Annons

10d rykten...

Produkter
(logga in för att koppla)
KanonCanon skrev:
I mina ögon är A1 bara ännu en "kompaktkamera" (hehe, men det säger jag också för att retas lite). :)

Precis det gäller att hålla gnabbandet uppe en smula, det är alltid kul att stöta o blöta argument. Jag är helt tvärsäker på att det är en A1 jag vill ha ibland o i nästa stund tänker jag att en 300D e ju ändå en DSLR... o då kan jag väl lika gärna satsa på en 10D då... prisskillnaden är inte så stor o den känns väldigt rejäl att hålla i när åskan går. O så sent som igår hade jag kunnat köpa den på fläcken om inte handlaren nästan ryckt den ur händerna på mej för att ställa tillbaka den strömlösa tingesten i sitt glasskåp... just nu 11.28 lutar det åt A1 igen...

Ett tips kan väl vara att vänta med köp tills A1 finns i butiken och klämma igen, på BÅDA kamerorna...men det är svårt att stå emot en 10D. Den är underbart skön och gedigen...

Jo, jag har tänkt tanken o hoppas hökaren på hörnet får in nåt ex innan min landar... den beräknas krascha in den 11 september...

Varför har inte nån av Canonerna vinklingsbar LCD skärm? funkar skärmen ens som sökare på en tocken eller är den bara för att studera färdiga bilder? En bekväm sak med Dimagerna är att man kan vinkla sökaren också, mycket praktiskt ibland... o att kunna tala in några sekunder ljud till en bild är ibland mycket praktiskt, t ex namnen på de som figurerar på bilden. Jo jag har hört talas om analoga skrivdon som pennor, men ändå...

Senast ändrad:
KGS skrev:

Varför har inte nån av Canonerna vinklingsbar LCD skärm? funkar skärmen ens som sökare på en tocken eller är den bara för att studera färdiga bilder?

Nix. En DSLR har en helt annan typ av CCD/CMOS än enklare digitalkameror som bl.a. kräver slutare.
Dessutom sitter ju slutare+spegel ivägen för sensorn.
En av de vanligaste fotofrågorna på nätet tror jag...

... att kunna tala in några sekunder ljud till en bild är ibland mycket praktiskt, t ex namnen på de som figurerar på bilden
Har den funktionen på min Sony s-75 och har aldrig använt den, men visst...den är kanske användbar ibland. Tyvärr hamnar ljudfilerna separat i en egen folder på kortet. Risken att glömma tanka ur dem innan man formatterar är ganska stor...

Linmajon skrev:
Risken att glömma tanka ur dem innan man formatterar är ganska stor...

Har den inte alls (ljudfunktion) på min Dimage 7, men hade det på mina Olympuskameror innan den och där hamnade ljudfilen i samma mapp o intill bildfilen o med olympus eget program var det bara att klicka på ljudsymbolen när man tittade på bilden... vet inte hur Minolta har löst det, men hoppas det är på nåt liknande vis.

Jag plåtar en del ridtävlingar, schackturneringar (en sport som är perfekt för Dimage 7) o efterföljande prisutdelningar o att då kunna viska in namnen på ryttare, hästar, spelare och pristagare just som man tagit bilden o vet vad de heter o i vilken ordning de står är inte så dumt.

Nåt som inte borde kosta många spänn eller så mycket teknisk möda att implementera på en DSLR... det ska väl inte "bara" vara en gammal SLR omvandlad till D...

Okej då förstår jag o förstår också att man inte kan se bilden annat än i sökaren före exponering... det må bero på att min kamera är "enklare" men det är en funktion som är riktigt bra att ha ibland, speciellt i kombination med en vinklingsbar LCD-skärm...

Nu tippar vågskålen ännu tyngre mot A1... *s*

KGS skrev:

Nåt som inte borde kosta många spänn eller så mycket teknisk möda att implementera på en DSLR... det ska väl inte "bara" vara en gammal SLR omvandlad till D...

Nikons D100 har ljudinspelning tror jag, om du köper batterigreppet (med mikrofonen i)

...men det är en funktion som är riktigt bra att ha ibland, speciellt i kombination med en vinklingsbar LCD-skärm...

Nu tippar vågskålen ännu tyngre mot A1... *s*
Visst är vinklingsbar skärm bra, men väger lättare än en vettig sökare med bra mattskiva. De elektroniska sökare jag sett hittills har inte alls hållt måttet.

Så kan det nog vara, jag gillade sökarbilden i 10D o D100... men nog kunde man väl begära att okularet var vinklingsbart då, för 20.000... *s*

/kg som hittills klarat sej utan att vinkla LCD-skärmen

KanonCanon skrev:
Är det bara jag som tänker på Kim och hans 7i när man läser detta? :)

PS: Kim har en 10D nu... :)

Javisst..men observera att jag fortfarande använde Olympus C-2100uz 38-380mm med IS och 640mm med konverter..samtidigt som jag hade 7i..så inte räckte det med 200mm inte.

Som jag skrivit flera gånger tidigare så var möjligheten till kort skärpedjup, lågt brus även vid höga ISO-tal och riktigt snabb AF de viktigaste anledningarna till att jag köpte 10D.

Senast ändrad:
KGS skrev:
A1 kan programmeras att ta bilder t ex en bild varje minut av ett skeende, blomma, solnedgång, äggkläckning, valpning whatever...

Till vilken nytta ska man ha det? Med en filmkamera och/eller en videokamera kan jag förstå det. Men inte med en stillbildskamera. Effekten gör sig liksom inte rättvis med bara stillbilder.

Glock skrev:
Till vilken nytta ska man ha det? Med en filmkamera och/eller en videokamera kan jag förstå det. Men inte med en stillbildskamera. Effekten gör sig liksom inte rättvis med bara stillbilder.

Smaken är väl olika, gissar jag. Personligen tycker jag den typen av bildserier är effektfull - klart överlägsen en videosnutt!

mvh Janne

Glock skrev:

Har ännu inte sett någon 5 megapixels videokamera... o sätt ihop bilderna till en snygg bildserie så kan det bli riktigt intressant. Dessutom kan det vara så att du inte vet när valpningen kommer att ske t ex då kan du lugnt sova o låta tiken sköta sitt.
Medan du drömmer ljuva drömmar förevigar Minoltan alltihop lagom till du vaknar...

jag har använt funktionen i andra sammanhang med *s* men det kanske är ointressant...

Hallå där, det är jättehemligt... det är därför nästa kamera från Canon kommer att vara JÄTTESTOR i framtiden... den inrymmer förstås en bakmaskin, så naturfotografen får färskt bröd när han sitter o hukar i sitt gömsle! Men du får inte berätta det för nån!

Jag har hört att dom håller på med någon sorts remsa som lixom är perforerad i kanterna och som man stoppar i kameran. Bilderna fastnar på något vis på remsan. Behövs inga minneskort eller bildsensor. Nån ädelmetall ska visst va inblandad i processen också. Det fina är att man kan välja om man vill ha färg eller inte på bilderna. Bilderna kan bli färdiga på mindre än en vecka efter exponering.

müsli skrev:
Jag har hört att dom håller på med någon sorts remsa som lixom är perforerad i kanterna och som man stoppar i kameran. Bilderna fastnar på något vis på remsan. Behövs inga minneskort eller bildsensor. Nån ädelmetall ska visst va inblandad i processen också. Det fina är att man kan välja om man vill ha färg eller inte på bilderna. Bilderna kan bli färdiga på mindre än en vecka efter exponering.

Det är säkert bara ett rykte. Det låter på tok för miljöfarligt... ;-)

/Janne

"Time laps" som effekten heter måste ju ses med rörliga bilder, annars försvinner ju själva effekten. En blomma som öppnar sig, från soluppgång till solnedgång. Att bara se det med stillbilder kan aldrig vara en höjdare då man inte får fram själva tidseffekten utan rörliga bilder.

Jag brukar använda det rätt ofta när jag filmar och anser att video är överlägset stillbild när det handlar om "Time Laps".

Glock skrev:
"Time laps" som effekten heter måste ju ses med rörliga bilder, annars försvinner ju själva effekten. En blomma som öppnar sig, från soluppgång till solnedgång. Att bara se det med stillbilder kan aldrig vara en höjdare då man inte får fram själva tidseffekten utan rörliga bilder.

Jag brukar använda det rätt ofta när jag filmar och anser att video är överlägset stillbild när det handlar om "Time Laps".

Det är som sagt en smaksak - det finns knappast några "måste" eller "kan inte vara".

Det som gör att jag föredrar en stillbildssvit framför en videosnutt är - förutom bildkvaliteten - det sparsmakade. Ett fåtal ögonblick har lyfts fram och får skildra ett skeende och antyda det som sker mellan bilderna.
Att som videon visa allt förtar enligt mig mycket av effekten.

På samma sätt kan en japansk Haiku i sin koncentrerade form ge mig mer än ett mångordigt epos.

Som sagt: en smaksak!

/Janne

Nu ere naturligtvis så att du kan sätta ihop alla bilderna till en rörlig sekvens i efterhand, en rörlig sekvens med betydligt bättre kvalitet än någon DV-cam eller nåt annat i konsumentklass kan prestera...

För det andra så kan kameran "bevaka" ett skeende när du inte kan eller vill vara där, du kanske inte får exakt den bild du vill, men istället för att sitta o vaka i tio dygn kan kameran sköta det på egen hand (nya A1 kan ta 240 bilder t ex en i timman... eller en var 30 sekund...)

Ett annat kul användningsområde är att fota där fotoförbud råder... du går lugnt omkring med din kamera i galleriet, konsthallen, museét, Åhléns eller var du nu är o låter kameran jobba... sen får du redigera i efterhand förstås, det kan bli lite udda bilder *s*

Men det här var ju bara ett exempel på vad en A1 kan som inte en 10D kan o något som borde vara lätt att implementera i dyra DSLR kameror också, kan inte kosta många Euro...

ANNONS
Götaplatsens Foto