Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Nikkoroptik Ai och Ais

Produkter
(logga in för att koppla)

lasseringman

Ny medlem
Har försökt hitta ett svar på Ai / Ais. Är den här typen av optik möjliga att använda på en D80 och få autofocus och bländare att fungera ? Mycket tacksam för ett svar. M.v.h. Lasse
[email protected]

Autofokus och ljusmätning fungerar ej. Däremot går det att få hjälp med fokusen i sökaren när du ställer in manuellt. Bländaren kan bara ställas in med ringen på objektivet. Jag brukar ställa in kameran i läge M, ställa in bländare och tid på känn, ta en provbild, och justera in rätt exponeringskombination med hjälp av histogrammet.

Autofokus får du inte på någon kamera med dom objektiven, kliver du upp ett snäpp till D200, D300 eller högre får du relativt bra ljusmätning på dom också. Dvs A (bländarprioritering fungerar.

Jag tog många lyckade bilder med AI objektiv på min D70, men man måste som Urr skriver exponera in sig med hjälp av skärmen (titta, exponera om, titta osv tills det blir bra), detta fungerar bra när man fotograferar i miljöer som har statiskt ljus. I miljöer som har väldigt olika ljus måste man få en bra känsla för exponering för att klara det.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto