Arlemo skrev:
Går det att tagga på ett smidigt sätt i Lightroom? Kan man göra det på hela mappar på en gång, grupper (delar av mappar) av bilder, såväl som enstaka bilder?
Grunden för taggning är att du kan göra samma ändringar för de filer som är markerade. Att markera flera filer i Lightroom kan göras på många sätt, filtrering, hela mappar, hela collections, etc. Det är bara prova sig fram.
Arlemo skrev:
Var hamnar denna data? Är man fastlåst vid Lightroom om man gör det där?
Per default så skrivs all metadata till Lightrooms egna databas. Man kan som Natan skriver ställa in Lightroom så att den även skriver ner det i XMP-filer för de filtyper som inte har meta-info i sig (tex olika RAW-format). Man kan även välja att exportera till XMP-filer efter hand som man har behov. Så jag skulle säga att man inte är inlåst i Lightroom. Så fort du gör en export från Lightroom till ett annat format (jpg, psd, etc) så följer metainformationen med.
Då jag inte arbetar med jpg utan i raw vet jag inte hur Lightroom skriver ner ändringar i metainfo för dessa. Jag tror att den uppdaterar jpg-filen och sin egen databas.
DNG är är ett standardiserat RAW-format som även kan hålla meta-info. Så skillnaden till vanlig RAW är att du slipper en extern XMP-fil ifall du vill lämna Lightroom.
Arlemo skrev:
Försvinner informationen om man döper om bilderna?
Om du döper om bilden utanför Lightroom så kommer den inte att hitta filen direkt. Kan du identifiera bilden igen och koppla den till din bild i Lightroom så hänger metadatat med. Jag har tex flyttat hela bibliotek och därefter pekat ut dem på nytt i Lightroom utan problem.
Döper du om filer i Lightroom kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem.
En sista sak. Håller med det Natan skriver. Lightroom är en avancerad produkt. Studera tutorials eller köp en bok så att du förstår hur den fungerar för att minska risken att du förlorar data pga att du använder den fel eller har missförtått något.
Själv är jag otroligt nöjd med den!