony.

Jag funderar själv på att köpa ett objektiv i samband med cashback-kampanjen (som är över imorgon, den 31/7). Försökte nyss logga in på mitt konto hos Sony, men då det är så länge sen jag var inloggad ber sidan mig att återställa lösernord. Fine, när jag då blir ombedd att skriva in svaret på säkerhetsfrågan ("vart är du född?") händer ingenting. Inte att jag skrivit fel, det händer bara inget oavsett hur mycket jag trycker.

Meh, blir Blocket istället.
  #5  
Gammal 2018-07-30, 15:33
jag&bilden
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 896
@hornavan

Kolla din mejl så kanske vi har en lösning.
  #6  
Gammal 2018-07-30, 15:35
hornavan
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 2 407
jag&bilden skrev: @hornavan

Kolla din mejl så kanske vi har en lösning.
Tack Petter, det verkar som du löst mina problem-:)
Petter har skapat ett konto till mig.
  #7  
Gammal 2018-07-30, 16:55
LinsLucas
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 183
Det här är garanterat Sonys sätt att jävlas med folk. Jag har ingen Sony-kamera själv, men väl en Playstation 4.
Och det är ett rent helvete varje gång man ska logga in, varje gång samma visa! Det är ungefär 200 bilder man ska klicka på. Har man tur så tar det bara en förmiddag, har man lite mindre tur kan det ta ett par dagar.

Det är inte din dator eller webbläsare det är fel på, problemet stavas Sony.
  #8  
Gammal 2018-07-30, 16:59
Spaceman Spiff
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 496
Hej

Jag ser många trådar där det är problem med det ena eller det andra. Ofta har trådskaparen inte provat att kontakta den hen köpt produkten av utan försökt på andra vägar.

Det finns flertalet stora aktörer i det här landet som är väldigt seriösa och intresserade av att hjälpa sina kunder.

I det här fallet vet jag att Sony är måna om att det skall fungera men att Cashback-systemet sköts av ett externt företag som kan vara väldigt fyrkantiga. De går efter de riktlinjer de har fått och när det inte fungerar kan det stoppa upp lite.

Alltså, vänd dig till din återförsäljare och fråga om de kan hjälpa dig.
Jag hjälpte på ett par timmar en av mina kunder med ett annat litet problem med Sony Cashback. Kunden blev nöjd och fick förstås sin Cashback.

Du kan känna dig lugn för att Sony inte försöker lura dig, det kommer lösa sig och om du ändå inte får till det trots att Petter skapat ett konto åt dig får du gärna PM mig så löser jag det säkert...

Hälsningar

Jon - anställd i fotobutik
  #9  
Gammal 2018-07-30, 17:42
light
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 599
Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg. Men det är inte bara Sony som ska dras till folkets domstol, det är flera andra som gör likadant.
  #10  
Gammal 2018-07-30, 17:50
Tony johansson
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 1 786
light skrev: Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg.
Det där var riktigt roligt, faktiskt 😂😂😂 !!!
  #11  
Gammal 2018-07-30, 17:51
ztenlund
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 6 515
light skrev: Jo, det där "klicka på alla bilder med ..." är ett djävulskt påfund! Den som tänkt ut det där borde piskas offentligt på Sergels torg. Men det är inte bara Sony som ska dras till folkets domstol, det är flera andra som gör likadant.
De som borde piskas är de som orsakar att dessa funktioner behövs för att förhindra automatiserade registreringar o dyl.
  #12  
Gammal 2018-07-30, 17:56
hornavan
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 2 407
Spaceman Spiff skrev: Hej

Jag ser många trådar där det är problem med det ena eller det andra. Ofta har trådskaparen inte provat att kontakta den hen köpt produkten av utan försökt på andra vägar.

Det finns flertalet stora aktörer i det här landet som är väldigt seriösa och intresserade av att hjälpa sina kunder.

I det här fallet vet jag att Sony är måna om att det skall fungera men att Cashback-systemet sköts av ett externt företag som kan vara väldigt fyrkantiga. De går efter de riktlinjer de har fått och när det inte fungerar kan det stoppa upp lite.

Alltså, vänd dig till din återförsäljare och fråga om de kan hjälpa dig.
Jag hjälpte på ett par timmar en av mina kunder med ett annat litet problem med Sony Cashback. Kunden blev nöjd och fick förstås sin Cashback.

Du kan känna dig lugn för att Sony inte försöker lura dig, det kommer lösa sig och om du ändå inte får till det trots att Petter skapat ett konto åt dig får du gärna PM mig så löser jag det säkert...

Hälsningar

Jon - anställd i fotobutik
Tack för erbjudandet. Det handlar inte längre om att få 600 kronor eller inte.
OM Sony skulle vara måna om oss (kunderna) så behöver dom inte anlita ett fyrkantigt företag.
Tidigare gick det bra att skicka in en kvittokopia så fick jag pengarna.
Om vi som kunder bara tackar och tar emot så kommer Tjorven att tillta ytterligare.
EN enkel lösning vore om Sony sålde sina objekt/kameror med den tilltänkta rabatten direkt till butiken.
OM Scandinavianphoto som i mitt fall fick köpa objektivet 600 spänn billigare mot löfte att berätta att det är tack vare Sonys godhet som det är prissänkt. Såvitt jag kan förstå skulle alla tjäna på det utom fyrkantiga företagare.

PS: för övrigt har jag haft flera kontakter med Sony där dom sagt att dom tyvärr inte kan hjälpa mig.
  #13  
Gammal 2018-07-30, 19:38
Lamphus
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 51
Jag fick i dagarna mail om att pengar kommer vad det lider för cashback jag reggade..det är andra gången för övrigt som jag stöter på den här nya lite drygare captchan. Dvs "klicka på alla skyltar" eller "klicka på alla bilar", och istället för att det kommer en hel uppsättning nya en gång eller man släpps in på första rätta försöket så uppdateras vissa bilder ett antal gånger så att man sitter i minst en minut och klickar på vad man tror kan vara ett stycke skylt eller bil.

Den är så att man tror att det är nåt galet första gången man råkar ut för den.

För mig sade för övrigt systemet både att nåt gått fel och att jag skulle vänta mig ett mail som bekräftelse på registreringen på olika delar av skärmen, båda gångerna jag försökte med fem mins mellanrum. Sedan kom såklart två mail med olika claim ID men då fungerar det enl Sony som svarade kvickt att det andra automatiskt nekas.
  #14  
Gammal 2018-07-30, 22:14
lonian
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 1 335
LinsLucas skrev: Det här är garanterat Sonys sätt att jävlas med folk. Jag har ingen Sony-kamera själv, men väl en Playstation 4.
Och det är ett rent helvete varje gång man ska logga in, varje gång samma visa! Det är ungefär 200 bilder man ska klicka på. Har man tur så tar det bara en förmiddag, har man lite mindre tur kan det ta ett par dagar.

Det är inte din dator eller webbläsare det är fel på, problemet stavas Sony.
Har också en Playstation 4 men aldrig haft problem med att logga in eller behövt klicka på bilder.
  #15  
Gammal 2018-07-31, 09:51
iSolen.se
 
Medlem sedan: apr 2003
Inlägg: 16 770
lonian skrev: Har också en Playstation 4 men aldrig haft problem med att logga in eller behövt klicka på bilder.
Samma här.

Har dock råkat ut för "klicka på alla bilder som visar en bil" vid många tillfällen som tex lösenordsåterställning, det är inga hundratals klick utan kanske 4-5 och tar max en minut.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.