Annons

400 f/5.6L // Hur testar man bäst objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Omar!
Du.. jag har också en liiiten glipa mellan objektiv och 350D! Har det på alla mina objektiv så att man kan lixom vicka lite på objektiven med/mot-sols.
Har hört att det är normalt men det känns inge vidare alls!!

Bass skrev:
Hej Omar!
Du.. jag har också en liiiten glipa mellan objektiv och 350D! Har det på alla mina objektiv så att man kan lixom vicka lite på objektiven med/mot-sols.
Har hört att det är normalt men det känns inge vidare alls!!

Oja är det detta ni menar med "Glipa"?

Detta (glappet) är ngt som uppträder mer eller mindre på alla större Canon teleobjektiv. Kan vara irriterande ja, spec när både convertern och objektivet har sina "glapp".

Enligt Canonteknisk personal så är detta inget att bry sig om. Men såklart skall det inte glappa så mycket att kontakterna glider ur korrekt läge i förhållande till fattningens kontakter.

Står mer om detta i forumet.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Oja är det detta ni menar med "Glipa"?

Detta (glappet) är ngt som uppträder mer eller mindre på alla större Canon teleobjektiv. Kan vara irriterande ja, spec när både convertern och objektivet har sina "glapp".

Enligt Canonteknisk personal så är detta inget att bry sig om. Men såklart skall det inte glappa så mycket att kontakterna glider ur korrekt läge i förhållande till fattningens kontakter.

Står mer om detta i forumet.

MVH Niclas,

Hej

Låter tryggt, kommer du ihåg var i forumet.

MVH

Omar

Försökte nyss men hittade det inte. Sökningen tar inte på de ord jag menar fanns med..

Jag har skrivit i tråden själv. Det är drygt att söka igenom 6000+ inlägg... kanske ligger det runt mitt 3000,ende.

Hojtar till här när jag ser ev tråden igen.

MVH Niclas,

Omar.. tycker ditt ex ser skarpare ut än mitt.

Måste fråga en sak bara.. med risk för att verkar helt blåst haha.

Jag har en hel del damm på glaset (sidan man sätter fast kameran på) Men det är ju typ 10-15cm hål innan glaset. Så att blåsa in med min Hama pipa känns rätt meningslöst. Hur är det tänkt att man ska göra rent detta?

Först när jag såg objektivet och att det inte fanns glas vid kamerafästet så blev jag rädd. Är fortfarande det haha men det ska väl se ut så?

;)

Hej

Konstruktionen är så sådan, tom i ena änden. Jag tror inte det påverkar bilden så mycket med lite damm där, annars är det väl att hålla gluggen uppåt och blåsa in med bälgen, så far dammet ner.

Har du lagt ut någon bild från ditt, typ fågel.

MVH

Omar

Högre pixeldensitet kräver skarpare optik.

Det blir svårt att jämföra Bass bildresultat avseende skärpa med Omars då ni har olika stora sensorer i kamerorna. En mindre sensor (om de har samma pixel antal) kräver mer linjer/mm för att teckna samma bild. Bass pixlar är mindre och behöver skarpare optik för samma resultat.

Jag gick själv från 350D till 5D och märkte hur mycket bättre all optik blev med avseende på skärpa (i mitten).

Således tycker jag det är fel att säga att 5D kräver bättre optik än 350D. Snarare blir bildresultatet tvärtom bättre med sämmre objektiv än på 350D. (Resonemanget gäller skärpa i mitten och inte ute i kanterna där man sällan tar bilder).

Senast ändrad:
100 crop sädesärla, bilden har jag stulit från min tjej :) tagen med vår gamla EF-400/5,6 350C

Bilagor

• img_5352 c 100 crop fs 300.jpg
    img_5352 c 100 crop fs 300.jpg
    57.7 KB · Visningar: 282
100 crop Större strandpipare, tagen med vår nya EF-400/5,6 + EF 1.4 II 350C

Bilagor

• img_5350 100 crop f fs 300.jpg
    img_5350 100 crop f fs 300.jpg
    57.1 KB · Visningar: 281
Tycker efter en veckas fotande på Öland att den nya är skarpare än den gamla fast den nya hela tiden haft extendern på. Båda har samma filter, HOYA HMC SUPER 77mm UV[0]. Har inte gjort några riktiga tester dock

Hej

Mitt filter är så dåligt att man såg direkt på bilderna att de var lite suddiga. Frågan är om jag inte kunde se suddigheten rent i sökaren. Jag har beställt ett par B+W filter som jag skall testa, verkar dock som det tar ett tag innan jag får dem, verkar inte vara någon som har dem i lager.

Yttre linsen på 400mm 5.6 ligger så ytligt och det har ett objektivlock som lätt kan fara av i ryggsäcken, så det skulle kännas bra med ett skyddsfilter framför.

När man sätter på objektivlocket är det risk att man kommer åt med fingrarna eller med objektivlocket på den yttliga linsen. Stora telen är det mindre risk då man har en läderhuva och kommer inte i närheten med fingrarna, samt att det inbyggda skyddsglaset inte ligger så yttligt som på 400mm 5.6.

400mm 5.6 känns väldigt bra i fält, jag är än så länge nöjd, skall kolla lite fler bilder för att bedömma skärpan.

MVH

Omar

Hej

Här är det en annan som får samma resultat som jag med 400mm 5.6 och Hoya 77mm Haze UV(0).

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&message=15918161

Det nämms även på denna länk att bokeh ser konstig ut och det tyckte jag också att jag fick. Många pratar om att Hoya Pro-1 skall vara bra, men verkar inte finns i Sverige. Verkar bara finns enklare Hoya filter i Sverige. Pro-1 kostar typ nära 90 dollars här http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...mxp=0.0&shs=&ci=112&ac=&Submit.x=9&Submit.y=9

Ställs nog höga krav på filterna om man har det till en skarp glugg och digitalkamera.

MVH

Omar

growingart.se skrev:
Intressant tråd, om man tänjer på gränserna, funkar det med 1/400 handhållet med viss träning?

Lite ot kanske men det gör nog inget...

Javisst det går.. Jag har tagit bilder som ser helt ok ut på 1/60 dels sekund (med enbensstativ förstås då och hållit i motljusskyddet lite och med stöd mot ett träd). Det går helt klart att få bra bilder ner till 1/125 dels åtminstone. Måste inte helt hålla 1/brännvidden i tid. Ner till 1/250 dels sekund helt ok.

Jeppe skrev:
Hej Omar. Hade samma problem med mitt första exemplar. Släpljud och förvånansvärtr seg AF. Skickade tillbaka och hade ett nytt, som var betydligt bättre. Fast det är ju inte som EF 500/4L IS precis ;)

Hur är det med bländarlamellerna. Gör det nåt om en av de alla åker lite längre in mot centrum?

Om man håller in knappen för skärpedjupskontroll åker bländar ner objektivet successivt så ser man hur lamellerna åker ihop. När man sedan bländar upp det successivt till helöppet läge så - vid bländare 6,7 - så är en av lamellerna lite längre in än de andra. Skall det vara så? Gör det något. Kan den ramla av?

Tänkte bara komma med en liten kommentar angående att handhålla 400/5,6. Jag har haft mitt i snart 3 månader nu och har nästan uteslutande kört handhållet. Främsta anledningen är väl att jag ofta bär på tubkikare oxå men tycker även annars att man inte har samma snabbhet med stativet på. En fågel som sitter still en kort stund eller eller en som flyger förbi snabbt så tycker jag det är svårt att hänga med med stativet.

Och jag tycker nog att jag klarar att hålla still ner till 1/400 och fortfarande få det skarpt, men det är inte ofta ja får dessa tider då ja vill ha solljus när ja plåtar. Men det kanske går att få ännu skarpare om ja kör med stativet på oftare, jag kanske inte är tillräckligt kräsen ;-)

Hur gör ni andra, använder ni alltid stativ?

ANNONS
Götaplatsens Foto