Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)

zhapp

Aktiv medlem
Hehe håller med vilken läckerbit ! Sedan så den nya e-pl2 ser ju väldigt bra ut den också :p darn att man kör canon nu, får nog bli att investering lite olympus saker också, hoppas bara de släpper ett 50mm f2 macro till den också :)

Kolla på 43rumors.com också finns två filmer en med Xz-1 och e-pl2.
 

ma59

Aktiv medlem
Ja, nog verkar denna lätt kunna matcha eller kanske tom överträffa sina närmaste medtävlare...om den bara håller vad specen lovar så...

Att kunna köra trådlöst med min FL-36R-blixt är ju bara det en kanonfunktion...skulle optiken vara toppklass så blir det jobbigt...för plånboken.

"Zuiko" är nu bara ett ord, men att man klämmer dit det kan bara betyda att Olympus själva anser de fått till en bra optik och det bådar ju gott ;-)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Ja, nog verkar denna lätt kunna matcha eller kanske tom överträffa sina närmaste medtävlare...om den bara håller vad specen lovar så...

Att kunna köra trådlöst med min FL-36R-blixt är ju bara det en kanonfunktion...skulle optiken vara toppklass så blir det jobbigt...för plånboken.

"Zuiko" är nu bara ett ord, men att man klämmer dit det kan bara betyda att Olympus själva anser de fått till en bra optik och det bådar ju gott ;-)
_Undrar när det kommer hit..
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ir, evf

Objektivet och dess ljusstyrka verkar ju vara vad Olympus pushar mest med denna kamera för att differentiera den från marknadsalternativen. Trådlös blixtstyrning med både Olympus egna blixtar och från tredjepartstillverkare såsom Metz är ju också elegant. Såsom dpreview skriver, var de ju mäkta imponerande över hur mycket som verkligen fått plats, i den förhållandevis lilla kameran.

Men jag undrar om en funktion som tidigare varit så vanlig på kompaktkameror om den är på väg bort, nämligen IR fjärrstyrningen. Är den ersatt av kabelansluten (RM-UC1) & HDMI-baserad (enbart uppspelning?) fjärrkontroll numera? Den lilla dosan Olympus RM-1 har ju tidigare fungerat utmärkt både på P&S och DSLR-kameror. Fast kineserna kanske har tagit över den här tillbehörsmarknaden på e-Bay?

Undrar om man kan vänja sig av med att lyfta kameran upp till ögat varje gång för att komponera, eller om man ska satsa på den elektroniska sökaren VF-2 med en gång? Kanske de med erfarenheter från LX3/LX5 har några synpunkter?

Ref:
 

Bilagor

TBStoor

Aktiv medlem
"Undrar om man kan vänja sig av med att lyfta kameran upp till ögat varje gång för att komponera, eller om man ska satsa på den elektroniska sökaren VF-2 med en gång? Kanske de med erfarenheter från LX3/LX5 har några synpunkter?"

VF-2:an är superbra. Jag har använt den med E-PL1:an och blir lika förvånad varje gång jag tittar genom den. Fungerar helt acceptabelt också med lite minde ljus. Det blir ju aldrig en optisk sökare av den, men i jmf med motsvarande elektroniska är denna hästlängder före.
Eller så kan man ju applicera tex Voigtländers optiska zoom sökare. Bländaren på f8 och manuell fokus på ca 2-3m och man har en gatufotokamera par excellence!
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag är såld redan utan att ha känt på den eller sett nån riktig test. Köper den omgående när den finns :)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

virvar

Aktiv medlem
De bilder jag sett ifrån denna kamera tycker jag verkar lite mjuka. Intressant kamera, men om den levererar mjuka eller ofokuserade bilder så är det inte värt priset som begärs för denna.
 
Senast ändrad:

Grimmer

Aktiv medlem
Tror inte optiken är suddig utan det är nog bara så att kameran brusar av lite väl hårt. Lite exempel på detta finns här. Jeansen är på ISO100 och ansiktet på ISO400. Detta tycker jag ser bedrövligt ut och har sett klart bättre resultat på äldre kompakter. Låt oss hoppas att detta är för att mjukvaran inte är färdigutvecklad. Annars så lär man få spara i RAW för att få till det, då tror jag man kan få till det klart bättre. Ser även en del radiell CA som man kan trolla bort.

När väl brusmotorn gör som den ska så blir resultatet däremot riktigt bra!
 

Bilagor

ma59

Aktiv medlem
_Undrar när det kommer hit..
Kommer i månadsskiftet januari-februari, och priset lär hamna lite under 5.000 kr.
Är den bara till 90% så bra som spec + ett par previews jag kollat upp säger, då är den nästan "billig"...


Enligt Olympus Sverige som fick hem provex alldeles nyss, så är den ruggigt snabb i reaktion/hantering.
Pratade med dom igår i samband med beställning av E-5:an...som jag får vänta på till ungefär samma tidpunkt...
 

.Z.

Aktiv medlem
Vilket dilemma jag hamnat i, kan inte bestämma mig. Hoppas att det är ok att jag kanske blir lite offtopic men det rör ju trots allt nämnda kamera en del.

Gjorde en separat tråd för detta men klipper in frågan här, vad tycker ni?

""Åkte ned till MediaMarkt för att få lite info när XZ-1 dyker upp & hittade där ett E-P1 demoexpaket med 14-28 samt pancake för 4995. Är ju ngt större än det jag tänkt men samtidigt så blir jag sugen så jag har lagt undan den tillsvidare för att fundera några timmar.

Vad tycker ni, ja ni kan ju inte säga vad jag vill ha men är detta ett bra pris? Det som lockar med XZ-1 samt Panasonic LX5 som jag också tittat på är förutom kompaktheten ljusstyrkan, det senare mest då på XZ-1.

På E-P1 så får jag ju större sensor så jag antar att jag kan gå upp i känslighet ett till två steg jämfört med de andra men 14-28 zoomens ljusstyrka imponerar ju inte direkt. För övrigt så funderar jag på den optiska kvaliten på den jämfört med kompakternas optik?

Hjälp! Jag har lagt undan den till kl. 18, bara två timmar dit & jag har inte bestämt mig om jag ska invänta XZ-1 eller åka ned & slå till! Skicket på demoexet är perfekt...""
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Bättre dynamiskt omfång enbart vid lägsta känslighetsinställning vad jag kan se. Jämnt skägg vid ISO200. Sämre därefter.

S95: 1/1.7
XZ-1: 1/1.63 (Olympus större än Canons sensor)

Det återstår att se från testresultaten hur Olympus optimerat kamerans prestanda för XZ-1.
 

ma59

Aktiv medlem
Annars finns ju Canon S95 som är mindre än Xz-1 och 1000 kr billigare. Den har fått mycket bra kritik av t ex Kamerabild. S95 har nästan ett steg bättre dynamiskt omfång än EP1 enligt dxomark http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/(appareil1)/612|0/(appareil2)/667|0/(onglet)/0/(brand)/Olympus/(brand2)/Canon . Jag misstäker att Xy-1 har mindre dynamiskt omfång än EP1 eftersom den har mindre sensor.
Dynamiska omfånget är en sak, allt annat en annan sak...typ.
Och visst är S95 (och G12) superfina bildmässigt, rent allmänt!

Skulle själv säga att S95 är för liten och sladdrig att hålla i för maximal bekvämlighet.
Jag menar, att när det nu ändå går att ställa sånt som bländare mm....då vill man ju ha en kamera som kan hållas/manövreras komfortabelt.
Innan XZ-1 kommit i min hand vet jag ju inte hur den är, men som det ser ut att vara är den inte lika sladdrig/hal som S95.Gummerat tumgrepp och lite större hölje ger poäng, och då den samtidigt är slankare än G12 gör det iaf mej aningen sugen...men som sagt ännu ska inget definitivt sägas.

För mej är iaf bra färg/kontrast och skärpa redan i jpeg-läget viktigare än max dynamik.Olympus "track record" i DSL(R)-klassen vad gäller dessa områden är ju bland de bästa, så OM nya kompaktkameran är i deras normala klass därvidlag är den en kommande hit.
Skulle väl inte skadat m vridbar display också, men allt kan man nu inte alltid få...och just det kan iaf jag klara mej utan på en kompaktkamera...har ju vridbar på E-620 och kommande (= nu äntligen beställda) E.5:an

Sen lär OLED-skärmen ha hyggligt stor användbar betraktningsvinkel, får visa sej när det dyker upp hur det är i verkligheten med den saken.
 
Senast ändrad:

HNormark

Aktiv medlem
Det där med storlek handlar helt klart om tycke och smak. Jag köpte min S95 *just för att den är så liten* och tycker inte alls att den är hal, men kan förstå om andra tycker annorlunda. Bildkvaliteten är imponerande i OK ljus och bättre än nån annan kompakt jag har provat i sämre ljus.

Ändå är jag intresserad av denna Olympus, just pga. det man har läst om deras JPG. Men, som nämnts tidigare i tråden är de testbilder som finns på nätet ganska avskräckande. Även på 100 ISO ser bilderna ut att ha genomgått kraftig brusredusering. Jag hoppas och tror att det blir bättre med den färdiga modellen.

Sannolikt behåller jag väl S95 i vilket fall, för jag är ju trots allt väldigt nöjd med den, men det är kul att det händer så mycket på den här fronten.
 

ma59

Aktiv medlem
Det där med storlek handlar helt klart om tycke och smak. Jag köpte min S95 *just för att den är så liten* och tycker inte alls att den är hal, men kan förstå om andra tycker annorlunda. Bildkvaliteten är imponerande i OK ljus och bättre än nån annan kompakt jag har provat i sämre ljus.

Ändå är jag intresserad av denna Olympus, just pga. det man har läst om deras JPG. Men, som nämnts tidigare i tråden är de testbilder som finns på nätet ganska avskräckande. Även på 100 ISO ser bilderna ut att ha genomgått kraftig brusredusering. Jag hoppas och tror att det blir bättre med den färdiga modellen.

Sannolikt behåller jag väl S95 i vilket fall, för jag är ju trots allt väldigt nöjd med den, men det är kul att det händer så mycket på den här fronten.
Ja, många bilder ser lite väl softa ut när man kollar i 100% iaf.
Det går inte ställa in nivån på brusreduceringen vilket är synd, kanske det kan göras annorlunda via RAW...

Men, sedda i storlek som "bara" fyller skärmen tycker jag inte mjukheten är lika framträdande.En lätt skärpning och de ser bra ut.Men skulle gärna leva med ett snäpp mer brus "utbytt mot" renare skärpa, samt skulle även önska den hade ett Super Fine jpeg-läge, som deras DSL(R) har, större men iaf aningen renare filer.

Angående "slutgilitig version" etc: DPReviews provbilder är tagna med ett produktionsexemplar.
 
ANNONS