Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55 IS på 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Måste jag uppdatera firmware eller något för att få bildstabiliseringen att funka på min 400D? Har lånat ett IS objektiv men jag ser ingen som helst skillnad. Funkar inte stabiliseringen eller är det så liten effekt på dessa objektiv?

Jag har just den kombon och det funkar kanon.För att testa så zooma in max och ha den avslagen.Då ser du att det är svårt att hålla stilla.Sen slår du på is och då ska du märka skillnad i sökaren.

Måste jag uppdatera firmware eller något för att få bildstabiliseringen att funka på min 400D? Har lånat ett IS objektiv men jag ser ingen som helst skillnad. Funkar inte stabiliseringen eller är det så liten effekt på dessa objektiv?

Det beror ju helt och hållet på vilka slutartider du använder.

/Stefan

Nästan uteslutande natur/landskap, oftast med vidvinkel. Ser när jag zoomar in och testar att slå av och på att det gör lite skillnad, ffa om man panorerar lite fram och tillbaka att den reagerar lite. Väldigt subtilt dock men den fungerar nog. Trodde att det skulle vara lite större skillnad. Men jag misstänker att man märker större skillnad med längre teleobjektiv.

Det är ju på långa tider som det märks skillnad. Har du provat att jämföra på 1/15 eller 1/8 och liknande tider?

IS på korta brännvidder är rätt meningslöst, men i 55mm ändan så gör IS klart mer nytta och oaktat vilket så är det är ett bra objektiv optiskt - se IS som en bonus som ger dig lite fler skarpa bilder i halvmörker när du framförallt opeererar i närheten av 55mm.

Det är fortfarande skarpare än sigma 18-50, har snabbare af och dessutom hyggligt fungerande IS - kort och gott är det nog det den bästa EF-S normalzoomen på marknaden!

Menar ni att det skiljer i uppbyggnad från den gamla generationens 18-55? Vad i så fall är skillnaden?

IS på korta brännvidder är rätt meningslöst, men i 55mm ändan så gör IS klart mer nytta och oaktat vilket så är det är ett bra objektiv optiskt - se IS som en bonus som ger dig lite fler skarpa bilder i halvmörker när du framförallt opeererar i närheten av 55mm.

Att IS är meningslöst på kortare brännvidder är en vanlig missuppfattning. Här är två bilder på 18mm, första har slutartid 1/2 sek.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1317654&target=

Här är en annan, ännu värre, det är en HDR så tre bilder kombinerade, längsta hade slutartid på 2 eller 3 sek.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1441938&target=

Det är inga mästerverk, men utan IS hade det inte gått. Inga stativ här alltså, men armbågsstöd tillsammans med IS gör "det omöjliga"...

EF-S 17-55/2.8 IS USM måste väl ändå anses vara bättre?

<PUDEL>
Jag är ute och cyklar - jag insåg nyss att det inte var det objektivet vi pratade om, men jag trodde att jag pratade om EF-S 17-55/2.8 IS USM och inget annat - Ja, självklart är EF-S 17-55/2.8 IS USM bättre.
</PUDEL>

Har precis samma problem på min Canon eos 1000d . Ser ingen som helst skillnad mellan bilderna tagna med objektivet utan is och det med is . Tror att is en är defekt på mitt eller så är det återigen mitt dåliga kunnande som är fel . Men lite skillnad ska man väl se mellan ikke is och is tycker man ju ?!

<PUDEL>
Jag är ute och cyklar - jag insåg nyss att det inte var det objektivet vi pratade om, men jag trodde att jag pratade om EF-S 17-55/2.8 IS USM och inget annat - Ja, självklart är EF-S 17-55/2.8 IS USM bättre.
</PUDEL>

Det kan diskuteras om 17-55IS verkligen är skarpare än Sigma 18-50/2.8 macro, nog inte alla som håller med om det. Sen finns det ju andra skäl till att 17-55IS är ett bättre objektiv.

Har precis samma problem på min Canon eos 1000d . Ser ingen som helst skillnad mellan bilderna tagna med objektivet utan is och det med is . Tror att is en är defekt på mitt eller så är det återigen mitt dåliga kunnande som är fel . Men lite skillnad ska man väl se mellan ikke is och is tycker man ju ?!

Som sagt, det är först när slutartiderna blir längre som du ser skillnad.

Det är mycket enkelt att testa.

Fotografera av texten på ett mjölkpaket eller liknande. Zooma till 55 mm, använd en slutartid på 1/15. Ta 5 bilder med IS och 5 utan IS, allt handhållet. Om du inte ser någon skillnad på serierna så har du fel på IS eller så är du extremt stadig på handen.

IS gör nytta, hela vägen ner till vidvinkel men gör förstås mest nytta på tele gluggar.

EFS 18-55 IS är ett mycket bra objektiv skärpemässigt, i alla fall mellan 18-35 mm ungefär, men med lite tam kontrast och färgåtergivning. Det är ingen tvekan att IS gör nytta, men det hjälper ju inte när motivet rör sig, bara när fotografen gör det!

Vad plåtar du för motiv?

Menat till mig?

Iaf, jag fotar bröllop och i bl.a. kyrkor hamnar jag ibland med slutartider på 1/30-1/40 på höga ISOn samt brännvidder på över 55mm. Enligt gammal lära bör man då ha slutartider på snabbare än 1/90 s för att de flesta bilder ska vara skarpa.

Jag hade innan Tamron 17-50/2.8 utan IS och jag tyckte mig att bilderna ändå var skarpa trots jag hade slutartider på 1/30s. Väldigt stadig i handen hehe. Dock testade jag med ett objektiv med IS och märkte stor skillnad!

Eftersom jag hade betalande kunder så tyckte jag mig att det var motiverat till ett nytt objektiv.
Innan har jag alltid tyckt IS nästintill endast var nödvändigt vid tele. Men nu tycker jag annorlunda.

Dock ska tilläggas att innan jag provat ett L-objektiv trodde jag att jag kunde nöja mig med 3;parts mostvarigheter. Nu när jag testat min chefs L-objektiv så fick plånboken öppna upp sig igen.

TIPS: Det man inte vet har man inget ont av. haha. Japp.

IS var faktiskt helt ok på ett normalzoom. Dock får man ju se om man har användning av det genom att kolla vilka slutartider man använder sig av och om man är stadig i handen OCH hur kräsen man är.

/Stefan

Har provat med is både av och på men jag ser ingen skillnad på skärmen . Kan ju vara så att antingen är kameran , min hjärna , ( Troligt ;) ) eller objektivet defekt . För visst ska väl IS göra skillnad även på skärmen ? Min är helt suddig hur jag än gör .

ANNONS
Götaplatsens Foto