Annons

Grafikkort ja eller nej

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1960

Aktiv medlem
Ska bygga om min dator så låda och ström finns redan, men hur stor nytta gör grafikkortet egentligen? Har valt grafikkort enligt rekomendation, ganska dyrt i mina ögon. Hur hade ni gjort provat utan eller är det bara dumsnålt?
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Dumsnålt! Byggde precis en dator primärt foto redigering av foto (inte video eller spela spel). Jag köpte grafikkort till och till vissa program och tillfällen används den med 100% belastning under en längre process. Dock köpte jag inte den vassaste utan en GTX 1050.
Jag köpte även 32GB minne som du, men jag maxar den rätt ofta så nästa köp att komplettera med 32GB till.

/Stefan
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du satsat på en Radeon VII, den klarar av allt och lite till samt är bättre är vilken 2060 som helst ;)
 

iSolen.se

Guest
Ska bygga om min dator så låda och ström finns redan, men hur stor nytta gör grafikkortet egentligen? Har valt grafikkort enligt rekomendation, ganska dyrt i mina ögon. Hur hade ni gjort provat utan eller är det bara dumsnålt?
Vad gör du?

Det finns en del program som använder grafikkortet mer än andra, tex har jag ett videokonverteringsprogram som är vrålsnabbt när det får använda grafikprocessorn, men långsamt annars.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Vad gör du?

Det finns en del program som använder grafikkortet mer än andra, tex har jag ett videokonverteringsprogram som är vrålsnabbt när det får använda grafikprocessorn, men långsamt annars.

Hm! glömde det.
Till huvuddelen är det jobb i LR classic, men en hel del bildsammanfogning och annat går över till PS. Även en del Timelaps och bildstackning i div olika program.
 

Cyberknutte

Medlem
Det beror lite på vilken typ av skärm du har, och vilka funktioner du använder.

Den inbyggda grafikkretsen, P630, stöds fullt ut av PS.
Funktioner som eventuellt får bättre prestanda med en snabbare GPU:

Ritytor
Camera Raw (mer information)
Bildstorlek – bevara detaljer
Välj fokus
Oskärpegalleri - fältoskärpa, irisoskärpa, Lutningsskifte, sökvägoskärpa, rotationsoskärpa (OpenCL accelererade),
Smart skärpa (brusreducering – OpenCL accelererade),
Tänj perspektiv
Markera och maskera (OpenCL-accelererat)
https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html

Is onboard graphics good enough for Photoshop?
Photoshop can run just fine with onboard graphics, but be aware that even a low-end GPU will be nearly twice as fast for GPU-accelerated tasks. In addition, most onboard graphics can only use 512-1024MB of memory which is OK for a single 1080p display, but if you have multiple or 4K displays we highly recommend using a dedicated graphics card.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Photoshop-CC-139/Hardware-Recommendations

Med en 1440p eller 1080p skärm så hade jag testat att köra med det inbyggda men med en 4K skärm så hade jag köpt ett dedikerat direkt.

Och som sagt i inlägget ovan, pratar vi videoredigering så köp definitivt ett dedikerat grafikkort.

Om du tar ett 1060 istället för det du valt så blir det halva pengen utan att du förlorar speciellt mycket prestanda (<8%).
 

zoologic

Medlem
-

Det beror ju helt på vad du ska använda datorn till dvs vilka applikationer m.m som du tänkt köra?

Alla komponenter i en dator spelar mer/mindre roll beroende på vilket användningsområde och behov man anser sig ha. I vissa fall får man extremt lite prestandavinst per krona spenderad på en hel del komponenter.

Sedan kan effekten av att uppgradera enstaka komponenter i vissa fall vara onödigt, då "flaskhalsen" kan uppstå ex i operativsystem, hårdvara/mjukvara, m.m.

Men tid är ju pengar för en del människor och det där är ju upp till var och en att avgöra vad som är mest prioriterat och vilken budget man har.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hm! glömde det.
Till huvuddelen är det jobb i LR classic, men en hel del bildsammanfogning och annat går över till PS. Även en del Timelaps och bildstackning i div olika program.
Jag hade valt en mkt billigare grafikkort och en I7 8700 och stoppat in mer minne för dom pengarna.
Denna valde jag från inet:
"ASUS GeForce GTX 1050 2GB Cerberus OC 1 690 kr 1 st 1 690 kr"

/Stefan

"Core i7 9700K vs Core i7 8700K for Lightroom Classic
On average, the Core i7 9700K is about 4% faster that the Core i7 8700K in Lightroom Classic. You should notice the biggest difference in tasks like exporting and generating previews, but when navigating around the Library and Develop modules there is very little difference.

Core i9 9900K vs Core i7 8700K for Lightroom Classic
The Core i9 9900K is approximately 20% more expensive than the Core i7 8700K, but we only saw about a 6% performance increase in Lightroom Classic. It is technically the fastest CPU we have tested for navigating around the modules and photo merge tasks, but if you are looking for the best export performance you may be better served with a Threadripper 1920X or a Core i9 7900X or higher CPU instead."

- Pudgetsystems
 

iSolen.se

Guest
Jag hade valt en mkt billigare grafikkort och en I7 8700 och stoppat in mer minne för dom pengarna.
Denna valde jag från inet:
"ASUS GeForce GTX 1050 2GB Cerberus OC 1 690 kr 1 st 1 690 kr"

/Stefan

"Core i7 9700K vs Core i7 8700K for Lightroom Classic
On average, the Core i7 9700K is about 4% faster that the Core i7 8700K in Lightroom Classic. You should notice the biggest difference in tasks like exporting and generating previews, but when navigating around the Library and Develop modules there is very little difference men det är dyrt och förutsätter att den är stor nog för att lagra dina filer där ett tag till du är klar med dem och kan flytta dem till vanlig disk eller SSD.

Core i9 9900K vs Core i7 8700K for Lightroom Classic
The Core i9 9900K is approximately 20% more expensive than the Core i7 8700K, but we only saw about a 6% performance increase in Lightroom Classic. It is technically the fastest CPU we have tested for navigating around the modules and photo merge tasks, but if you are looking for the best export performance you may be better served with a Threadripper 1920X or a Core i9 7900X or higher CPU instead."

- Pudgetsystems
Håller med, lägg mest pengar på CPU och minne. Jag tar för givet att du köper en rymlig SSD. Grafikkort bör vara dedikerat men kolla lite på prestanda, de sista 20% kostar kanske 100% och det gäller även CPU.

"näst bäst av allt" och uppgradera oftare brukar vara bra ekonomi.

Jag kör en M2 SSD och man tror knappt det är sant så snabb den är, DEN vill jag inte kompromissa med. Förutsätter att man lagrar allt på den tills du är klar och sen flyttar över till vanlig disk / ssd.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag kör en M2 SSD och man tror knappt det är sant så snabb den är, DEN vill jag inte kompromissa med. Förutsätter att man lagrar allt på den tills du är klar och sen flyttar över till vanlig disk / ssd.
Valde själv en 970 EVO Plus på 500GB till operativsystemte och LR databas/cache.
Den uppnår sekventiella läs-/skrivhastigheter på upptill 3 500/3 300 MB/s, vilket är upp till 53 % snabbare än för 970 EVO.

Sen har jag en Intel 660p 1TB M.2 SSD för arbetsyta för senaste bildfilerna. "Bara" 1800 MBps (läs/skriv).
Det gör verkligen skillnad från min förra SSD M.1 på 500BMps

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Valde själv en 970 EVO Plus på 500GB till operativsystemte och LR databas/cache.
Den uppnår sekventiella läs-/skrivhastigheter på upptill 3 500/3 300 MB/s, vilket är upp till 53 % snabbare än för 970 EVO.

Sen har jag en Intel 660p 1TB M.2 SSD för arbetsyta för senaste bildfilerna. "Bara" 1800 MBps (läs/skriv).
Det gör verkligen skillnad från min förra SSD M.1 på 500BMps

/Stefan
Jo ibland undrar man om den ens gjorde något för det gick så snabbt.
 

PMD

Aktiv medlem
Prova!

Det går ju alltid att köpa till ett grafikkort senare om det visar sig gå dåligt utan ett separat sådant.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Flera av butiker har faktiskt öppetköp. Netonnet har 90 dagar om du är medlem (hos Netonnet så klart)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det går ju alltid att köpa till ett grafikkort senare om det visar sig gå dåligt utan ett separat sådant.
Jag håller med.
köpte en gg ett snabbt grafikkort(5 år sedan) och testade Premiere Pro mot det jag redan hade i burken. Det gav ingen skillnad så jag skickade tillbaka det.
 

Third eye

Aktiv medlem
Klarat mig hyggligt bra på mitt gtx960 till Ps, Lr och Premiere Pro.
Men nu efter jag uppdaterat sviten så är det seeeegt som sirap. Mina 4k-klipp från drönaren orkar knappt rulla i Premiere pro. Uppdaterade drivisen för att Cuda skulle fungera igen...men nej.

Så jag är också inne på ny Gpu, ett gtx 1050 kanske?
Eller är det någit kort som lyser mer än andra för mitt ändamål?
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Så där, bantat en del o lagt till en del, grafikkort får vänta till senare, mer disk m2 den lilla för system och den stora för lightroom. Nytt för 12tusen känns ganska ok, tycker jag.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Så där, bantat en del o lagt till en del, grafikkort får vänta till senare, mer disk m2 den lilla för system och den stora för lightroom. Nytt för 12tusen känns ganska ok, tycker jag.
Varför två M2 köp hellre en stor på 1TB. Om du absolut vill ha den delad, partitionera.

Tycker också du ska köpa dubbelt så mycket minne.
 
ANNONS