Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ändra "Location"-metadata i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hej,

Hur gör man för att skriva in land, stat och stad i metadatat för en bild? Har testat skriva in exempelvis "Luleå" under "Location" på metadata-rutan.

Då hamnar det så här i "Metadata browser":

Location -> Unknown country -> Unknown state -> Unknown city -> Luleå

Hur gör jag för att fylla Sverige, Norrbotten, Luleå exempelvis? Förstår ni hur jag menar?

Vänliga hälsningar,
Olle

Om jag har fattat rätt så bör du placera "Luleå" i fältet "City". Sverige i fältet Country och Norrbotten i fältet state/province.

Fältet "location" kan du använda till exempelvis "Hamnen" eller "Centrum" eller något stadsdelsnamn.

Men jag använder normalt inte dessa fält så jag kanske har missuppfattat.

Det är helt rätt beskrivet av Anders. Jag försöker använda detta och det underlättar sökning väsentligt. Man kan till och med bryta ner det en nivå till (scene) men jag tror inte att den syns i Metadata-browsern (använder den inte).
Fyller man in alla värden(Country, State, City, osv) så kommer det bli en hierarkisk struktur i browsern, mycket lätt att leta i!

Jag sätter landskap i State fältet för bilder tagna i Sverige, vet inte ifall det finns någon standard satt för hur detta fält ska användas i Sverige.
/Thomas

twinx skrev:

Fyller man in alla värden(Country, State, City, osv) så kommer det bli en hierarkisk struktur i browsern, mycket lätt att leta i!

Efter mitt svar ovan så började jag förstås lattja lilte i Lightroom och som du säger, det blir lätt att hitta!

Om man någon gång får det tråkigt här i livet så skulle man ju kunna gå igenom sina tusentalsbilder i LR och fylla i alla taggar, metadata, färgkoder, ratings och annat skoj! :)

AFJ skrev:

Om man någon gång får det tråkigt här i livet så skulle man ju kunna gå igenom sina tusentalsbilder i LR och fylla i alla taggar, metadata, färgkoder, ratings och annat skoj! :)

Tack för tipsen! Jag har haft Lightroom på prov några veckor och nu beställt det. Att skriva in alla taggar mm på alla gamla bilder går ju knappast att göra direkt, men jag har bestämt mig för att göra det med en gång på alla nya, och sedan på "lediga stunder" arbeta mig igenom de gamla. Nånstans måste man ju börja med ordentligheten ;-)

Visst är det ett jobb men det är värt att lägga ner tid på det. Det går ju att markera många bilder i taget och ofta är alla bilder i ens foldrar tagna på samma plats så då går det relativt fort.
Jag satt några dagar när jag inte hade annat för mig i höstas och då blev det location satt på några tusen bilder. Plus att jag hade satt förnamn på personer i bilderna som keywords på dessa bilder och det var nog det som tog mest tid. Är inte igenom alla bilder än men det är svårt att hitta tiden nu när man inte har något annat för sig...

twinx skrev:
Visst är det ett jobb men det är värt att lägga ner tid på det. Det går ju att markera många bilder i taget och ofta är alla bilder i ens foldrar tagna på samma plats så då går det relativt fort.
Jag satt några dagar när jag inte hade annat för mig i höstas och då blev det location satt på några tusen bilder. Plus att jag hade satt förnamn på personer i bilderna som keywords på dessa bilder och det var nog det som tog mest tid. Är inte igenom alla bilder än men det är svårt att hitta tiden nu när man inte har något annat för sig...

Har inte börjat med detta än och det känns som ett jättejobb! Är ny på detta och har frågor därefter...

Går det att tagga på ett smidigt sätt i Lightroom? Kan man göra det på hela mappar på en gång, grupper (delar av mappar) av bilder, såväl som enstaka bilder?

Var hamnar denna data? Är man fastlåst vid Lightroom om man gör det där?

Blir det mer "universellt" om man konverterar till DNG vad gäller denna data..? Följer taggarna med bilderna på något sätt eller hamnar de i en separat databas? Försvinner informationen om man döper om bilderna?

Lightroom är stoooooort, lätt svårgripbart till en början, men riktigt imponerande!

Min rekomendation är att leta upp lite tutorials på nätet som behandlar lightroom för att få lite idéer och infall (det finns mycket dolt under ytan!), ett par grundläggande finns på http://www.adobeevangelists.com/pslr/index.html

Vad gäller tagningen så kan du dels tagga bilder vid importen, om du har några övegripande info om fotosessionen, eller lägga in meta-data som copyright och kontanktinformation (jag har en inställd preset med mitt namn och telefonnummer som läggs på allt jag importerar), dels kan du tagga keywords med spray-flaskan i library eller shift/ctrl-markera och tagga. Det finns även ett sync-alternativ som ev. skulle kunna vara användbart, något jag inte provat

Ang. var datan hamnar; om du jobbar i 'native raw' (CR2, NEF, o.d.) så skrivs en xmp-fil med metadata (tror jag) tillsammans med bildjusteringar du gör. Denna fil skrivs till samma katalog som bilden ligger i, om flyttar bilden till annan lokal utan att även flytta xmp-filen kommer lightroom inte hitta infon, om du däremot flyttar båda och importerar din flyttade bild kommer LR hita infon.

Vet faktiskt inte vad som händer om du döper om bilden, berätta gärna den som vet!

Inte säker på kompatibilitets-frågan, har för mig att all info inte går att återfinna i andra program - rätta mig gärna.

Skillnaden mot DNG är att här skrivs datan i samma fil isf en separat som i CR2 (motsv), men jag tror att alla ev. inkompatibilitetsproblem mellan LR och andra progs är lika stora eller små.

Arlemo skrev:
Går det att tagga på ett smidigt sätt i Lightroom? Kan man göra det på hela mappar på en gång, grupper (delar av mappar) av bilder, såväl som enstaka bilder?

Grunden för taggning är att du kan göra samma ändringar för de filer som är markerade. Att markera flera filer i Lightroom kan göras på många sätt, filtrering, hela mappar, hela collections, etc. Det är bara prova sig fram.

Arlemo skrev:
Var hamnar denna data? Är man fastlåst vid Lightroom om man gör det där?

Per default så skrivs all metadata till Lightrooms egna databas. Man kan som Natan skriver ställa in Lightroom så att den även skriver ner det i XMP-filer för de filtyper som inte har meta-info i sig (tex olika RAW-format). Man kan även välja att exportera till XMP-filer efter hand som man har behov. Så jag skulle säga att man inte är inlåst i Lightroom. Så fort du gör en export från Lightroom till ett annat format (jpg, psd, etc) så följer metainformationen med.
Då jag inte arbetar med jpg utan i raw vet jag inte hur Lightroom skriver ner ändringar i metainfo för dessa. Jag tror att den uppdaterar jpg-filen och sin egen databas.

DNG är är ett standardiserat RAW-format som även kan hålla meta-info. Så skillnaden till vanlig RAW är att du slipper en extern XMP-fil ifall du vill lämna Lightroom.

Arlemo skrev:
Försvinner informationen om man döper om bilderna?

Om du döper om bilden utanför Lightroom så kommer den inte att hitta filen direkt. Kan du identifiera bilden igen och koppla den till din bild i Lightroom så hänger metadatat med. Jag har tex flyttat hela bibliotek och därefter pekat ut dem på nytt i Lightroom utan problem.

Döper du om filer i Lightroom kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem.

En sista sak. Håller med det Natan skriver. Lightroom är en avancerad produkt. Studera tutorials eller köp en bok så att du förstår hur den fungerar för att minska risken att du förlorar data pga att du använder den fel eller har missförtått något.
Själv är jag otroligt nöjd med den!

Senast ändrad:
Per default så skriver LR ingenting till bilderna. Inte i rå, tiff, dng eller jpg. Allt skrivs enbart till dess egna databas. Du kan emellertid ställa in LR så att all info skrivs per automatik till dina filer. Jättebra när du vill byta program eller ??!?! I fallet med rå filer så skapas det som sagt en xmp fil. I fallet jpg så skrivs infon in i huvudet i jpg-filen och inte i en separat xmp fil.

Tyvärr blir LR lite långsamt om du sätter LR till att skriva in infon per automatik. Varje justering/förändring skrivs ner direkt till filen. Ett bättre alternativ är att stänga av automatiken och skriva ner infon när du är klar med dina editeringar genom ett menyval eller kortkomadot "ctrl S". Detta går givetvis att göra via batch. Jag gör mina editeringar och väljer hela klabbet i browsern i LR och trycker på "ctrl S". Det tar en kort stund beroende på mängden bilder....

twinx skrev:

Om du döper om bilden utanför Lightroom så kommer den inte att hitta filen direkt. Kan du identifiera bilden igen och koppla den till din bild i Lightroom så hänger metadatat med. Jag har tex flyttat hela bibliotek och därefter pekat ut dem på nytt i Lightroom utan problem.

Döper du om filer i Lightroom kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem.

Enklast är att göra alla omdöpningar och flytt av bildfiler i LR. Alla taggar och annat följer då med/justeras automatiskt. Gör du det utifrån så måste du som redan nämnts uppdatera databasen och då får du ju i alla fall göra jobbet två gånger.

Mankan G skrev:
Enklast är att göra alla omdöpningar och flytt av bildfiler i LR. Alla taggar och annat följer då med/justeras automatiskt. Gör du det utifrån så måste du som redan nämnts uppdatera databasen och då får du ju i alla fall göra jobbet två gånger.

Den vägen är naturligtvis den rätta och ger minst trassel. Men Lightroom verkar (jag har inte så lång erfarenhet ännu) vara tämligen förlåtande. Jag hade börjat på sortering i Elements sorterare (något tusental bilder) när jag råkade döpa om mappen med hela förra årets undermappar.

Effekten i Elements blev "surkärring"; "Du har stökat till i förrådet, nu får du minsann städa själv! Antingen pekar du ut varje enskild bilds nya plats, en efter en, eller så pekar du ut nya stället. Då lägger jag in dubletter av hela köret och du får själv städa ut blindgångarna. Basta!"

Lightroom tände en diskret röd lampa och påpekade att jag nog tabbat mig i förrådet. "Men visa var du lade bilderna så fixar jag det!" Jag pekade på den omdöpta mappen, det rasslade litet i disken och sedan hade Lightroom fixat hela arkivet igen.

Och vilka möjligheter som finns i programmet! Jag älskar Lightroom...;-)

Ett tips förresten, Scott Kelbys bok "Adobe Photoshop Lightroom för digitalfotografer" finns för bara 261:- inkl frakt på Bokus. Den tegelstenen skall jag avnjuta i portioner den närmaste tide. Tur att det är vinter med "800 ISO bl 4 och 1/10 sekund"-väder! ;-)

Mitt problem:
Har använt Bridge, och ska byta till Lightroom. Nyckelordenjag skrev in i Bridge ligger ju under "Filinformation" in Photoshop (vet ej vad detta kallas, är det metadatan?) men när jag nu flyttar över bilderna i Lightroom och vill ändra nyckelord och gör det och öppnar bilden i photoshop så ligger fortfarande nyckelorden från Bridge kvar där. Det vill jag inte, jag vill ha de nya nyckelorden där.

Mitt sätt att -försöka- lösa problemet:
Ändrar jag nyckelorden i Lightroom och trycker Ctrl+S så blir det som jag vill ha det.

Min fråga:
Om jag gör detta på säg 500 bilder på en gång från en mängd olika datum m.m. Är det då bara nyckelorden som ändras eller ändras all data såsom datum m.m så att alla bilderna har exakt samma data? Detta vill jag inte. Vill att bara nyckelordet ska ändras, inte resten av datan.
Gör den det?

Ursäkta stavning, kasst tangentbord.

ANNONS
Götaplatsens Foto