Annons

300mm bli macro med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoopher

Aktiv medlem
Hoppas jag lägger tråden i rätt forumdel.

Har lite funderingar kring mellanringar till mitt 300mm. Hur lång mellanring behöver jag för att uppnå hyffsad macro eller rent av 1:1?

Finns det någon enkel formel för att räkna ut det hela?

Du behöver strax under 300 mm mellanringar.

Exakt 300 mm om du fokuserar på oändligt. Lite mindre om du fokuserar på närgränsen.

Utdrag genom brännvidd.

Skall du plåta makro med så långa brännvidder blir det nästan ofrånkomligt med telekonverter och/eller försättslinser i kombination med mellanringar och/eller bälg.

Ja. Men du måste sätta dem i ordningen 300 + ringar + konverter, annars får du mindre förstoring.

Då har du en 1:2-bild som du förstorar till det dubbla med konvertern.

I see! Är det bara jag eller är 150mm mellanringar extremt mycket?

Vad skulle vara det bästa och billigaste sättet att komma åt makroskala med gluggen ?

150 mm är extremt mycket, ja. Det blir för rangligt för att funka praktiskt. Med en riktigt stabil bälg kan det bli framkomligt. Men bälgar är krångliga.

En bra försättslins kan ta dig hyfsat nära 1:1 men inte hela vägen. Kombinera det med ett par mellanringar så kommer du nog hela vägen.

Försättslins är förstås kört om du har något ljusstarkare än f/4 (finns knappast några kvalitetslinser större än 77 mm att köpa).

Men varför göra det så krångligt när det finns kortare brännvidder som gör det så mycket enklare?

ANNONS
Götaplatsens Foto