Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är Canon 300/2.8 L IS värt pengarna?
- Trådstartare jansta
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
massemus skrev:
Ngn som vet vem som har objektivet på hyllan ? Där man inte behöver vänta !!
Inte många i Sverige som har det på hyllan.
När jag köte mitt större tele så var det närmaste i Amsterdam. Tog sin tid pluss att den butiken jag köpte av inte beställde innan de fått deposit på många %...;/
Kostar ju inte många skjortor att ta tåget till Tyskland men man hör typ aldrig om ngn som gjort det... Låter som en trevlig tripp samtidigt, spec för den som redan bor nära Danmark.
Mvh Niclas,
Jutta
Aktiv medlem
Jutta
Aktiv medlem
massemus skrev:
Ngn som vet vem som har objektivet på hyllan ? Där man inte behöver vänta !!
När jag beställde från Scandinavianphoto så hade canon på lager, fick vänta ca en vecka. Inte så farligt lång väntetid tycker jag.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jutta skrev:
När jag beställde från Scandinavianphoto så hade canon på lager, fick vänta ca en vecka. Inte så farligt lång väntetid tycker jag.
Hehe nej en vecka var inte länge. Vill minnas att jag väntade ett par månader..
Men men det är ju knappast objekt för direkta impulsköp .. ..
Mvh Niclas,
Glenn Bark
Aktiv medlem
Gjuter lite liv i tråden igen 
Har läst någonstans att ISen, på ett Canon 500/4 IS USM, inte fungerar med en 1.4x TC om objektivet sitter på tex en EOS 20D. Jag såg någon sorts lista på vilka kameror som funkar med den kombinationen, och 20D fanns inte med. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Gäller samma sak på ett 300/2.8 IS USM?
Sänks AF-hastigheten om objektivet (500/4 resp. 300/2.8) sitter på en 20D, jmf med de riktiga proffshusen?
//Glenn (vetgirig)
Har läst någonstans att ISen, på ett Canon 500/4 IS USM, inte fungerar med en 1.4x TC om objektivet sitter på tex en EOS 20D. Jag såg någon sorts lista på vilka kameror som funkar med den kombinationen, och 20D fanns inte med. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Gäller samma sak på ett 300/2.8 IS USM?
Sänks AF-hastigheten om objektivet (500/4 resp. 300/2.8) sitter på en 20D, jmf med de riktiga proffshusen?
//Glenn (vetgirig)
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag har inte testat den kombinationen själv men kan i princip garantera att det inte är ngt som helst problem, inte heller med 2x converter.
Fungerar inte också IS,en också med båda convertrarna tillsammans? TrOOr nämligen att det gjorde det med den kombo jag testade,, dock en 1n RS...
AF,hastigheten är lägre i semiproffshusen. Faktiskt en tydligt märkbar försämring. Det är ju såklart inte objektivets fel.
Mvh Niclas,
Fungerar inte också IS,en också med båda convertrarna tillsammans? TrOOr nämligen att det gjorde det med den kombo jag testade,, dock en 1n RS...
AF,hastigheten är lägre i semiproffshusen. Faktiskt en tydligt märkbar försämring. Det är ju såklart inte objektivets fel.
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
För att utnyttja objektivets fulla kapacitet krävs ett proffshus. Och proffshusens (även många semiproffshus) AF,sensor jobbar bättre med lägre f/tal..
f/2,8
bjektiven fokuserar bättre än f/4
bjektiven.. (därför önskar jag ett 500 f/2,8L IS !!!
Så det går alltså ett "beroendeskap" båda vägarna i kombinationerna av hus och objetiv.
MVH Niclas,
f/2,8
Så det går alltså ett "beroendeskap" båda vägarna i kombinationerna av hus och objetiv.
MVH Niclas,
Glenn Bark
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Jag har inte testat den kombinationen själv men kan i princip garantera att det inte är ngt som helst problem, inte heller med 2x converter.
Mvh Niclas,
Blixtsnabbt svar, tack
Nej, att en ev AF-sänkning är kamerans "fel" är nog klart, men är den besvärande stor? Om man köper ett rejält objektiv (500 eller 300mm) så vill man ju inte att huset ska vara alltför kasst för att använda. Att, förutom att köpa ett DYRT objektiv, "tvingas" köpa ett bättre hus kommer ju att påverka köpet en del
//Glenn
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det är en annan rapphet med ett proffshus.
Helt klart så är det så att man märker skillnaden.
Ngn procentuell skillnad i tid kan jag inte uttala mig om..
Men det har också att göra med en större och ljusare sökare mm. Inte bara AF,en som är bättre i ett proffshus.
Jag vill inte påstå att dessa objektiv inte bör eller kan kombineras med ett enklare hus för det kan de absolut, kvalitetsglasen är ju fortfarande de samma och det är ju där + sensorn som ger outputkvaliteten.
Mvh Niclas,
Helt klart så är det så att man märker skillnaden.
Ngn procentuell skillnad i tid kan jag inte uttala mig om..
Men det har också att göra med en större och ljusare sökare mm. Inte bara AF,en som är bättre i ett proffshus.
Jag vill inte påstå att dessa objektiv inte bör eller kan kombineras med ett enklare hus för det kan de absolut, kvalitetsglasen är ju fortfarande de samma och det är ju där + sensorn som ger outputkvaliteten.
Mvh Niclas,
Glenn Bark
Aktiv medlem
Fasen nu blir man lite fundersam
Hade varit kul att höra om nån använt just den här kombinationen, och hur resultaten blev.
För, om huset är alltför begränsande så känns det inte lika "påträngande" att köpa tex ett 500/4. Då borde första steget vara ett bättre hus, även om jag är rätt nöjd med 20D-huset. Hmm, svårt det här...
//Glenn
För, om huset är alltför begränsande så känns det inte lika "påträngande" att köpa tex ett 500/4. Då borde första steget vara ett bättre hus, även om jag är rätt nöjd med 20D-huset. Hmm, svårt det här...
//Glenn
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Nja, jag föreslår alltid bättre glas före ett bättre hus. Även om bästa av båda världar såklart är att föredra.
20D + 500 IS är ingen dålig kombination.
Har sett många bilder med 500 IS + 10D,, underbara bilder. Men visst begränsas fotografen jämfört med om man hade använt t.ex 1DII.
Mvh Niclas,
Ps, skall se om jag hittar ett par bildlänkar,,
Har sett många bilder med 500 IS + 10D,, underbara bilder. Men visst begränsas fotografen jämfört med om man hade använt t.ex 1DII.
Mvh Niclas,
Glenn Bark
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Nja, jag föreslår alltid bättre glas före ett bättre hus. Även om bästa av båda världar såklart är att föredra.
Mvh Niclas,
Kanon Niclas! Stort tack för inläggen, det är skönt att du är såpass aktiv här inne ;-))
Som det känns nu, så är "det bästa av båda världar" nog dessvärre aningen orealistiskt, men det bästa av en värld kan jag nog komma undan med ;-) Havregrynen here I come... tur att man har en sambo som tjänar mer än vad jag gör...
//Glenn
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/v...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1
Citatet är hämtat ifrån länken ovan..
Jan Wærness
Lagt inn 18.4.2004 kl. 20:37
"som nevnt foran er bildet tatt fra en 8 fot gummi jolle. Det utelukker i hvertfall stativ. Selv om det skvulper litt her og (se vann på stenen) er det relativt rolig i forhold til mitt forige bilde. Jeg la inn ca. tretti eksponeringer av dette tjeld paret på frihånd med samme lukkerhastighet 1/750 sek. - 700mm og av disse var ca. tjuefem tilnærmet 100% skarpe. Hadde kameraet vært festet til båten hadde det garantert ikke vært et eneste skarpt bilde. IS eller ikke hadde ikke hatt noen innvirkning på resultatet her for min del. Under testing på frihånd ved 700mm må jeg godt under 1/100 sek. for at jeg skal se noen forskjell med eller uten IS. (Jeg tester ved å se på gjennomsnittlig filstørrelse av 9 jpg. opptak i serie med eller uten IS av samme test motiv.) "
Citatet är hämtat ifrån länken ovan..
Jan Wærness
Lagt inn 18.4.2004 kl. 20:37
"som nevnt foran er bildet tatt fra en 8 fot gummi jolle. Det utelukker i hvertfall stativ. Selv om det skvulper litt her og (se vann på stenen) er det relativt rolig i forhold til mitt forige bilde. Jeg la inn ca. tretti eksponeringer av dette tjeld paret på frihånd med samme lukkerhastighet 1/750 sek. - 700mm og av disse var ca. tjuefem tilnærmet 100% skarpe. Hadde kameraet vært festet til båten hadde det garantert ikke vært et eneste skarpt bilde. IS eller ikke hadde ikke hatt noen innvirkning på resultatet her for min del. Under testing på frihånd ved 700mm må jeg godt under 1/100 sek. for at jeg skal se noen forskjell med eller uten IS. (Jeg tester ved å se på gjennomsnittlig filstørrelse av 9 jpg. opptak i serie med eller uten IS av samme test motiv.) "
FouFoto
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
20d + EF 500/4 IS med 1,4 extender:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1501068&forward=browse
FouFoto
Aktiv medlem
Lens: Canon EF 500 f/4 IS + EF 1.4x extender
Camera: Canon 1D Mark II
ISO 400
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1412769&forward=browse
Camera: Canon 1D Mark II
ISO 400
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1412769&forward=browse
FouFoto
Aktiv medlem
Lens : Canon EF 500 f/4 IS + 2x
Camera : Canon D60
Format : Raw ISO 100
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=526561&forward=browse
Camera : Canon D60
Format : Raw ISO 100
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=526561&forward=browse
Glenn Bark
Aktiv medlem
Tillbaks efter lunchen...
Tack för länkarna Thomas, surt bara att man bara kan se dem i lågupplösning (om man inte är medlem)
Men man kan ju få en liten uppfattning om skillnaderna i bildkvalitet.
//Glenn
Tack för länkarna Thomas, surt bara att man bara kan se dem i lågupplösning (om man inte är medlem)
//Glenn
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/v...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1
Denna som jag länkade till tidigare är i större storlek och här blir ju i alla fall jag imponerad över potentialen.
Men som vanligt så har det mycket med fotografen att göra.
Fotat på frihand ifrån en liten båt kräver ju sitt...700mm + 10D = "1120mm".
Mvh Niclas,
Denna som jag länkade till tidigare är i större storlek och här blir ju i alla fall jag imponerad över potentialen.
Men som vanligt så har det mycket med fotografen att göra.
Fotat på frihand ifrån en liten båt kräver ju sitt...700mm + 10D = "1120mm".
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Här är en till från samma duktige fotograf Jan Wærness.
Idag använder han dock proffshus.. om bilderna blir bättre?,hmm njaej jag kan såklart inte svara direkt på det men bättre förutsättningar har han helt klart.
MVH Niclas,
Idag använder han dock proffshus.. om bilderna blir bättre?,hmm njaej jag kan såklart inte svara direkt på det men bättre förutsättningar har han helt klart.
MVH Niclas,