Annons

24-70 L eller 28-70L?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Ska nu skaffa mig en ny normal zoom.

Har kikat på canons 28-70 L och 24-70 L.

Ær det stor skillnad på dessa objektiven? Konstruktion och bildkvalite mæssigt?
Som jag har førstått så ær det intern zoom på 24-70.
Skriv gærna om ni har erfarenhet av dessa två objektiven.

mvh
Christian

Har ingen personlig erfarenhet, men har hört att dom ska vara mycket lika skärpemässigt.

Så frågan är mest om man vill köpa en ny 24-70 för att få dom extra mm, eller en begagnad 28-70 för ett lägre pris, men utan dom 4mm.

Dom 4mm har inget att sæga før mig. Kommer køra med en 17-40 eller sigmas 18-50, så det har ingen betydelse.

Så længe den håller samma skærpa och bildkvalite så ær det allt.

Ja, men det fina är att de "växer" inuti motljusskyddet, vilket gör att skyddet fungerar maximalt.

Jag har 24-70/2,8L och har haft båda föregångarna 28-70/2,8L och 28-80/2,8-4L

24-70 är en aning skarpare än 28-70 och har också mindre vinjettering (spelar dock ingen roll med liten sensor). Objektivet är bättre byggt och bättre tätat mot fukt och damm.

28-70 är lättare och har lägre distorsion.

Jag älskade 28-70 till analogt, men passar inte mig så bra med digitalkameran.

Magnus, din "digital'are", menar du med din mark 2'a eller din 20d?

Før det blir væl en del skillnad?

Iom att mark2'an har mer tæckning ut i kanterna.

vad det gäller optisk prestanda så skiljer inte 24-70 mellan 20D och 1D mark II, men givetvis skiljer utsnittet.

Med mark II blir den en passande ca 30-90. På 20D funkar den inte lika bra som ensam zoom om man är vidvinkelglad som jag.
Jag gör ofta 16-35:an på mark II och 24-70 på 20D på större jobb. Ska jag bara ta en kamera och ett objektiv blir det 24-70 + mark II.

Dagens uppdrag var att plåta en massa chefer på Vägverket i hel- och halvbild samt ansiktsbild. Då är 24-70:an perfekt.

Har man bara en 20D är Sigmas 18-50/2,8 ett förståndigare val om man väger in ekonomin.

Ett bra test: http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml

Tænkte komplettera med en vidvinkel, anting 17-40 L eller sigmas.

Ev. canons 10-22, gillar dock inte den dåliga ljusstyrkan, plus att om man skulle gå på storformat senare så blir de byte.

ANNONS
Götaplatsens Foto