Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra PPI/DPI direkt i kameran (canon 7D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men bilden från kameran har ingen dpi!

Det var just det jag försökte förklara.

Visst har du rätt i sak men faktum är att det sparas ett värde i fältet för dpi redan i kameran. Visst är det så att detta värde är helt ointressant men lik förbannat är det där och förprogrammerat till oftast 72dpi eller 300dpi.

Jag har nyligen kommit över en gammal Kodak dcs760 och till min stora förvåning så finns det faktiskt ett menyalternativ där man kan ställa in dpivärde. Den enda nyttan med detta måste ju vara att spara tid i efterbehandlingen.

Som tillägg kan jag tala om att min Nikon D70 sparar filer med 300dpi och min Canon Ixus 100IS med 180dpi.

M

Senast ändrad:
Fotar du jpg så kan det hända att du vill montera in bilden direkt och SLIPPA gå via photoshop först, alternativt slippa få in en gigantisk bild i indesign eller freehand. Där har du den praktiska skillnaden mellan raw o jpg.

Läs mitt inlägg som ligger strax ovanför och som behandlar montering av bilder i InDesign.

Det där InDesign har jag inte använt, men det verkar rätt korkat.

InDesign är det bästa layoutprogrammet du kan hitta på marknaden idag. Finns inget som slår det fingrarna när det gäller Grafisk Design.

Som regel är programmet långt mycket mer kompetent än användaren och där ligger mycket av den problematik och de klagomål man kan höra om programmet.

Det var väl Mac plus och SE, samt några stora monokroma skärmar som hade 72 ppi nån gång på det tidiga nittiotalet. PC-skärmar har väl nästan aldrig varit 72 ppi.

Skärmen på min laptop har ca 132 ppi (1920x1080, 17") om jag räknar rätt.

Så det där med 72 ppi lite var stans har ju inget med nånting att göra, det är ju bara ett värde som existerar mest av Historiska Skäl, på grund av att det ibland måste anges ett värde.

Japp det är så rätt så. 72dpi på skärmen var det som gällde på macen på 90-talet. Då visste man att 10cm på skärmen blev 10cm på utskriften. WYSIWYG kallades det och det var en revolution inom tryckbranchen. DTP kom då och gav "alla" en möjlighet att skapa egna trycksaker. Problemet blev ju att alla kunde göra det tekniskt men få hade det riktiga kunnandet. Tänk budpizzameny så förstår ni nog vad jag menar. Det tog några år innan folk förstod varför man behöver anlita folk med kunnandet (tex reklambyråer) istället för att göra det själv och det är nog där fotobranchen är idag. Folk tror att det bara är att ta sin nya fina DSLR och fota och använda de bilderna men sanningen är att det krävs lite kunnande bakom spakarna även där.

M

Det kanske är en lösning. Ska jag vara ärlig så kan jag varken indesign eller freehand sådär jätte bra så jag kan mycke möjligt ha missat nåt

Då är det inte bara möjligt, utan du har missat något vill jag säga då :eek:)
En mycket användbar funktion om man som i ditt fall vill göra en dummy med skissbilder utan att behöva bildbehandla.

InDesign är det bästa layoutprogrammet du kan hitta på marknaden idag. Finns inget som slår det fingrarna när det gäller Grafisk Design.
Jag var förvånad över varför dpi var viktigt. De enkla layoutjobb jag gör brukar jag angripa i andra riktningen, dvs bestämma hur stor plats bilden får ta och sen får programmet fixa till den så bilden passar i rutan. Tyckte det var dåligt om det inte skulle gå i InDesign, för det kan man ju till och med göra i det rudimentära Publisher.

Men du har ju sen skrivit att det också går utmärkt i InDesign.

Jag är inte så kompetent på detta, även om jag gör en del layoutjox på hobbynivå (för idrottsklubben). Jag håller mig med just Publisher och PageMaker för hemmabruk. "Problemet" annars är ju snarast att jag är i mitt arbete omgiven av yrkesfolk i denna bransch, så behöver jag något mer avancerat kan jag komma undan med att be om lite hjälp, och så lär jag mig aldrig själv...

ANNONS
Götaplatsens Foto