Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4x1 meter utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Jag har en Canon W 8100. En så pass stor bild som 4x1 meter, hur rekomenderar ni bästa/enklaste sätt?

Jag har aldrig använt Canons egna rip, utan skriver direkt från PS i 1:1 storlek, men antar att det blir en enorm filstorlek om jag gör en PS fil som är 4 meter lång @300dpi....

Hur gör ni?

En bild på 4 meter behöver inte ha så hög upplösning, normalt sett så ser man en sån bild på ett par meters håll och då klarar man sig med 50-100 dpi.

Det är ju sant. Ser i indesign att export till .jpg och 150dpi är en option.

Gjorde detta precis och blev faktiskt förvånad över att kvaliteten inte degraderades mer. Ser helt schysst ut!

Filen landade på hanterbara 75mb, så det är inga problem.

En fråga till dock, finns fysiska limitationer i hanteringen i PS för rippen? Denna fil är ju ganska respektingivande 4000cm lång....

Anledningen till att jag frågar här är därför jag har en bit att köra till min w 8100 och det hade varit suveränt att veta ifall detta funkar alternativt funkar absolut inte, i förväg...

ANNONS
Götaplatsens Foto