Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Aldrig mer pop-up fönster!

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag vill bara dela med mig i glädjen att jag from idag slipper alla dessa pop-up fönster vid surfning!

Service pack 2 för Windows XP löser detta elegant...

Krångel

Jag använde också en blockerare för pop-ups, men jag vet inte om min dator är lite allmänt störd, för varje gång den skulle blockera en pop-up slogs internet ner...

Trracer skrev:
Fast jag har gått över helt till Firefox.

Samma här - trivs bra med Mozilla. Dock har jag problem med lite detaljer. När jag klickar på en link i ett e-mail (i Eudora) öppnas alltid två identiska fönster. Och shortcuts på desktoppen fungerar, men resulterar alltid också i ett felmeddelande från Windows... Tar gärna emot tips och lösningar om nån råkar känna till lösningar på problemen!

Highweiss skrev:
När jag klickar på en link i ett e-mail (i Eudora) öppnas alltid två identiska fönster. Och shortcuts på desktoppen fungerar, men resulterar alltid också i ett felmeddelande från Windows... Tar gärna emot tips och lösningar om nån råkar känna till lösningar på problemen!
Det problemet hade jag också (med Outlook). Lösningen var att registrera IE som standarläsare... ;o) Tycker IE funkar bra med SP2 för XP, men saknade att surfa med flikar. Lösningen på det heter SlimBrowser :eek:)

Missar en del...

Vad man riskerar att missa är länkar med s k externt material, dvs som inte tillhör den webplats där man befinner sig och som ska därmed inte öppnas i samma frameset. Det hör till god kotym att dessa öppnas i separat fönster.
Dessa länkar kan man därmed missa.

jag kör ett antal webbaserade utbildningar, där man alltid gör så, dvs öppnar externa resurser i nytt fönster.

De flesta blockarare kan man ställa in så att vissa webplatser är "godkända" och kan därmed visa popups och nya fönster.

hils/mats

FouFoto skrev:
Var hittar du "Adblock extension"?
Titta här. Blockar all oönskad reklam - du får upp en lista på mediafiler på en webbsida och kan sedan välja bort det som inte önskas i fortsättningen (även på andra webbsidor). Funkar även med wildcards så att hela reklamservrar som t ex Doubleclick m fl kan filtreras bort med ett klick. Om du kör Firefox är enklaste vägen till Adblock och andra extensions att klicka på Tools och sedan Extensions.

Safari

Eller så har man MAC och Safari där "blockera popup" finns inbyggt, så att man bara behöver välja det i menyn. Borde vara en självklarhet i alla webbrowsers tycker jag.

Har använt Mozilla sedan länge, den klarar ju av att blocka Cookies från obskyra sajter också! Fungerar kanonbra! Bara några enstaka sajter som man ibland måste ha IE till. Finns en kul artickel i idg.se om användning av Mozilla.

Har använt Firefox/Mozilla de senaste 2 åren - kan ärligt sagt inte förstå hur jag kunde klara mig utan fliksystemet tidigare.

Fantastisk uppfinning :)

Och så använder jag givetvis den inbyggda popup dödaren.

Det är dessutom bekvämt att det fungerar likadant på alla olika OS: Linux, Windows, Mac OSX.

Mozilla/Firefox är grymt bra om man sitter och utvecklar javascript till webbsidor också finns både en riktig debugger och ett konsoll fönster som visar meningsfull information om scriptfel, inte som IEs meningslösa felmeddelanden.

Måste bara hålla med! Mozilla rockar, gick över från netscape för ett tag sedan och det är ju i princip samma sak.

Hade vissa problem med nedladdningar i netscape, spara som rutan kom aldrig upp.

Re: Missar en del...

mazeson skrev:
Vad man riskerar att missa är länkar med s k externt material, dvs som inte tillhör den webplats där man befinner sig och som ska därmed inte öppnas i samma frameset. Det hör till god kotym att dessa öppnas i separat fönster.
Dessa länkar kan man därmed missa.

jag kör ett antal webbaserade utbildningar, där man alltid gör så, dvs öppnar externa resurser i nytt fönster.
Nej, så funkar inte popup-fönster-blockeringen i Firefox eller Mozilla. Att klicka på en länk innebär ju att du vill se innehållet på den länken. Att det blir i ett nytt fönster blockeras inte (men jag högerklickar som regel och öppnar i ny tabb - super!). Det som stoppas är oombedda fönster, t ex om du surfar till Aftonbladet för att sedan upptäcka en massa minifönster med reklam för ditt och datt gömda under ditt MSIE-fönster...

Både Firefox och Mozilla kommer med inställningar för hur man vill hantera cookies, script och olika typer av fönstermanipulationer. Extensions tar det hela ännu längre - förutom Adblock har jag även Calendar installerad. Mitt valda tema är Pinball som är snyggt och tar lite plats på skärmen.

Bilagor

• pinballpreview.png
    pinballpreview.png
    7.1 KB · Visningar: 108
ANNONS
Götaplatsens Foto