Annons

Ögonstyrd AF

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Sitter och tittar på kameror på Tradera och läser om EOS5 som har ögonstyrd AF. Och detta är väl knappast enda modellen som har det. Men jag tror mig aldrig ha läst om en digital systemkamera som har denna funktion.
Finns det digitala systemkameror med ögonstyrd AF?
Om ej - varför inte? (Är ögonstyrd AF bra, föresten? Eller är det nåt man kan vara utan?)
 
Jag har en EOS 5 och tycker att den ögonstyrda af-en är hur cool som helst men helt oanvändbar för mig. Jag har aldrig lyckats få det att fungera som jag vill, så i praktiken är det överflödigt för mig. Men vilken grej!
 
Ursäkta den kanske lite dumma frågan men vad menas med ögonstyrd AF? Att den letar upp ögon på motivet och lägger fokus där eller är jag ute och viftar som tror så? =)
 
Nja, ögonstyrd AF är väl inte riktigt rätt uttryckt, ögonstyrd AF-punkt är nog mer korrekt. Med funktionen påslagen kan man titta på den fokuspunkt som man vill fokusera vid istället för att välja den via reglage.. Har en EOS30 och ögonstyrningen funkar perfekt på den efter att man har kalibrerat den..

Har inte heller sett någon digital SLR med denna funktion..

/Peter
 
Det finns ingen DSLR med denna funktion.

Har, i jobbet, använt EOS 5 & använde ögonstyrningen ett tag. Den fungerade efter kalibrering bra men är på EOS 5 ganska så långsam, därför så övergav jag metoden.

Tror dock att den ska vara snabbare på EOS30.

//Larsa
 
Har inte testat EOS5 men på min EOS30 så fungerade det faktiskt perfekt i dom flesta lägen, efter kalibrering som sagt..

/Peter
 
Så funktionen lär inte dyka upp på nästa (eller nästnästa) generations DSLRer då, eller? Vad tror ni?
 
Orky skrev:
Ursäkta den kanske lite dumma frågan men vad menas med ögonstyrd AF? Att den letar upp ögon på motivet och lägger fokus där eller är jag ute och viftar som tror så? =)
Inte en DSLR, men Nikon påstår i reklamen för COOLPIX 7900 att den kan leta upp och fokusera på ett ansikte. Hur nu det går till?

Olle
 
OT: Face Priority

Olle skrev:
Inte en DSLR, men Nikon påstår i reklamen för COOLPIX 7900 att den kan leta upp och fokusera på ett ansikte. Hur nu det går till?
Med bildigenkänning. Den letar efter karaktäristiska drag som utmärker ett ansikte. Tex ögon och form.

Det finns programvara som gör "röda ögon"-reducering automatiskt genom att känna igen vad som är röda ögon. Programvaran är inte 100%-ig men plockar tex inte röda tröjor eller ens som i ett av mina testfall röda runda prickar i motivet. Visserligen är detta ett enklare problem (man vet ju att man bara letar efter röda ögon) men visar vad man kan göra med lite smarta algoritmer.

Söker man på Nikon och Face Priority ser man att de har arbetat tillsammans med företaget Identix för att använda deras teknologi FaceIt. Lär mer om det i Identix FaceIt FAQ.
 
TorO skrev:
Så funktionen lär inte dyka upp på nästa (eller nästnästa) generations DSLRer då, eller? Vad tror ni?
Jag kan ju bara gissa, men jag tror inte det. Eftersom jag bara sett det hos Canon misstänker jag att de har patent på det så om inte de slänger in det i sina nästkommande så lär det nog inte komma i första taget.

När jag en gång skulle köpa SLR stod valet mellan Nikon F80 och Canon EOS30/33.

Ögonstyrningen var en faktor med i spelet och jag testade i butiken. Redan utan kalibrering för mitt öga tyckte jag den funkade hyffast under de förhållandena. Efter att ha pratat med en vän som har en Canon med ögonstyrning så insåg jag att jag troligen skulle använda det om jag hade det men inte nödvändigtvis sakna det om jag inte hade det. I slutänden blev det andra faktorer som fick bestämma. För mig var det en kul grej men inte nödvändigt.

Antar att flera andra har gjort samma prioritering eftersom marknaden ser ut som den gör.
 
Konica/Minolta A1/A2 har sin målsökande AF-punkt som följer det man låst den på. Testade den på en cyklist en gång & det funkade väl hyfsat...

Intresset för ögonstyrningen på EOS-kamerorna verkar dock vara mycket svalt så jag tvivlar på att någon DSLR får det. Lite konstigt tycker jag dock?

//Larsa som var mycket impad när Canon introducerade detta i början av 90-talet!
 
ANNONS