Gammal 2018-08-04, 18:26
mallisch

Vilken modell påminner om D700?
Jag har en Nikon D700 som använts flitigt i många år. Trivdes otrolig bra med kameran, och oavsett objektiv så har jag upplevt att jag ofta fått till bilder som jag tycker återspeglar verkligheten eller blir nästan ännu "härligare". För ett par år sen uppdaterade jag mig med en D810. Denna kamera presterar mycket mer "kalla" om än korrekta bilder, och när jag bollade detta här på forumet fick jag veta att det mycket riktigt skiljer mycket mellan olika sensorer.

Nu till min fråga: eftersom jag aldrig känt mig riktigt hemma med min D810 funderar jag att ersätta den, om möjligt med en modell som har liknande sensor som min kära gamla D700. Men jag vet inte riktigt vad jag ska undersöka/leta efter? Vägled mig gärna!
Gammal 2018-08-04, 18:54
lonian

Är det alltså färgerna som skiljer i jpg eller när du redigerar med raw?
Gammal 2018-08-04, 19:23
jag&bilden

Om du framkallade NEF, vilket program använde du och vilket använder du idag?

Brukade du köra med Nikons Picture Control i D700:an eller gör du det i din nya?

Det finns många faktorer som påverkar och som även går att justera för att närma dig tidigare resultat.

Du kan alltid öppna en bild från D700:an med ett nikon program som NX-D och titta i bilden hur inställningarna och profiler var var valda och därmed kanske kunna hitta rätt.
Gammal 2018-08-04, 21:59
Ventures

Har inte riktigt koll på vilka sensorer som sitter i "dagens" nikonkameror. Men i D700 och även D3 som jag har borde det vara nikons egna. När jag skaffade en Sony Rx100 tyckte jag bruset såg statiskt och konstigt ut, uppförstorat nästan som en tegelvägg jämfört med mina nikonkameror (D3 och tidigare D2x) som har mer spontant utspridda punkter som gör att bilderna känns mer "livfulla". Med D810 tycker jag det ser likadant ut som med Rx100. Och 810:ans sensor lär komma från Sony. Även färgerna är annorlunda. I de gamla sensorerna från Nikon är färgerna (enligt mig) lite mer lågmälda men naturtrogna i raw-filerna. Drar man upp dem något i Lightroom är man hemma. Sonysensorerna verkar leverera mer mättade färger från början som inte mår lika bra av att ökas.
Min teori är att hitta en kameramodell utan sonysensor. Men jag kan förstås ha fel.
Gammal 2018-08-04, 22:55
jonasfj

Ventures skrev: Har inte riktigt koll på vilka sensorer som sitter i "dagens" nikonkameror. Men i D700 och även D3 som jag har borde det vara nikons egna. När jag skaffade en Sony Rx100 tyckte jag bruset såg statiskt och konstigt ut, uppförstorat nästan som en tegelvägg jämfört med mina nikonkameror (D3 och tidigare D2x) som har mer spontant utspridda punkter som gör att bilderna känns mer "livfulla". Med D810 tycker jag det ser likadant ut som med Rx100. Och 810:ans sensor lär komma från Sony. Även färgerna är annorlunda. I de gamla sensorerna från Nikon är färgerna (enligt mig) lite mer lågmälda men naturtrogna i raw-filerna. Drar man upp dem något i Lightroom är man hemma. Sonysensorerna verkar leverera mer mättade färger från början som inte mår lika bra av att ökas.
Min teori är att hitta en kameramodell utan sonysensor. Men jag kan förstås ha fel.
Nikon har aldrig tillverkat sensorer till sina DSLR. Daremot utvecklar de sensorerna sjalva och ger en specifikation till tillverkaren. Jag vet inte hur det var nar D3/D700 fanns pa marknaden, men nufortiden ar det bara Sony som kan leverera sensorer till fullformat i de volymer som kravs. Nikon haller pa att utveckla TowerJazz som leverantor och deras forsta BSI-sensor kommer att sitta i en DSLR 2020 och nasta i en ospecificerad kamera 2021.

Jag ar mycket nojd med raw-filerna fran min D750, battre an 5Dmk3 och Sony A7iii som ocksa finns i familjen.
Gammal 2018-08-05, 01:51
jag&bilden

Kom på att imaging resource gör bra tester och jämförelser av färgerna och hur de avviker mellan olika generationer av sensorer och kameror.

Ta en titt på dem och jämför D3’ans karaktär med D810 och se om du identifierar den skillnad du själv upplever i färgkaraktären.

D3:
https://www.imaging-resource.com/PRO...D3IMATEST.HTM#

D810:
https://www.imaging-resource.com/PRO...kon-d810A5.HTM
Gammal 2018-08-05, 09:25
Bengf

Äger ingen Nikon kamera, men det låter som Vitbalansen beter sig olika mellan kamerorna, automatisk vitbalans med jpeg-bilder kan vara knepigt om jag går på dom kameror jag använt, det pratas ofta om varma/kalla bilder i olika tester, för jpeg har jag ofta inställt på läge sol manuellt, ett ganska bra allround läge, man får prova sig fram. Annars justerar man vitbalansen i Raw programmen.

Du känner säkert till allt detta, men vitbalansen är i bland upp i livliga diskussioner åtminstone förr i tiden.
Gammal 2018-08-05, 09:34
snap01

Från Nikon D700 så var bilderna mera åt det grön/gula hållet i grunden och på den tiden gick canons 5 d mark 2 åt det magenta hållet och med röda färger vart det oftast lite onaturligt med canon. Men hur bilden ser ut från början har egentligen liten betydelse så länge bilden är något sånär rätt exponerad.

Med en digitalkamera väljer du (filmen) efter du tagit bilden, du kan visserligen tex exponera lite mörkare om du vill kunna får fram en typ (velvia) film i redigeringen. Jag har gjort mängder med preset (vi kan kalla det filmer) som jag väljer för den typ av bilder jag tycker det passar.

Din D810 är betydligt bättre än D700 som har betydligt sämre DR o brusegenskaper. Det finns mängder med färdiga preset om du kör med lightrom finns även till andra bildprogram samt du kan ställa in det i rawkonv själv. Det ser ut som på följande bilder den övre bilden har jag valt fuji egen (film) velvia inte gjort något alls mer än valt den. På bild 2 som är exakt samma bild har jag valt vsco (ett program med preset) där valde jag filmen fuji portra 800 med mer brus och lite grönt i.
Så hur bilden ser ut avgör du själv. Du kan även gå in i kamerans menyer ställa in bilden hur du vill den ska se ut. Mer eller mindre färgmättnad + massa andra inställningar. Jag själv ställer oftast in bilden i raw konv sparar den döper (filmen) till något o får den på alla bilder, sedan behöver jag bara göra småjusteringar om jag vill.

Din kamera är riktigt bra det blir inte bättre med någon annan kamera om du lär dig ställa in bilden. Däremot tycker jag att tex fuji har ett bättre bild rakt ut från kameran samt dom har egna (filmer) som är riktigt bra men du kan få det likadant med din Nikon bara att ställa in.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-08-05 kl. 10.24.13.jpg
Visningar:	0
Storlek:	57.9 KB
ID:	146293  

Namn:	Skärmavbild 2018-08-05 kl. 10.25.16.jpg
Storlek:	58.9 KB
ID:	146294  

Gammal 2018-08-05, 10:33
snap01

Ventures skrev: Har inte riktigt koll på vilka sensorer som sitter i "dagens" nikonkameror. Men i D700 och även D3 som jag har borde det vara nikons egna. När jag skaffade en Sony Rx100 tyckte jag bruset såg statiskt och konstigt ut, uppförstorat nästan som en tegelvägg jämfört med mina nikonkameror (D3 och tidigare D2x) som har mer spontant utspridda punkter som gör att bilderna känns mer "livfulla". Med D810 tycker jag det ser likadant ut som med Rx100. Och 810:ans sensor lär komma från Sony. Även färgerna är annorlunda. I de gamla sensorerna från Nikon är färgerna (enligt mig) lite mer lågmälda men naturtrogna i raw-filerna. Drar man upp dem något i Lightroom är man hemma. Sonysensorerna verkar leverera mer mättade färger från början som inte mår lika bra av att ökas.
D2x är ett brusmonster i jämförelse med D810.
Gammal 2018-08-05, 13:09
jonasfj

snap01 skrev: D2x är ett brusmonster i jämförelse med D810.
So is D3/D700!
Gammal 2018-08-05, 13:13
jonasfj

snap01 skrev: Från Nikon D700 så var bilderna mera åt det grön/gula hållet i grunden och på den tiden gick canons 5 d mark 2 åt det magenta hållet och med röda färger vart det oftast lite onaturligt med canon. Men hur bilden ser ut från början har egentligen liten betydelse så länge bilden är något sånär rätt exponerad.

Med en digitalkamera väljer du (filmen) efter du tagit bilden, du kan visserligen tex exponera lite mörkare om du vill kunna får fram en typ (velvia) film i redigeringen. Jag har gjort mängder med preset (vi kan kalla det filmer) som jag väljer för den typ av bilder jag tycker det passar.

Din D810 är betydligt bättre än D700 som har betydligt sämre DR o brusegenskaper. Det finns mängder med färdiga preset om du kör med lightrom finns även till andra bildprogram samt du kan ställa in det i rawkonv själv. Det ser ut som på följande bilder den övre bilden har jag valt fuji egen (film) velvia inte gjort något alls mer än valt den. På bild 2 som är exakt samma bild har jag valt vsco (ett program med preset) där valde jag filmen fuji portra 800 med mer brus och lite grönt i.
Så hur bilden ser ut avgör du själv. Du kan även gå in i kamerans menyer ställa in bilden hur du vill den ska se ut. Mer eller mindre färgmättnad + massa andra inställningar. Jag själv ställer oftast in bilden i raw konv sparar den döper (filmen) till något o får den på alla bilder, sedan behöver jag bara göra småjusteringar om jag vill.

Din kamera är riktigt bra det blir inte bättre med någon annan kamera om du lär dig ställa in bilden. Däremot tycker jag att tex fuji har ett bättre bild rakt ut från kameran samt dom har egna (filmer) som är riktigt bra men du kan få det likadant med din Nikon bara att ställa in.
Alla kameror hade problem med rott pa den tiden.

Jag hade en D700 och nar jag tog en bild pa en rod blomma sa overexponerades den roda kanalen. och de andra kanalerna var ok. Jag var tvungen att anvanda histogrammet for att hitta en rimlig exponering.

Det finns ingen som kan overtyga mig om att fargerna var battre hos D700 jamfort med dagens kameror.
Bifogade miniatyrer

Namn:	5397227075_abfc4bf0d9_o.jpg
Storlek:	40.0 KB
ID:	146295  

Gammal 2018-08-05, 15:23
iSolen.se

mallisch skrev: Jag har en Nikon D700 som använts flitigt i många år. Trivdes otrolig bra med kameran, och oavsett objektiv så har jag upplevt att jag ofta fått till bilder som jag tycker återspeglar verkligheten eller blir nästan ännu "härligare". För ett par år sen uppdaterade jag mig med en D810. Denna kamera presterar mycket mer "kalla" om än korrekta bilder, och när jag bollade detta här på forumet fick jag veta att det mycket riktigt skiljer mycket mellan olika sensorer.

Nu till min fråga: eftersom jag aldrig känt mig riktigt hemma med min D810 funderar jag att ersätta den, om möjligt med en modell som har liknande sensor som min kära gamla D700. Men jag vet inte riktigt vad jag ska undersöka/leta efter? Vägled mig gärna!
Du har en mycket bra kamera och som redan påpekats går ditt problem att lösa med annorlunda RAW-konvertering, du kan ställa in så att alla bilder redigeras automatiskt med lite varmare färger, lite kurva eller vad du nu gillar.

Jag har en D810 och en D850 och gillar färgerna bättre på D850, D810 levererar mycket riktigt lite kallare färger. Hade en D700 också men kvaliten är inte i närheten av de andra två kamerorna.
Gammal 2018-08-05, 16:21
JonasM.

Jag har en d500 och en d700, d500 har snyggast färger tycker jag
Gammal 2018-08-05, 21:31
nonno

Jag har mina gamla D700 och D200 kvar och känner igen det du skriver.
Jag köpte D300 när den kom och tyckte inte om hur den återgav färger med samma inställningar som jag hade på D200. Jag sålde D300 efter några månader och lyckades få tag på en fabriksny D200.
Jag använder båda dessa gamla kameror fortfarande och följer din tråd med intresse. Självklart ger nya kameror ett bättre resultat i det stora hela, men min upplevelse hittills med de nyare Nikon-kameror som jag provat, är att det inte blir samma "värme" och djup i färgerna hur jag än försöker med olika inställningar i kamerorna. Mitt krav är att kameran ska ge resultatet utan att behöva "skruva" i olika bildredigeringsprogram.
Jag håller tummarna för att du hittar något som blir bra och att du berättar här i tråden hur det går. :-)
Gammal 2018-08-06, 03:25
jonasfj

nonno skrev: Jag har mina gamla D700 och D200 kvar och känner igen det du skriver.
Jag köpte D300 när den kom och tyckte inte om hur den återgav färger med samma inställningar som jag hade på D200. Jag sålde D300 efter några månader och lyckades få tag på en fabriksny D200.
Jag använder båda dessa gamla kameror fortfarande och följer din tråd med intresse. Självklart ger nya kameror ett bättre resultat i det stora hela, men min upplevelse hittills med de nyare Nikon-kameror som jag provat, är att det inte blir samma "värme" och djup i färgerna hur jag än försöker med olika inställningar i kamerorna. Mitt krav är att kameran ska ge resultatet utan att behöva "skruva" i olika bildredigeringsprogram.
Jag håller tummarna för att du hittar något som blir bra och att du berättar här i tråden hur det går. :-)
Se vad jag skrev ovan. Gamla sensorer hade stora problem med det roda spektrumet. Bade Nikon och Canon hade det problemet och de har sen lange fixat det. Det finns ingen kamera pa markanden som kan snurra tiden tillbaka. Kanske kan du hitta nagon gammal rysk mobilkamera?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.

Elinchrom ELB 500 TTL - The Most Powerful