Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D nu i butik

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu känns det som att flera här räknar i nattmössan.
Som jag ser det förlorar man 2000 direkt, hur kan det bli billigare att först köpa en kamera för 6000 och sen byta in den för 4000?
Förklara gärna hur ni tänker!

Räkneexempel utan begagnad 40D.
Nypris 50D, 11990:-
Ta dom 6000:- som du tänkt betala för en begagnad 40D och dra bort detta från 11990:-
Kvar att betala blir 5990:-

Räkneexempel med begagnad 40D som du köpt för 6000:-.
Nypris 50D, 11990:-
Avdrag för inbyte 4000:- (en kamera du nyss betalade 6000:- för)
Kvar att betala blir 7990:-

Men var det inte det jag sa, att jag räknade i nattmössan.

Nu räknar du i nattmössan. Du måste dra av 4000 kr från de 14000 kr du betalar. Det blir 10000 kr och har man ingen 40D så får man kanske en 50D 1500-2000 kr billigare än om man köper den rakt av i butik.

Då har du betalat först 6 tkr och sedan vid inbytet 10 tkr alltså totalt 16 tkr.

Köp utan inbyte 1,5-2 tkr billigare, alltså 11,5-12 tkr.

Då har du betalat först 6 tkr och sedan vid inbytet 10 tkr alltså totalt 16 tkr.

Köp utan inbyte 1,5-2 tkr billigare, alltså 11,4-12 tkr.
Jag räknade fel liksom även du gör. Med mitt lysande räknefel så, betalar man 14000 kr totalt. Kan lugna alla med att jag inte planerar att bli professor i matematik eller fysik.

Vad tror ni om 18-200 kitobjektivet som går att köpa till? Är det värt att satsa på, eller ska man bara köpa huset? Jag ska köpa en 50d och behöver även ett nytt objektiv till studiofotografering. Men vet inte om det är något att ha...

ni som har en 40d
tänk efter först varför ni skall ha en 50d , se min sammanfattning av 3 dagars jämförelser med de två kamerorna

läs http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&page=16

Min egen lilla slutsats efter dag 3 med 50d kameran är:
1. Lite högre upplösning, men när ses denna, och vilka objektiv skall användas, samt att kameran måste hållas absolut stilla eller stå på stativ.

2. 50d har sämre känslighet än 40d, 40d har i sin tur sämre känslighet än 30d.

3.Vissa förbättringar finns att se i 50d jämfört med 40d, jag tycker sökaren är något ljusare, LCD bildskärmen är mycket bättre.

4. Äger man en 40d, tänk efter ,vad för ev mer nytta man ha med 50d och när.

5. 50d exponerar ständigt rikligare än vad 40d gör, se upp med svåra motiv och om du bara kör JPG, många bilder kan bli för ljusa.Dvs mer ljusa än om man fotograferar samma motiv med 40d. Exv snabb gatufotografering osv.
Kameran behöver 2/3 steg minus exponering jämfört med 40d

Är det någon som fått sin 50D från Scandinavian Photo än (eller vet att de skickat den)? De är ju en av Sveriges största fotobutiker och således borde de fått in den samtidigt eller tidigare än många mindre fotohandlare? Undrar med anledning av att jag lagt en order på en 5D MKII på Scandinavian, och det känns ju tråkigt om man får kameran senare än på t.ex. Nisses Fotohörna.

Varför tråkigt, att Nisses Fotohörna är snabbare med en leverans?
40d reas för en struntsumma, hos Nisses Fotohörna i Burträsk!

Varför tråkigt, att Nisses Fotohörna är snabbare med en leverans?
40d reas för en struntsumma, hos Nisses Fotohörna i Burträsk!
För att jag inte lagt min beställning hos Nisse utan hos Scandinavian :). Därför undrar jag om jag ska ställa mig i kö hos Nisses istället. Vill ju ha kameran så snabbt som möjligt även om det kostar en tusenlapp extra.

Jag vill fortfarande veta om någon fått sin 50D från Scandinavian än, med tanke på att den nästan finns i varenda liten fotobutik i hela Sverige, medan det står att den kommer i oktober både på Scandinavian och Cyberphoto.

ni som har en 40d
tänk efter först varför ni skall ha en 50d , se min sammanfattning av 3 dagars jämförelser med de två kamerorna

läs http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&page=16

Min egen lilla slutsats efter dag 3 med 50d kameran är:
1. Lite högre upplösning, men när ses denna, och vilka objektiv skall användas, samt att kameran måste hållas absolut stilla eller stå på stativ.

2. 50d har sämre känslighet än 40d, 40d har i sin tur sämre känslighet än 30d.

3.Vissa förbättringar finns att se i 50d jämfört med 40d, jag tycker sökaren är något ljusare, LCD bildskärmen är mycket bättre.

4. Äger man en 40d, tänk efter ,vad för ev mer nytta man ha med 50d och när.

5. 50d exponerar ständigt rikligare än vad 40d gör, se upp med svåra motiv och om du bara kör JPG, många bilder kan bli för ljusa.Dvs mer ljusa än om man fotograferar samma motiv med 40d. Exv snabb gatufotografering osv.
Kameran behöver 2/3 steg minus exponering jämfört med 40d

Ta vara på denna info som Micke Risedal varit schysst nog att lägga ner sin privata tid i! Om man inte är onödigt rik så bör man verkligen besinna sig och läsa tester som de Micke gjort åt er, innan man kastar sin nyligen inköpta 40D och springer efter en 50D så fort den landar på butiksdisken. Det är en oerhörd kapitalförstöring att sälja tillbaka en 40D till Canon för 4000 spänn i inbytesaffär för en ny 50D. Kolla hur många bilder du tagit och räkna på vad varje bild kostat dig bara rent digitalt utan utskrift. 40D är väl en skitbra kamera vad jag förstått och 50D verkar ju inte alls leva upp till de förväntningar som väckts av förhandinfon. Man får faktiskt betala rätt mycket på marginalen för marginella förbättringar. Jag skulle vara glad om någon hade lika bra kunskaper och var lika ärlig i testning av Sony-kameror som ni har i Canon-världen. Ta vara på det!

Ta vara på denna info som Micke Risedal varit schysst nog att lägga ner sin privata tid i! Om man inte är onödigt rik så bör man verkligen besinna sig och läsa tester som de Micke gjort åt er, innan man kastar sin nyligen inköpta 40D och springer efter en 50D så fort den landar på butiksdisken. Det är en oerhörd kapitalförstöring att sälja tillbaka en 40D till Canon för 4000 spänn i inbytesaffär för en ny 50D. Kolla hur många bilder du tagit och räkna på vad varje bild kostat dig bara rent digitalt utan utskrift. 40D är väl en skitbra kamera vad jag förstått och 50D verkar ju inte alls leva upp till de förväntningar som väckts av förhandinfon. Man får faktiskt betala rätt mycket på marginalen för marginella förbättringar. Jag skulle vara glad om någon hade lika bra kunskaper och var lika ärlig i testning av Sony-kameror som ni har i Canon-världen. Ta vara på det!

Instämmer, bra jobbat av Michael Risedal!
Även om det eventuellt skulle vara en liten förbättring av bildkvalitén från 50d, jämfört med från 40d, byter väl ingen vettig fotograf bara för det till en 50d?
Har vi här på FS Forum teknikfreaks, som inte använder sin 40d till att ta bilder med, utan är bara imponerade själva av specen på kamerahusen?
Tillverkarna giller detta läge, att sälja nytt, då blir de beggade utmärkta kamerorna till oss fattiga, riktigt prisvärda, ha-ha!

Man får ju inte glömma de nya finesserna som 50D erbjuder. T.ex. kontrast-af med ansiktsigenkänning. Perfekt för de som vill ta självporträtt eller familjefoto med sig själv i bild :). Dessutom är ju den nya displayen mycket trevligare än den på 40D. I övrigt tycker jag 50D verkar vara ett nedbyte från 40D.

Vad tror ni om 18-200 kitobjektivet som går att köpa till? Är det värt att satsa på, eller ska man bara köpa huset? Jag ska köpa en 50d och behöver även ett nytt objektiv till studiofotografering. Men vet inte om det är något att ha...

Jag är ingen studiofotograf men jag kan inte tänka mig att detta är optimalt i studion. Jag har Sigmas motsvarighet 18-200 och det år ett i och för sig trevligt objektiv men långt ifrån någon höjdare optiskt. Kanske är Canons bättre men i studion måste det finnas bättre alternativ. Fördelen med ett 18-200 är när man t ex är ute och reser och inte vill släpa på gluggar och krängla med byte. De argumenten faller bort i en studio.

Mvh
Anders

Jag är ingen studiofotograf men jag kan inte tänka mig att detta är optimalt i studion. Jag har Sigmas motsvarighet 18-200 och det år ett i och för sig trevligt objektiv men långt ifrån någon höjdare optiskt. Kanske är Canons bättre men i studion måste det finnas bättre alternativ. Fördelen med ett 18-200 är när man t ex är ute och reser och inte vill släpa på gluggar och krängla med byte. De argumenten faller bort i en studio.

Mvh
Anders

Jag kan tänka mig ett sådant på resan. Går helt bort i en studio, helt andra förutsättningar.

/Anders

Han håller med.
Det gör jag också, för den delen. Fast jag brukar ändå ha med sisådär fyra objektiv, åtminstone, när jag är ute och far.

Man får ju inte glömma de nya finesserna som 50D erbjuder. T.ex. kontrast-af med ansiktsigenkänning. Perfekt för de som vill ta självporträtt eller familjefoto med sig själv i bild :). Dessutom är ju den nya displayen mycket trevligare än den på 40D. I övrigt tycker jag 50D verkar vara ett nedbyte från 40D.

Visst, det har den simplaste kompakt haft i flera år redan om det nu bara var för det!

Han håller med.
Det gör jag också, för den delen. Fast jag brukar ändå ha med sisådär fyra objektiv, åtminstone, när jag är ute och far.

OK, eftesom Anders S citerade mitt inlägg fick jag intrycket att han inte höll med, men nu tycks ju alla tre Andersarna vara överens! :)

Även jag gillar att släpa med miv några gluggar på resan - det känns liksom lite mer seriöst då! Ungefär som att ha 14 klubbor i bagen på golfrundan, inte för att man får en bättre score men för att det känns rätt! :)

Mvh
Anders

Fast nu är det ju inte bara för "det". En kompaktdigital behöver knappt ansiktsfokus med tanke på den lilla sensorn och det i stort sett oändliga skärpedjupet... :p
Jodå, skärpedjupet är inte så långt, plåtar du ett ansikte på låt säga mitt på hamngatan och fokus hamnar på NK-huset, inte 17 blir ansiktet särskilt skarpt då inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto