Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400 f/5.6L // Hur testar man bäst objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
niklas32 skrev:
Jag är också en lycklig, ganska nybliven ägare av ett 400mm 5,6... Man kan skylla inte skylla på prylarna längre!!

Det är så knivskarpt, perfekta färger. Tror knappast att det blir bättre under 40 lappar!

Kolla mina strandskator:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=638242&target=_blank

Sjukt bra, tycker jag i alla fall ( objektivet, inte jag....)

så här års funkar handhållet tycker jag...

hehe ett grattis till dig me då =)
jo det där va en fin bild! Jag känner att jag behöver ta mig lite tid nu med linsen och försöka bygga lite teknik för handhållna skott =)

föresten.. vågar man hänga kameran runt halsen med linsen på medans man knatar runt?.. tänkte att det känns lite tungt för fästet i kameran?
Har burit kameran genom att bära i objektivets stativfäste .. men det blir lite jobbigt i längden haha.

Trana från dagens expedition vid hornborgarsjön.
Handhållet 400 givetvis. Det går men kräver lite teknik.. skall också öva, men svårast är nog att sätta focus på ett rörligt mål... usch.

Ang objektivets vikt, det går nog, 400 5,6 väger trots allt inte såååå mkt.... men jag rekomenderar trots allt försiktighet. bättre o hålla runt objektivet precis vid fattningen, smalt och bra, passar runt handen perfekt. Bajonettfattningen håller nog iof, men varför riskera? skulle det paja så är det inte bara fästet utan troligtvis även objektivet som pajar... :(
Jag själv skulle aldrig bara låta det dingla över axeln eller bara hålla i kameran.

Hua.. fick hemska bilder farandes förbi i skallen nu

Bilagor

• tranor.jpg
    tranor.jpg
    37.9 KB · Visningar: 699
Bass skrev:

föresten.. vågar man hänga kameran runt halsen med linsen på medans man knatar runt?.. tänkte att det känns lite tungt för fästet i kameran?
Har burit kameran genom att bära i objektivets stativfäste .. men det blir lite jobbigt i längden haha.

Borde ju vara okey, annars skulle det nog finnas fästen för remmar på objektivet som det finns på de tyngre telena från canon.

// Erik som snart också har ett 400/5,6

Ja detta är ett härligt objektiv. Litet och lätt, stabilt och pricksäkert!

Jag ägde en för flera år sedan och saknar det ännu idag i vissa speciella situationer..

IS i en sådan med bibehållen optisk kvalitet så hade jag nog ägt en sådan för flyktbilder av fågel... 300 f/4 IS är ju ok och kanske mer allround men visst är det finfint med 400mm UTAn converter!

Ett synnerligen bra val ni har gjort!

MVH Niclas,

Det blir en ganska bra hävarm... Jag har haft lite problem med det där. Jag har en lowepro toploader 75, som kamera och objektiv egentligen inte får plats i när den e stängd, men när jag har den öppen har jag kameran med objektivet ner i den, beredd att skjuta bilder. Har en objektiv väska satt på väskan så att jag får dem med mig. Har med 200 2,8 och 400 5,6 så. Det är inte optimalt, men jag har ofta ryggsäck med andra prylar med mig samtidigt, så en ren fotoryggsäck funkar inte för mig. Tycker egentligen inte om att byta objektiv så ofta i bushen som det blir nå!

haha det var ang din kommentar att 400mm är kanon UTAN konverter... :) jag skrev några inlägg innan att jag tänkte köpa en konverter... lite roligt bara.

Hej

Fick min 400mm 5.6 idag. Har testat den med http://focustestchart.com/chart.html och batterier och verkar fokusera rätt. Väldigt molnigt idag, bara testat från fönstret och tycker att AF låter en del, typ ett släpljud. Får testa min kompis hur den låter. Hur låter era??

Kollade att min glugg var tillverkad augusti 2005, konstigt med tanke på de verkar inte ligga länge på hyllan. Returnerat ex??. Den var lite skitig på något ställe, sedan lite avskrapad färg på motljusskyddet, från fabrik eller tidigare ägare???

Ni som köpt nu, när är era tillverkade.

Kolla koden här

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-Lens-Aging.aspx

Får hoppas på gott väder i morgon så jag kan testa den.

MVH

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Fick min 400mm 5.6 idag. Har testat den med http://focustestchart.com/chart.html och batterier och verkar fokusera rätt. Väldigt molnigt idag, bara testat från fönstret och tycker att AF låter en del, typ ett släpljud. Får testa min kompis hur den låter. Hur låter era??

Kollade att min glugg var tillverkad augusti 2005, konstigt med tanke på de verkar inte ligga länge på hyllan. Returnerat ex??. Den var lite skitig på något ställe, sedan lite avskrapad färg på motljusskyddet, från fabrik eller tidigare ägare???

Ni som köpt nu, när är era tillverkade.

Kolla koden här

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-Lens-Aging.aspx

Får hoppas på gott väder i morgon så jag kan testa den.

MVH

Omar Brännström

Vi fick våran andra 400/5,6 i måndags(jippy nu behöver vi inte slåss längre :) )
Autofokusen låter som ett släpljud på båda 2.
Tillverkningsnummret var UU0411, 2006 April. Konstigt att din var äldre!
Köpte även till en extender EF1,4 som funkar helt ok med de 3 tejpade stiften. Fungerar din 400/5,6 + EF1,4 med din 1D utan tejpningen?

Ja ljudet är helt klart ett annat i 400 5,6L än i tex 500 4 IS. Men direkt ljudligt skall det helt klart inte vara. Jag minns att ljudet var väldans neutralt till sin karaktär.

Jag skulle inte acceptera att objektivet ser annat än 100% nytt ut, om jag köpte nytt.

MVH Niclas,

growingart.se skrev:
Intressant tråd, om man tänjer på gränserna, funkar det med 1/400 handhållet med viss träning?
Jag får en del skarpa bilder med 1/400 och ibland under vid serietagning. Nu har jag bara en 350C med 3 bilder per sekund, med en 1D med 8,5 bilder och mindre crop givetvis, så är ju chansen större.

Hej!
Måste säja att mitt ex inte låter någonting knappast.. har reagerat på hur fruktansvärt tyst den är!

Mitt regnummer är UU0311.. mars 06.
Har dock stora svarigheter att focusera ratt aven om det enligt det dar testet ser bra ut.

growingart.se skrev:
Intressant tråd, om man tänjer på gränserna, funkar det med 1/400 handhållet med viss träning?

Skall inte vara ngr problem att få över 50% träffprocent vid 1/125.

Optiken är väl lite väl lätt för att få maximal hjälp vid handhållen fotografering. Den balaserar nog ypperligt mot ett 20Dhus. Även 1orna lär vara fina på men då kunde optiken gärna varit 5hg tyngre..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto