Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är fotoakademin bara gör kvinnor och är den legit?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har fått en massa reklam om fotoakademien.se och tittade även på deras gratis webinar. Men det jag noterade var att alla hennes exempelfotografer/f.d. elever är kvinnor. Är det så att akademin bara är för kvinnor?

Och är deras service legit? Är det bra kurser?

Senast ändrad:
Tack WeeBee.

@Susan Ja. Och hela idén känns lite förlegad va? Och allt det där rosa fluffet... Känns inte så lite fördomsfullt.

Men Rumpelstiltskin... är det någon med fluffig rosa toffel som råkat trampa på dig eller?
Finns det kvinnor som vill gå en fotokurs med kvinnliga deltagare så kan dom väl göra det. Gärna utan att det kommer någon man och säger att deras hemsida ser fördomsfull ut!
Släpp det och inse att det finns kvinnor som i det här fallet föredrar en mansfri miljö.

Nej, men jag tycker det känns närmanst förnedrande med det tilltalet. Vad skulle du säga om en fotokurs för bara män vars sajt är fylld av modersågar och konsistensfett? En och annan barbröstad pinuppa också kanske. För så är väl män? 😀

Jag känner då inte en enda kvinna som skulla lockad att rosachocken. Tror inte de lockar några som är seriöst intresserade av fogografi.

De försöker nog bara nischa sig.

Nej, men jag tycker det känns närmanst förnedrande med det tilltalet. Vad skulle du säga om en fotokurs för bara män vars sajt är fylld av modersågar och konsistensfett? En och annan barbröstad pinuppa också kanske. För så är väl män? 😀
OK, då förstår jag bättre. Fint. Jag skulle säga:
Sluta såga i era mammor! ;-)
Allvarligt, jag skulle sucka och gå vidare.
Jag känner då inte en enda kvinna som skulla lockad att rosachocken. Tror inte de lockar några som är seriöst intresserade av fogografi.

De försöker nog bara nischa sig.
Så, det är väl bara att låta dem göra det då. Leva och låta leva så att säga, de skadar nog inte andra.

Det är inte bara för kvinnor, även om peppande av kvinnor ligger högt på agendan. Men - det är väldigt klyschigt och väldigt fluffigt med väldigt mycket påklistrad entusiasm. Och företaget bakom framställs som bättre än vad det är. Extremt mycket yta, men väldigt lite leverans.

Ja, precis så jag menade. Vill de ha kurser (merendels) för kvinnor får de väl ha det. Men tilltalet gör att det inte känns ett dugg seriöst. Hade sajten haft normal design för en fotorelaterad sida och inte haft så flåshurtig text hade intrycket varit mycket bättre.

Och för att vara tydlig - det jag sett är deras gratis tre kvällars "bootcamp" med fokus på hur man blir porträttfotograf.

En kväll "tro på dig själv" (aldrig hört så många klyschor), en kväll "hur du tar en wow-bild" (huvudbudskapet var ligg ner på marken) och en kväll "företagande" (som i princip var skärmdumpar på olika fakturor på 10-15 tkr med budskapet att alla kan fakturera det). Därutöver ett "bonustillfälle" med en "fantastisk" fotograf, som skulle svara på diverse frågor som trillade utanför de övriga tre tillfällena, men som mest satt och svamlade och gav märkliga ekonomiska råd. Slutligen ville de förstås sälja på en ett "coachingpaket", som var "värt" närmare 50 tkr, men "bara" skulle kosta knappt 8.

Efter att jag hade skrivit här igår kväll, så kunde jag faktiskt inte låta bli att gå in och lägga en kommentar i Facebook-gruppen, där jag ändå "skapligt diplomatiskt" konstaterade att det dels inte var så mycket substans och dels att jag tyckte att märkliga ekonomiska råd som "experten" kom med faktiskt var direkt vilseledande. Föll inte helt väl ut, så i morse var jag bortplockad från FB-gruppen och mitt "gratiskonto" var raderat. :unsure:

Vet faktiskt inte varför jag valde att titta på resten efter att ha sett första tillfället, men antar att det är självplågaren i mig.

Och för att vara tydlig - det jag sett är deras gratis tre kvällars "bootcamp" med fokus på hur man blir porträttfotograf.

En kväll "tro på dig själv" (aldrig hört så många klyschor), en kväll "hur du tar en wow-bild" (huvudbudskapet var ligg ner på marken) och en kväll "företagande" (som i princip var skärmdumpar på olika fakturor på 10-15 tkr med budskapet att alla kan fakturera det). Därutöver ett "bonustillfälle" med en "fantastisk" fotograf, som skulle svara på diverse frågor som trillade utanför de övriga tre tillfällena, men som mest satt och svamlade och gav märkliga ekonomiska råd. Slutligen ville de förstås sälja på en ett "coachingpaket", som var "värt" närmare 50 tkr, men "bara" skulle kosta knappt 8.

Efter att jag hade skrivit här igår kväll, så kunde jag faktiskt inte låta bli att gå in och lägga en kommentar i Facebook-gruppen, där jag ändå "skapligt diplomatiskt" konstaterade att det dels inte var så mycket substans och dels att jag tyckte att märkliga ekonomiska råd som "experten" kom med faktiskt var direkt vilseledande. Föll inte helt väl ut, så i morse var jag bortplockad från FB-gruppen och mitt "gratiskonto" var raderat. :unsure:

Vet faktiskt inte varför jag valde att titta på resten efter att ha sett första tillfället, men antar att det är självplågaren i mig.
Hårt arbete under guanoregnet, många tummar.

ANNONS
Götaplatsens Foto