Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 vs Pentax K-x

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisas40

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter en ny kamera. Har kikat på både Nikon D3000 och Pentax K-x. Är det någon som har några konkreta råd?
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag tycker de är ganska olika kameror.
Nikon D3000 är en väldigt avskalad kamera jämfört med många kameror idag, med teknik i nivå med de flesta systemkameror från 2-3 år sen.

Pentax K-x är tvärt om fullspäckad med den senaste tekniken och är i samma klass som Nikon D5000. K-x har en modernare sensor som framförallt ger lägre brus, HD filminspelning, live-view och högre seriebildshastighet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
D3000 är Nikon's absolut sämsta kamera genom tiderna, en riktig skitkamera för hutlösa 4000kr.
Vill du upprepa det där, samtidigt som du kommenterar siffrorna här:

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Nikon/D3000

Är det bildresultat man är ute efter, räcker nog en modern Nikon, oavsett modell, för de flesta.

Per.

PS. Men standardrådet, vilket är ett bra råd, är att känna på kamerorna och välja den som ligger bäst i handen. Alla moderna digitala systemkameror (DSLR) är bra, oavsett vad som skrivs ovan. DS.
 

perstromgren

Aktiv medlem

Leo S

Avslutat medlemskap
D3000 är Nikon's absolut sämsta kamera genom tiderna, en riktig skitkamera för hutlösa 4000kr. Du får en Nikon D90 som är galet mycket bättre på allt för endast 5000kr.

http://www.blocket.se/orebro/Nikon_d90_Nyskick_25107659.htm?ca=11&w=3

Kolla säljare noga, annonsen ser trots allt lite skum ut...


Vet inget om Pentax, men gissar att D90 brädar den rejält.
För det första är annonsen säkert en bluff, så att jämföra priser så håller inte. Att D3000 skulle vara så usel är du väl också den enda som tycker, fast jag har inte din stora erfarenhet av just den modellen.

Att 4000 spänn är hutlöst är ju också lite märkligt uttalande när folk betalar över 6000 för kompaktkameror som ger sämre bilder och är långsammare.

Sedan är, som Fogel skriver, Pentax K-x betydligt mer finessrik och har en mycket bra sensor, så om den känns bra och det finns de objektiv man vill ha till är det ett riktigt bra val.
 

and30ers

Aktiv medlem
För det första är annonsen säkert en bluff, så att jämföra priser så håller inte. Att D3000 skulle vara så usel är du väl också den enda som tycker, fast jag har inte din stora erfarenhet av just den modellen.

Att 4000 spänn är hutlöst är ju också lite märkligt uttalande när folk betalar över 6000 för kompaktkameror som ger sämre bilder och är långsammare.

Sedan är, som Fogel skriver, Pentax K-x betydligt mer finessrik och har en mycket bra sensor, så om den känns bra och det finns de objektiv man vill ha till är det ett riktigt bra val.
Hej,
D3000 ÄR Nikon's sämsta kamera med en väldigt brusig 10MP sensor som inte presterar bättre bilder än D40 från 2006. Nikon gör många grymma produkter, D3000 är inte en av dem. Att den dessutom saknar alla moderna features i övrigt har jag inga större problem med, men sammantaget är en gamalmodig kamera med en dålig sensor. Värd 2000kr.

Håller med om att Nikon D90 annonsen ser skum ut, jag har redan mailat säljaren för att få kontakt (innan ditt inlägg). Är annonsen skum tänker jag anmäla den till Blocket's kundsäkavdelning, vilket jag brukar göra när jag hittar sådana.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
D3000 är Nikon's absolut sämsta kamera genom tiderna, en riktig skitkamera för hutlösa 4000kr.
Har du hållbara bevis för detta påstående, eller vad är annars ditt syfte med detta onyanserade yttrande? Skulle nog vilja säga att det du skriver säger betydligt mer om dig än om den omnämnda kameran.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hej,
D3000 ÄR Nikon's sämsta kamera med en väldigt brusig 10MP sensor som inte presterar bättre bilder än D40 från 2006.
Brusig eller inte; den har identiska brusprestanda jämfört med en annan bekant kamera upp till ISO 800: Canon ESO 500D...

Källa: DxO-mark. Sök på D3000 och 500D och jämför SNR 18%.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Brusig eller inte; den har identiska brusprestanda jämfört med en annan bekant kamera upp till ISO 800: Canon ESO 500D...

Källa: DxO-mark. Sök på D3000 och 500D och jämför SNR 18%.
Ja på pixelnivå, men då canonen har 50% mer pixlar så blir det lite annorlunda om du jämför två utskrifter i samma storlek. Dvs välj "print" ovanför diagrammet så ser du att canonen vinner klart på alla iso.
 

and30ers

Aktiv medlem
Är det bildresultat man är ute efter, räcker nog en modern Nikon, oavsett modell, för de flesta.
Ja just det, D3000 är inte modern, där har vi problemet.

Alla hus går att plåta med, men det handlar om pris vs. prestanda, tråden heter ju trots allt köpråd, och jag avråder köp av D3000 för 4000kr då det finns andra hus som är bättre.
 
Senast ändrad:

and30ers

Aktiv medlem
Ang. EOS 500D så håller jag med om att det inte är världens bästa hög-iso kamera, men den presterar otroligt mycket bättre än D3000. Se jämförelse från imaging-resource.com länst ner. ISO 3200. 500D till vänster och D3000 till höger, men de fattade alla.
 

Bilagor

danpe

Aktiv medlem
D3000 är Nikon's absolut sämsta kamera genom tiderna, en riktig skitkamera för hutlösa 4000kr.
Intressant korståg du startat, men om d3000 är sämst genom tiderna, vad är då d40x och d60?

Det skiljer ungefär 1500 SEK mellan pentax-kit och nikon-kit i detta fall, på iso400 och under går det nog inte att skilja på bilderna de spottar ur sig vid utskrift av 15x10.

Sen kan d3000 vara marknadens bästa kamera för en nybörjare, guide-läget är det mest pedagogiska jag sett för någon som vill lära sig hur saker och ting hänger ihop. Det ihop med fotokursen som ingår är en bra hjälp i början.

Till trådskaparen: leta upp båda, kläm på dem, ta några bilder, titta på resultatet och väg sedan in priset.
 

and30ers

Aktiv medlem
Intressant korståg du startat, men om d3000 är sämst genom tiderna, vad är då d40x och d60?
Ja visst är det intressant...

D40 (nov '06), D40x (mar '07) och D60 (jan '08) har jag alltid gillat för vad de var/är, i ljuset av hur alternativen såg ut då. Det är nästan två år sedan D60 lanserades och utvecklingen går framåt, både hos Nikon och hos alla konkurrenter.

På senare tid har Nikon klivit fram och gjort sig kända för att leverera riktigt bra lågbrusande sensorer (D5000, D90, D300s, D700, D3 etc.) så tekniken finns inom huset. Men hamnade inte i D3000's hus.

En kassako helt enkelt - skitkomponenter i ett snyggt skal - en sminkad gris.
 

and30ers

Aktiv medlem
Sen kan d3000 vara marknadens bästa kamera för en nybörjare, guide-läget är det mest pedagogiska jag sett för någon som vill lära sig hur saker och ting hänger ihop. Det ihop med fotokursen som ingår är en bra hjälp i början.
Visst har Nikon ett bra gränssnitt för användaren, ingen tvekan om det. Det har alla Nikonkameror, även de med en bra sensor och LCD.

Så här ser det som oftast ut på D3000's display när du försöker ta en bra bild ;-)
 

Bilagor

ANNONS