Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Adobe RGB
- Trådstartare c-lina
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Jag är ingen expert på detta men kan förklara vilka skillnader jag upplever.
Skillnaden jag ser mellan SRGB & AdobeRGB i PS är knappt synbara, däremot så blir mina AdobeRGB-bilder hemskt röda i webläsaren samt i XP:s bildvisningsprogram. Varför det blir så vet jag dock ej...
AdobeRGB är en större färgrymd som innehåller fler färger. Därför är den bra att använda när man ska behandla bilder inför tryck eller kopiering.
Larsa
Skillnaden jag ser mellan SRGB & AdobeRGB i PS är knappt synbara, däremot så blir mina AdobeRGB-bilder hemskt röda i webläsaren samt i XP:s bildvisningsprogram. Varför det blir så vet jag dock ej...
AdobeRGB är en större färgrymd som innehåller fler färger. Därför är den bra att använda när man ska behandla bilder inför tryck eller kopiering.
Larsa
seamonster
Aktiv medlem
Ibland blir det ingen skillnad alls, ibland ökar mättnaden och speciellt då som du beskriver inom den röda kanalen. Ser ganska fullt ut, särskilt när det är bilder med mycket hud. Gå in under Nyans/Mättnad och välj den röda färgkanalen för att sedan dra ner mättnaden. Jag brukar dra runt -10 till -20. Ibland får jag även göra samma process i den gröna kanalen. Då brukar det handla om foton med mycket gräs och andra gröna växter. Varför det blir så, har jag inte orkat forskat i. Du har inte kalibrerat skärmen fel.
Larsa: När du ska visa bilderna på en dator, exempelvis webben ska du konvertera bilderna till sRGB. Webben klarar inte av Adobe RGB, inte heller XP: s bildvisningsprogram. Adobe RGB är endast användbart om du vill redigera bildernas färger med en hög precision eftersom färgrymden innehåller mer nyanser än sRGB. Själv konverterar jag först bilden till Adobe RGB. Sedan jobbar jag med den. När jag är nöjd sparar jag bilden i två format. Först i Tiff, sedan konverterar jag bildens färgläge till sRGB och sparar som JPG. Den senaste kopian har jag för att visa upp på datorn, eller skicka till Expert för framkallning. Jag har fått fotografier med ganska bra färgåtervinning efter att ha framkallat dem hos dem. Om ni tittar på min bild "Nypor" så kan jag berätta att den har jag framkallat och färgerna ser nästan exakt ut på papperskopian som den gör på skärmen. Har än så länge inte haft några problem med allt för avvikande färger eller konstiga färgstick, och bilderna jag skickar har som sagt sRGB som färgrymd.
Larsa: När du ska visa bilderna på en dator, exempelvis webben ska du konvertera bilderna till sRGB. Webben klarar inte av Adobe RGB, inte heller XP: s bildvisningsprogram. Adobe RGB är endast användbart om du vill redigera bildernas färger med en hög precision eftersom färgrymden innehåller mer nyanser än sRGB. Själv konverterar jag först bilden till Adobe RGB. Sedan jobbar jag med den. När jag är nöjd sparar jag bilden i två format. Först i Tiff, sedan konverterar jag bildens färgläge till sRGB och sparar som JPG. Den senaste kopian har jag för att visa upp på datorn, eller skicka till Expert för framkallning. Jag har fått fotografier med ganska bra färgåtervinning efter att ha framkallat dem hos dem. Om ni tittar på min bild "Nypor" så kan jag berätta att den har jag framkallat och färgerna ser nästan exakt ut på papperskopian som den gör på skärmen. Har än så länge inte haft några problem med allt för avvikande färger eller konstiga färgstick, och bilderna jag skickar har som sagt sRGB som färgrymd.
.Z.
Aktiv medlem
Tack för ditt svar Marcus.
Jag skickar bilderna till Proprint & arbetar med dom i AdobeRGB, innan jag sparar för att skicka så konverterar jag till deras färgprofil.
Blir det rätt eller borde jag ändra till SRGB innan jag lägger på profilen?
Är profilen en annan färgrymd eller lägger den bara på en korrigering i AdobeRGB?
Larsa
Jag skickar bilderna till Proprint & arbetar med dom i AdobeRGB, innan jag sparar för att skicka så konverterar jag till deras färgprofil.
Är profilen en annan färgrymd eller lägger den bara på en korrigering i AdobeRGB?
Larsa
Copy_Con
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Tack för ditt svar Marcus.
Larsa
Du skall inte konvertera till sRGB innan du lägger på profilen, i så fall minskar du nyanserna i bilden ytterligare.
Antar att varje profil definierar en egen färgrymd, men då det inte är en "arbetsprofil" så kan man anse att den bara korrigerar föregående färgrymd, samma som med skärmprofiler.
Damocles
Aktiv medlem
Om du konverterar ska det inte vara någon synbar skillnad alls, om du bara väljer assign, om källan då är sRGB, så kommer alla bilderna ha en felaktig färgsättning. Och även tvärtom.Är det någon som på ett ungefär kan förklara hur stor skillnad det synligt ska vara mellan Adobe RGB och sRGB. I PS med Adobe RGB bir mina bilder väldigt röda - har jag kalibrerat skärmen fel?
Lite off-on topic...
Allt jag gör i photoshop ser toppen ut oavsett om jag kör o sRGB eller AdobeRGB, men så fort jag ska visa det i en webläsare så är bilderna klart mörkare, någon som har någon ide vad det kan vara.
Bent C.
Aktiv medlem
Jag har en förmodligen ganska så grundläggande fråga i anslutning till ovanstående. Jag har förstått att man bör konvertera till labbets färgrymd innan man skickar in filen för framkallning. Om jag fattat rätt konverterar man till labbets färgrymd det sista man gör (efter övriga "korrigeringar"). Nu till frågorna: Kommer bilden med labbets färgrymd att se annorlunda ut på min skärm än innan jag konverterade? Och 2) Måste jag i så fall korrigera bilden så att den med labbets färgryms ser bra ut på min skärm innan jag skickar in den(jag förutsätter nu att min skärm är rimligt välkalibrerad)?
Bent C
Bent C
.Z.
Aktiv medlem
Bent C. skrev:
Kommer bilden med labbets färgrymd att se annorlunda ut på min skärm än innan jag konverterade?
Oftast ja, men skillnaden blir ibland så liten att den knappt märks.
Bent C. skrev:
Måste jag i så fall korrigera bilden så att den med labbets färgryms ser bra ut på min skärm innan jag skickar in den
Nej, du ska inte bry dig om hur den ser ut efter du konverterat. Konverteringen är enbart till för att korrigera mot labbets utrustning.
Larsa