Annons

Ångest och SONY

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej foto-vänner!

Jag söker lite moraliskt stöd då jag har ångest över att jag just spenderat ca 13000kr omräknat i svenska pengar på en Sony a700 med 16-105 optik. - Batteriet ligger på sin första laddning just nu.

Det finns ju en anledning till att Canon och Nikon säljer flest kameror. Men då jag redan har en a100 och gillar den (utom slutarljudet) så lockade det med en nyare sony. Fick desutom en hel del extra prylar, minneskort,digital fotoram, väska och ett enklare stativ.

Det finns ju andra kameror i samma prisklass.Men jag tycker det är lite kul att inte vara så "mainstream". Än så länge är ju inte sony så vanlig.

Men om man tänker på vad man får för andra kameror för samma pengar- har jag gjort bort mig då?

Jag vet att det här kan bli en "evighets debatt" Men vore kul att veta vad ni tänker om saken.

I övrigt så kan jag lägga till att båda mina kameror är bättre än vad jag är fotograf - men så räknar jag mig ju som glad amatör med.

Lev väl.
/ Magnus

Jag ser ingen anledning till att du skulle ångra kamerahusköpet, anledningen att jag valde Canon hänger mest ihop med utbudet av optik.
Vad gäller kamerahus är Sony minst lika intressant.

Tack Kim.
Nej utbudet av optik till sony är ju lite begränsat. Men desto lättare för mig att välja ut nåt.
På min önskelista står ett fast objektiv mellan 50-100mm och ett teleobjektiv, har inte bestämt mig för fast eller zoom än. Får nöja mig med mina "turist"objektiv än så länge.

Ångest???

Tycker inte att du ska känna ångest. Det är en ypperlig kamera du köpt! Något att växa med. Vad gäller objektiv så finns ju alltid 3:e parts alternativ som i många fall är bättre än originalen. Dessutom kommer det nya Sonyobjektiv undan för undan.

Tack Kim.
Nej utbudet av optik till sony är ju lite begränsat. Men desto lättare för mig att välja ut nåt.
På min önskelista står ett fast objektiv mellan 50-100mm och ett teleobjektiv, har inte bestämt mig för fast eller zoom än. Får nöja mig med mina "turist"objektiv än så länge.
Sigma har ju en hel del prisvärda och bra objektiv i de områdena som passar till Sonyhus. Även Tamronobjektiv kan vara värt att titta på.

Tycker inte att du ska känna ångest. Det är en ypperlig kamera du köpt! Något att växa med. Vad gäller objektiv så finns ju alltid 3:e parts alternativ som i många fall är bättre än originalen. Dessutom kommer det nya Sonyobjektiv undan för undan.
Bättre än originalen? Inte så särskilt många väl.
Aha, jag tror jag förstår. Du menar tredjepartstillverkare som Zeiss då? :)

Magnus,
Slappna du lugnt av. Det finns ingen som helst anledning för dig att känna någon ångest. Skulle du ändå inte kunna släppa den, så får du väl tänka på att alla de andra huvudalternativen - Canon, Nikon, Olympus och Pentax - tappade marknadsandelar under det gångna året, medan Sony sköt upp som en raket och i stort sett tredubblade sin. Finns alltså knappast någon anledning att ligga sömnlös under natten och grubbla!

Gå istället ut och fota. Du kommer att upptäcka att A700 är en synnerligen trevlig kamera att använda - den är en av de (tyvärr alltför få) kameror som är kapabla att ge mycket fotoglädje!

Kim, Wolf - Tack för ert stöd.
Har spanat lite på sigma redna till min a100. Men ville helst ha en ny kamera innan jag köpte på mig fler objektiv. Om jag nu skulle råka byta system....

Gunnar - Tack för din uppmuntran.
Jag kan knappt vänta på att batteriet blir färdigt i laddaren så jag kan utforska kameran. Sen gäller det bara att hitta bra motiv.

Bättre än originalen? Inte så särskilt många väl.
Aha, jag tror jag förstår. Du menar tredjepartstillverkare som Zeiss då? :)
Ofta ger "piraterna" mer prestande per krona och är på så sätt bättre, medans om vi bortser från priset så är de vanligtvis sämre.
Zeiss är ju precis som du säger ett undantag från den regeln.

Grattis till köpet! Har inte ångrat sen sekund att jag köpte min A700. Se till att byta till firmware v4 såfort som möjligt om den inte redan leveras med det, sök här på forumet så hittar du länk till vart den finns samt hur du ska göra. Du kommer uppleva A700 som ljusår bättre än A100. Jag har skickat min A100 vidare till mamma att börja fotografera med men lånade den häromdagen och den kändes verkligen som en leksak i jämförelse.

Givetvis skulle jag vilja ha FF som alla andra men tycker A700:an är fullt tillräcklig för mig under många år framöver.

Simon - vi tänker lika med vår a100.
Hade tänkt skänka den till mamma jag med.

Batterigreppet har jag fingrat på, på en demokamera. gillade det mycket. Har dock inte planerat att köpa det riktigt än.

Inget fel med det köpet. Sony husen är helt oki - dock är väl sonys optikutbud aningen begränsat och lite tråkigt bitvis. Sen att jag personligen aldrig skulle köpa något annat än Canon eller Pentax är en annan sak... Smaken är delad, men rent objektivt så är det inte något större fel på Sony - de kan göra hus de också!

Klart du ska vara nöjd med din A700, den levererar! Ingen av de "stora" har byggt in stabiliseringen, det räcker som skäl att rata dem. Bildkvalitetsmässigt kan ingen se någon skillnad varken till Sonys eller de andras fördel. Det finns inga dåliga digitala systemkameror. Synd bara att Sony inte bakade in Live View i A700.

A300/350 ger nog egentligen mer kamera för pengarna, men jag ville inte kompromissa bort sökaren och så känns A700 mer gedigen och välutrustad förutom live-view då...

Det enda köp som är bättre fn är A900, men då får man ju slanta upp tre ggr insatsen...

Jag har aldrig någonsin känt ångest över mitt köp av A700:n.
Det är en kamera som jag känner mig mer och mer nöjd med ju mer jag använder den, och efter firmwareuppgraderingar har den blivit som en ny och bättre kamera.
Inköpet av vertikalgrepp gjorde jag med viss tvekan då jag tyckte det var onödigt dyrt. Nu sitter det alltid på kameran då jag tycker det ger bättre balans (framför allt med lite tyngre objektiv på). Dubbla batterier är inte heller fel.
Vad det gäller "orginalobjektiv" kan jag rekommendera Sony Zeiss Vario Sonnar T* DT 16-80/3,5-4,5 och Sony 70-300mm F4.5-5.6 G SSM som jag tycker ger mycket objektiv för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto