Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon 300/2.8 L IS värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå Glenn
På mitt EF 300 2,8 L fungerar af utmärkt med både 1,4 och 2 x konv på Canon 20 D. Visst blir det långsammare med 2x konv men skärpan hittas perfekt i alla fall.Så med IS modellen fungerar det säker lika bra.

Mvh
L-G

Niclasfoto skrev:
Här är en till från samma duktige fotograf Jan Wærness.
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/v...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1

Idag använder han dock proffshus.. om bilderna blir bättre?,hmm njaej jag kan såklart inte svara direkt på det men bättre förutsättningar har han helt klart.

MVH Niclas,

Missade det här inlägget tidigare *sorry*. Klart imponerande bilder, men som sagt tagna med 10D. Men hur stor kan skillnaden bli med en 20D...? Rätta mig om jag har fel, men har inte 10D och 20D "ungefär" likvärdig upplösning (är det samma sensor?). 10D är snabbare vid serier, men annars, hur mycket annat spelar in?

//Glenn

Taiga skrev:
Hallå Glenn
På mitt EF 300 2,8 L fungerar af utmärkt med både 1,4 och 2 x konv på Canon 20 D. Visst blir det långsammare med 2x konv men skärpan hittas perfekt i alla fall.Så med IS modellen fungerar det säker lika bra.

Mvh
L-G

Hej Lars-Göran
det låter ju betryggande. ISen borde väl egentligen bara förbättra förhållandena.

//Glenn :)

Glenn Bark skrev:
Missade det här inlägget tidigare *sorry*. Klart imponerande bilder, men som sagt tagna med 10D. Men hur stor kan skillnaden bli med en 20D...? Rätta mig om jag har fel, men har inte 10D och 20D "ungefär" likvärdig upplösning (är det samma sensor?). 10D är snabbare vid serier, men annars, hur mycket annat spelar in?

//Glenn

Ja, autofokusen är nog inte bättre på 10D än 20D men jag är inte rätt person att uttala mig om det.

De har väl också två olika sensorer som har olika upplösning. Skilljer väl många mp de emellan.

Serietagningskapaciteten betyder vel en del men är enligt mig inte avgörande. 3fps når man långt med enligt mig och där är väl de båda bättre vad jag vet.

10D + 500 IS är en knallfin kombination likaså 20D + 500 IS. Klart att det blir bättre med proffshus eftersom möjligheterna ökar på ett generellt plan.

Alltså, inga nyheter. Det nog helt klart så att det är glaset som ger bildkvaliteten och att den (enligt mig är och borde vara) överordnad huset.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:

De har väl också två olika sensorer som har olika upplösning. Skilljer väl många mp de emellan.

Serietagningskapaciteten betyder vel en del men är enligt mig inte avgörande. 3fps når man långt med enligt mig och där är väl de båda bättre vad jag vet.

Mvh Niclas,

Kollade upp lite detaljer angående 10 resp. 20D. 20D är ju en efterföljare till 10D. Båda har en CMOS-sensor. 10D har ca 6,5 Mpix, medan 20D har ca 8,2 Mpix. 10D klarar 3 bilder /sek, och 20D klarar 5 bilder/sek. Nu blev det mycket tekniksnack, men det känns som 20D borde vara minst lika bra, om inte bättre.

Så, om det inte beror på fotografen så borde bilder från en 20D bli väldigt mycket bättre än bilder från en 10D...det är åtminstone vad jag hoppas :))

//Glenn

Ja visst är det så. Tror nog inte att det är ngn som menar att 10D skulle vara bättre på avgörande punkter.

Jag betraktar 20D som en semiproff kamera som ritkar sig till både yrkesfolk samt seriösa entusiaster.

Helt klart så fungerar den bra med ett nytt supertele med IS. Det behöver du inte tveka på.

Jag ser inköp av glas som en investering på ett annat sätt än husen. Husen kommer och går idag på ett annat sätt än förr.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:

Jag ser inköp av glas som en investering på ett annat sätt än husen. Husen kommer och går idag på ett annat sätt än förr.

Mvh Niclas,

Håller helt klart med. Ett riktigt bra objektiv kan räcka livet ut, men det kommer ständigt nya uppdaterade kamerahus. Bättre att bygga ett system runt tex ett rejält tele, än att bygga det runt ett hus.

mvh Glenn :)

Nu jäklar............. ska de bli grejer.

När jag skulle stänga av datorn igår fick jag se en ny annons om 500/4 IS som såldes av en bara 12 mil från mig. Ringde omedelbart och var först, var nere och kollade idag och den var utan en skråma så det blev affär.

Nu skall jag kola om den gluggen är värd priset, det känns skönt när Nilclas skriver att optik är mer att se som en "investering" Bra Niclas det lindrar. Jag testade på hemvägen och det är tungt! Men AF:en är snabb och precis och med stöd mot bilrutan så gick det bra med X2 extender.

Ska nu testa om det är en optik för mig under komande året så att den inte blir stående.

/Jan

jansta skrev:
Nu jäklar............. ska de bli grejer.

När jag skulle stänga av datorn igår fick jag se en ny annons om 500/4 IS som såldes av en bara 12 mil från mig. Ringde omedelbart och var först, var nere och kollade idag och den var utan en skråma så det blev affär.

Nu skall jag kola om den gluggen är värd priset, det känns skönt när Nilclas skriver att optik är mer att se som en "investering" Bra Niclas det lindrar. Jag testade på hemvägen och det är tungt! Men AF:en är snabb och precis och med stöd mot bilrutan så gick det bra med X2 extender.

Ska nu testa om det är en optik för mig under komande året så att den inte blir stående.

/Jan

Lycka till med din nya 500a, men visst beställde du en 300 IS ?

Mvh
L-G

jansta skrev:
det känns skönt när Nilclas skriver att optik är mer att se som en "investering" Bra Niclas det lindrar.
/Jan

Bra, hehe jag kan lova att det är en bra investering för den som har behovet det objektivet tillfredsställer.

Nu e d bara att vänja sig vid hanteringen av den nya matrosen i packningen;)

MVH Niclas,

Tycker 300/2,8 IS är värt pengarna även om det är dyrt. Skarpare än f/4 IS versionen som jag hade tidigare. Ännu större skillnad tycker jag det är om man jämför snabbheten i AF mellan objektiven.
Det är också ett mycket roligt objektiv att plåta med. Och lätt att använda utan stativ eller monopod.

Jag köpte också precis som du ett 500/4 IS i förra månaden. Har bara haft det en månad men det är som ett längre och tyngre version av mitt 300mm objektiv. Samma snabba AF och även samma bild-kvalitet.

Håller med Niclas att optiken köper man för längre tids användning eller investering än kamerorna.

Lars Johnsson skrev:

Jag köpte också precis som du ett 500/4 IS i förra månaden. Har bara haft det en månad men det är som ett längre och tyngre version av mitt 300mm objektiv. Samma snabba AF och även samma bild-kvalitet.

Det skall bli intressant att höra vad du tycker om 500:at. Hur du använder det i förhållande till 300:at

/jan

jansta skrev:
Det skall bli intressant att höra vad du tycker om 500:at. Hur du använder det i förhållande till 300:at

/jan

Har inte använt det här hemma i Sverige. Köpte det för en månad sen i Bangkok och flög hem idag. Så jag har bara använt det en månad i Thailand.

Lars Johnsson skrev:
Tycker 300/2,8 IS är värt pengarna även om det är dyrt. Skarpare än f/4 IS versionen som jag hade tidigare. Ännu större skillnad tycker jag det är om man jämför snabbheten i AF mellan objektiven.
Det är också ett mycket roligt objektiv att plåta med. Och lätt att använda utan stativ eller monopod.

Håller med Niclas att optiken köper man för längre tids användning eller investering än kamerorna.

Ja, det är nog så att AF,en upplevs som aningen segare i 500,at men tror ni inte att det har att göra med själva brännvidden?

Ja 300 2,8 är nog snäppet skarpare. En härlig skärpa i de dära!

Mycket smidigare att hantera också, men ofta så blir ju den där förbenade convertern sittande på.

Skall man primärt fota t.ex fåglar så avråder jag 300 2,8 hur bra det än är, man kommer alltid att sakna de extra mm. Om man inte är helt bekväm med convertrar såklart. Jag vill vara utan så länge det är möjligt.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, det är nog så att AF,en upplevs som aningen segare i 500,at men tror ni inte att det har att göra med själva brännvidden?

Ja 300 2,8 är nog snäppet skarpare. En härlig skärpa i de dära!

Mycket smidigare att hantera också, men ofta så blir ju den där förbenade convertern sittande på.

Skall man primärt fota t.ex fåglar så avråder jag 300 2,8 hur bra det än är, man kommer alltid att sakna de extra mm. Om man inte är helt bekväm med convertrar såklart. Jag vill vara utan så länge det är möjligt.

Mvh Niclas,

Jag menade 300/4 IS som hade långsammare AF. 500/4 IS är nog samma som 300/2,8 IS när det gäller AF hastighet.
Ja 300 är rent för kort till fåglar. Men ganska perfekt till det mesta inom sport.

Lars Johnsson skrev:
Jag menade 300/4 IS som hade långsammare AF. 500/4 IS är nog samma som 300/2,8 IS när det gäller AF hastighet.
Ja 300 är rent för kort till fåglar. Men ganska perfekt till det mesta inom sport.

Ahaa, ja för sport är den härlig helt klart!

Fin att handhålla är den också, där är 500,at betydligt jobbigare tyvärr.

Mvh Niclas,

Ja. Utan tvekan.

Ett oerhört bra bildverktyg på alla sätt och vis.

Det enda problemet jag haft sen jag köpt 300/2.8L IS är att jag måste ha likpresterande objektiv på alla andra brännvidder. Kommer säkerligen bli en dyr historia. Men ack så tillfredställande.

ANNONS
Götaplatsens Foto