Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8 augusti

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1972

Aktiv medlem
Regn här :(

men det kan också vara vackert. Fast lite jobbigt om man inte vill ha in för mycket fukt i kameran.
Ska försöka lägga upp bilden i morgon. Idag hinner jag inte.
 
Jo det är ju SPÖregn här i Uppsala så det blev en ful och tråkig bild ut genom fönstret.. jag ska inte ens vara vaken nu egentligen. Ska jobba till 05 i natt men var tvungen att ställa klockan bara för att fotografera 1 bild :D.
 

susvik

Aktiv medlem
Det var den snabbaste minuten i mitt liv, tror jag.... ;-)
Det kommer nog en bild av en blöt båt så småningom. Från jobbet. Innan jag hann komponera om var klockan redan 08:09.
Ska bli kul att se alla era bilder!
Ett fruset ögonblick en gråmulen dag i Sverige.
/Susanne
 

Jeppe

Aktiv medlem
Blev blider på asfaltarbetare på E6:an, på väg till jobbet. Fantastiskt roligt att se att det redan efter 30 minuter har kommit in 18 st bilder i poolen.
 

psyco

Aktiv medlem
jag har spö regn men lägger upp bilderna ikväll. Fotade en brunnen bmw på jobbet men den besta bilden togs 0809 *morr* men kan nog säkert få något av dom :)
 

jofawe

Aktiv medlem
Det blev en vy från 18:e våningen på jobbet ut över Kungsholmen och Söder.
Bilden kommer upp i helgen.. har inte tillgång till raw-programmet på jobbet.
 

Lorryquai

Aktiv medlem
Den minuten gick fort, så var man hemma igen. Dags att redigera nudå.

Småtråkigt och mulet hos mig också. Ironiskt nog kikade morgonsolen fram ca kl08:09:20... livet är bra hårt ibland :)

Kul att många laddat upp i poolen.

//Lorryquai
 

Luguber

Aktiv medlem
Mission Complete.....

1 minut på film är oftas lång tid och en minut kvar innan ägget kokat klart tycker jag är en lång minut, men den här minuten rusade förbi.

Men kul var det.... Nu är det bara att vänta tills: 090909 09:09

\\Sten
 

Vandraren

Aktiv medlem
Luguber skrev:
Mission Complete.....

1 minut på film är oftas lång tid och en minut kvar innan ägget kokat klart tycker jag är en lång minut, men den här minuten rusade förbi.

Men kul var det.... Nu är det bara att vänta tills: 090909 09:09

\\Sten
Eller blir det 080910 11:12?
 

Maxell

Aktiv medlem
Jag försökte inrikta mig på att få en bild där även sekunderna är rätt. Eftersom semestern är slut och jag sitter fastskedjad vid skrivbordet på kontoret, så var motivvalen inte så stora. Det fick bli ett självporträtt taget med självutlösaren. Jag ställde den på 10s, tryckte på knappen exakt 08:07:58 och 10 sekunder senare, kl.08:08:08, så fick jag min bild.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Är det inte så kitsligt med exponeringstiden?

Några få regler kommer vi att ha ändå.

5. EXIF skall bifogas (välj spara som i CS eller annat bildbehandlingsprogram)


Har titta på några biler och även kollat in EXIF (Bildinfo) och på ingen av de bilder jag tittat på finns tiden för exponering angivet i EXIF.

Min kamera (Nikon D300) registrerar tiden för exponering och den informationen finns i EXFI-data.

Undrar bara ...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, FS hämtar tydligen inte det fältet från bilden. Ska höra med David och Christer. Då slipper man dessutom fylla i när bilden är tagen. Fast om det nu blir aktuellt med en bok (beroende på intresse), så är det ju bra med EXIF-infon.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, FS hämtar tydligen inte det fältet från bilden. Ska höra med David och Christer. Då slipper man dessutom fylla i när bilden är tagen. Fast om det nu blir aktuellt med en bok (beroende på intresse), så är det ju bra med EXIF-infon.
Jodå, det står med under "Bildinfo"-fliken så länge man har valt att visa EXIF när man laddade upp bilden.

Vilket enligt reglerna borde diskvalificera en hel del bilder från "08"-poolen...

Exempel från min bild:

EDIT: Ah, nu fattar jag. Ni menar klockslaget då bilden togs? Viss skillnad...nä den saknas ju... :/
 

Bilagor

Senast ändrad:

k-oskarina

Aktiv medlem
Hur stor skall eller får bilden vara?
Regn, okej det var väntat...strax före 0800
upp med kameran...oj slut med batterier, snabb
isättning...planerade att rusa till lekparken o
fånga det hårda regnet på ex.vis en rutschkana...
men hann inte...stannade vid en tomt med lek-
anordningar...oanvända just idag...
började skjuta strax efter 0800...liten skott-
kärra, fotboll, fotbollsmål, gungställning och
trädgårdsmöbler undanställda...verkar bra, men
alltför många detaljer...minimerar till skott-
kärran, fotbollen o målet, lutade paraplyet
ville få med detta i övre kanten. Pust!
3 bilder hamnade inom ramen av 8.08...
trodde jag. Nu slut på minnet också!
Tiden i kameran var visst inställd på VINTERTID.
Men klockan o alla klockor i huset var 8.08
Tack för en kul uppgift i regnet! /ulla
 

Arne S

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, FS hämtar tydligen inte det fältet från bilden. Ska höra med David och Christer. Då slipper man dessutom fylla i när bilden är tagen. Fast om det nu blir aktuellt med en bok (beroende på intresse), så är det ju bra med EXIF-infon.
Jag tycker också att det vore bra om FS hämtade tiden i EXIF-fältet, rent generellt. Då kunde man skippa att själv skriva i det varje gång.
För boken (som jag hoppas på) har jag svårare att se betydelsen, annat än som "tidsgarantibevis" för redaktören. Men det kanske var det du tänkte på?

Som sagt, hoppas att vi kan få till stånd en bok nu. Kan jag hjälpa till med någon del i det arbetet så gör jag gärna det, hör av er i så fall.

/Arne
 

Bofoto2

Aktiv medlem
** Fotot kunde ej läggas in, då det ej är publicerat

Aha, jag måste skaffa ett album först!

Dåligt med idéer, tänkte lite på en person som har bråttom, med paraply? och lite vattenblänk.
Men det blev en bild på min "dörrlisten" istället. När jag körde iväg från en "parkering" i morse så "lät det lite", och när jag kom hem såg jag vad som fattades...

Installerade precis nya skärmen när "min Barbara" (bärbara) föll i golvet, så CD-Romen funkar inte, alltså ingen programvara, därav kanske lite dålig färg?
 

Lacka64

Ny medlem
Trevligt med alla bilder som ramlar in. Fortfarande kvar på jobbet så min bild får vänta. Tråkigt att inte tiden står med i EXIF som man kämpat med att synka telefonklocka med kamera. Men vi får väll lite på varandra. Rolig idé och hoppas det blir en fortsättning. /Trevlig helg Lacka
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Nu är min bild inlagd, och inga problem med klockslaget, jag lämnade bara fältet fritt för när bilden var tagen.. och tänk då kom med automatik det exakta klockslaget med.. som nog inte kunde bli mer exakt än så
 
ANNONS