Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Canon 17-55 2.8 -> 24-70 2.8L

novasie

Aktiv medlem
Har lite funderingar kring om det är värt att lägga en tusenlapp eller två för att byta mellan dessa objektiv. Om man staplar upp för och nackdelar mellan dem så ser det ju ungefär ut såhär:

24-70

Fördelar: Bättre vädertätning? För mig så har den ett lite bättre omfång för jag har ett 10-22 också. Skarpare?
Nackdelar: Inget IS

17-55:

Fördelar: IS, Billigare
Nackdelar: Sämre konstruktion, inte lika vädertätat osv..

Någon som har några tankar eller förslag kring detta?
 

c5j

Aktiv medlem
Byt inte. Tycker 24-70 är överskattad. Ok den har bra vädertätning, men tänker man inte byta till en FF så ska man nog behålla sin 17-55. Och har man en APS-C-Kamera så blir ju 24-70mm lite konstiga brännvidder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Konstiga och konstiga, jag tycker att EF 24-105 mm f/4L IS USM fungerar bra på min 7D/40D, och den är ju i så fall ännu konstigare.
Men många som tycker sådan optik är konstig på en APS-C är de som försöker fotografera intetsägande översikter hela tiden, utan att någonsin plocka ut lite roliga detaljer ur verkligheten.

Däremot hade jag inte bytt bort EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM mot en EF 24-70 mm f/2,8L USM. Kompletterat med, möjligen, men inte bytt bort. Själv kompletterade jag ju som sagt med 24-105, men jag behöll 17-55.
 

novasie

Aktiv medlem
Du borde även väga in för och nackdelarna med vikten på objektiven. 940 gram för 24-70mm mot 645 gram på 17-55mm kommer att märkas. Tro mig har man gått runt med 24-70 några timmar så är i alla fall min arm trött. :)

Här finns en liten jämförelse.. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=101&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=398

/Fabian
Tack för tipset kikade på sidan där och det verkar som 24-70 är allmänt skarpare. ajo det där med vikten är ju inte så nice fast iofs gratis träning! ;D


Byt inte. Tycker 24-70 är överskattad. Ok den har bra vädertätning, men tänker man inte byta till en FF så ska man nog behålla sin 17-55. Och har man en APS-C-Kamera så blir ju 24-70mm lite konstiga brännvidder.
Jag har under en längre tid suttit och sneglat på 5d mrk II så om jag köper den kommer jag i vilket fall som helst behöva byta objektiv. Men men får se ibland kommer man ju över objektiv till ett bra pris =) Nja inte helt fel brännvid faktiskt med 1.6 crop skulle komplettera mitt 10-22 bra.

Konstiga och konstiga, jag tycker att EF 24-105 mm f/4L IS USM fungerar bra på min 7D/40D, och den är ju i så fall ännu konstigare.
Men många som tycker sådan optik är konstig på en APS-C är de som försöker fotografera intetsägande översikter hela tiden, utan att någonsin plocka ut lite roliga detaljer ur verkligheten.

Däremot hade jag inte bytt bort EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM mot en EF 24-70 mm f/2,8L USM. Kompletterat med, möjligen, men inte bytt bort. Själv kompletterade jag ju som sagt med 24-105, men jag behöll 17-55.
Hmm bra tankar!
 
ANNONS