Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d rykten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Spelar det någon roll...egentligen?

Man har betalt det priset som man var beredd att betala ;)

Som jag ser det så tar min10D lika bra bilder, även om den kommer att utgå ur sortimentet. Precis som din bladare. Naturligtvis får du mer om du skulle sälja din bladare efter 20 år än vad jag får för min 10D, men köper vi kameror som investering eller som verktyg ?

Mvh

Jeppe
Som verktyg, definitivt. Ja, eller snarare som maskiner. De har ett restvärde efter "avskrivningstiden" och det är ju trevligt om detta är så högt som möjligt när man byter in kameran för att skaffa en av nyare modell.
Skrotar jag kameran när den inte längre är aktuell för mig har det ingen betydelse.
Men digitalkameran har släktskapen med datorer att värdet är nära 0:- när det kommer en ny modell och nya modeller kommer så snabbt att det gäller att bo mycket nära fotohökaren om det inte skall vara gammal teknologi när man kommer hem med den senaste.
Us

Absolut Ulf... Men man kanske ska nöja sig med det man har...eller nej.. det är kanske dumt :)

Klart man vill ha mer mer mer.. Men det har ju inget med kameran i sig att göra, utan mer människans fåfänga..

Jaha där ser man... ibland när jag velar mellan "min A1" o en 300D så blir svaret 10D... o så lägger de ner den... kanske kommer det nåt riktigt bra istället... den som lever får se. Undrar vad Nikon sitter o trycker på... nåt har de säkert. 1 september är väl ett bra releasedatum...

Jeppe skrev:
Absolut Ulf... Men man kanske ska nöja sig med det man har...eller nej.. det är kanske dumt :)

Klart man vill ha mer mer mer.. Men det har ju inget med kameran i sig att göra, utan mer människans fåfänga..
Lustigt att du skulle ta upp det där med "mer och mer".
Jag har nått det stadium att det nu är så mycket att jag inte kan bära det med mig. Ja, rent fysiskt går det men det är inte meningsfullt eftersom jag inte kan gå långa sträckor med det (Tre fotoväskor).
Inte heller är det meningsfullt att släpa med allt eftersom den optimala utrustningen i många situationer inte hinner sättas ihop innan motivet försvunnit eller ljuset är annorlunda.
Så på sistone har jag provat "back to basics"
en kamera med (men gott om film).
Fast optik (naturligtvis) och som alltid en lös spotmeter.
Och så genomsiktssökare utan avståndsmätare.
Mellanformat och liten kamera.
Gud så skönt det känns!!
Kameran?
Hasselblad SWC.
Ingen kamera <13x18 spöar kavalitén, garanterat!
Nackdel? Tveksam som porträttkamera på avstånd < 1 meter. Totalt värdelös för att fotografera en häckande gluttsnäppa på 20 meters avstånd och sådana liknande motiv.....å andra sidan har detta aldrig varit aktuellt för mig.......
Us

KGS skrev:
Jaha där ser man... ibland när jag velar mellan "min A1" o en 300D så blir svaret 10D... o så lägger de ner den... kanske kommer det nåt riktigt bra istället...
1) 10D är INTE nedlagd. 100% rykte så här långt.
2) 10D är riktigt, riktigt bra. Den som påstår annat ljuger eller begriper sig inte på grejorna till 100%

Linmajon skrev:
1) 10D är INTE nedlagd. 100% rykte så här långt.
2) 10D är riktigt, riktigt bra. Den som påstår annat ljuger eller begriper sig inte på grejorna till 100%

Nåja, rykten e rykten, men allt som står på internet är väl sant ;-) och visst är 10D bra, det har jag fattat, men jag har några tankar på förbättringar. Allt kan bli bättre. Allt kommer att bli bättre!

Har de senaste dagarna klämt på både D100 o 10D o 300V o alla möjliga kameror för att känna in mej på om det är en tocken apparat jag egentligen vill bära med mej... men... njae... att återfalla till att plocka med lösa linser känns inte helt aktuellt o köpa en rejäl zoom o ett avancerat hus som ändå inte kan allt som en A1 kan bara för att det har större CCD räcker inte heller.

Måtte A1 hålla vad den lovar i snabbhet...

Fast när jag klämde på 10D´n hade jag fallit lätt om hökaren givit mej ett bra pris komplett med nån kul glasbit, men han försökte inte ens...

KGS skrev:
Nåja, rykten e rykten, men allt som står på internet är väl sant ;-) och visst är 10D bra, det har jag fattat, men jag har några tankar på förbättringar. Allt kan bli bättre. Allt kommer att bli bättre!

Har de senaste dagarna klämt på både D100 o 10D o 300V o alla möjliga kameror för att känna in mej på om det är en tocken apparat jag egentligen vill bära med mej... men... njae... att återfalla till att plocka med lösa linser känns inte helt aktuellt o köpa en rejäl zoom o ett avancerat hus som ändå inte kan allt som en A1 kan bara för att det har större CCD räcker inte heller.

Måtte A1 hålla vad den lovar i snabbhet...

Fast när jag klämde på 10D´n hade jag fallit lätt om hökaren givit mej ett bra pris komplett med nån kul glasbit, men han försökte inte ens...
Vad har jag missat? vad kan A1 som inte D100 och 10D kan? :)

PS: har inte A1 slutat tillverkas redan? jag har hört rykten om en A2? hehe

A1 har IS inbyggd i huset... det kunde väl vara en teknik för en DSLR då blir plötsligt alla objektiv IS...

A1 kan spela in ljud (anteckningar till bilder eller i samband med rörliga sekvenser), jo jag vet att en del tycker att det är leksaker, men vafan, när man bygger digitalt kan man lika gärna slänga in sånt också, kan inte kosta nåt extra o ibland är det bra.

A1 kan programmeras att ta bilder t ex en bild varje minut av ett skeende, blomma, solnedgång, äggkläckning, valpning whatever...

A1 kan med viss möda drivas av AA-batterier

Det enda en 10D kan som inte en A1 kan är att skifta optik... o så har den en större sensor...

Och jo, A1 har slutat tillverkas *s* A2 ställde man in och A3i levereras till jul, men vilket år vill man inte säga än!

KGS skrev:

Jojo, det kommer bättre versioner så småningom, men att den skulle kunna bli så brutalt mycket bättre tror jag knappt. Noll sekunder uppstarttid och större sensor vore finfint...vi får väl se.

...Fast när jag klämde på 10D´n hade jag fallit lätt om hökaren givit mej ett bra pris komplett med nån kul glasbit, men han försökte inte ens...
Det var svagt, men han behövde väl inte anstränga sig...den säljer ju sig själv så bra..:)

Linmajon skrev:
Det var svagt, men han behövde väl inte anstränga sig...den säljer ju sig själv så bra..:)

Ja, han ville säkert ha den kvar så han kan använda den själv när butiken är stängd... men jag hade pengarna i fickan o hade han lagt orden rätt så hade jag nog burit ut den. Men nu har jag nyktrat till igen *s*

Linmajon skrev:
"Det enda"?? Jojo...så kan man också uttrycka det. Bilderna, dvs resultatet talar ju sitt tydliga språk...

Såvitt jag har förstått så är optiken på Minoltan fullständigt lysande... en av de bästa linser de har skruvat ihop... så varför hålla på att skifta den ;-)

Omfånget räcker för 94,38% av alla bilder jag försöker ta. Skulle inte dö om de bjussat på några mm till i teleläget, nu när de har IS o allt...

O vad bilderna beträffar tror jag slutresultatet beror mycket mer på det som är bakom okularet än skillnaderna i kamerorna faktiskt. När de är ute kommer vi att få se bedövande vackra o bra bilder tagna med A1 precis som med 10D, vi kommer också att få se hemskt dåliga bilder tagna med båda kamerorna.

När jag kikar på de bilder som en del har tagit med en vanlig Dimage 7 så häpnar jag, på t ex photosig.com kan man söka bilder tagna med en viss kamera sorterat på betyg. De bästa D7 bilderna där är fullt i klass med de bästa 10D bilderna. Det är knappast kameran som är begränsningen för slutresultatet...

Senast ändrad:
Det ryktas i USA också. Där svarar Canon med det här uttalandet.

The EOS 10D remains current in our line-up. It is in no danger of being discontinued at the present time. It will definitely remain current through the rest of this year and well into 2004. I can't be more precise than that, and I will have no further comment on this issue.

--------------------
Chuck Westfall
Director/Technical Information Dept.
Camera Division/Canon U.S.A., Inc.

KGS skrev:
A1 har IS inbyggd i huset... det kunde väl vara en teknik för en DSLR då blir plötsligt alla objektiv IS...

A1 kan spela in ljud (anteckningar till bilder eller i samband med rörliga sekvenser), jo jag vet att en del tycker att det är leksaker, men vafan, när man bygger digitalt kan man lika gärna slänga in sånt också, kan inte kosta nåt extra o ibland är det bra.

A1 kan programmeras att ta bilder t ex en bild varje minut av ett skeende, blomma, solnedgång, äggkläckning, valpning whatever...

A1 kan med viss möda drivas av AA-batterier

Det enda en 10D kan som inte en A1 kan är att skifta optik... o så har den en större sensor...

Och jo, A1 har slutat tillverkas *s* A2 ställde man in och A3i levereras till jul, men vilket år vill man inte säga än!
Är det bara jag som tänker på Kim och hans 7i när man läser detta? :)

PS: Kim har en 10D nu... :)

KanonCanon skrev:
Är det bara jag som tänker på Kim och hans 7i när man läser detta? :)

PS: Kim har en 10D nu... :)

Yepp jag vet att KIM (7i) blev Kim (10D) men när han valde fanns inte A1 att välja på. Jag sitter också med en Dimage 7 o väljer o vrakar, men eftersom jag ligger lite efter har jag ett annat utbud att välja på. Våra kära D7:eek:r har inte heller bildstabilisering...

A1 har dessutom en vinklingsbar LCD som kan användas som sökare och slutartider ner till 1/16000 sekund...

PS! Har Kims bilder (resultatet) blivit annorlunda sen han bytte? ska slå en koll...

Kim med 7i
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46107

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=61959

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=38303

Kim med 10D
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=122521

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=109195

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=109209

Klart snyggare modeller sen han fick sin 10D... det kanske är så den funkar *s*

Den gode Kim har ju dessutom tagit fina bilder med Olympus och Nikon (analog) han är helt enkelt en så bra fotograf att han gör bra bilder med den utrustning han förfogar över. Jag skulle nog inte göra så bra bilder ens om någon satte en Dynax 9 eller Canon 1 DS i mina händer...

A1 är nog säkert en väldigt bra kamera och man väljer ju självklart det man själv tycker passar bäst nu,då,här,där och därför,varför och varför inte kan ju bara du,jag,vi,de och ni svara på för smaken är som baken.. bra bilder blir det endast om man är en duktig fotograf eller har tur och då har vilken kamera egentligen 0 betydelse.. Men att säga A1 är i samma klass som en 10D och D100 kan du först göra den dagen det är en systemkamera.. I mina ögon är A1 bara ännu en "kompaktkamera" (hehe, men det säger jag också för att retas lite). :)

ANNONS
Götaplatsens Foto