Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla med glasögon (närsynta)

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Det är rätt intressant hur dom räknar handikapp. Jag kunde inte läsa någonting på lite mer än 10 cm avstånd, men då det finns glasögon är det inget handikapp uppenbarligen, så subvention av något slag är bara att glömma.
Där har ju jag en fördel då genom att jag får mina hörapparater betalda (västra götalands landsting), många landsting tar dock tyvärr 5000 kronor per hörapparat idag p.g.a. inbesparingar & jag är rädd för att övriga landsting följer efter om inte ekonomin förbättras.

Damocles skrev:
Och med tanke på att den legala synskärpan för körkort är 0.5 på båda eller 0.75 på ena(om man bara har ett) så är det urbota. Det är skitdålig syn rent ut sagt, så jag undrar hur det faller in i nollvisionen igentligen.
Är du helt 100% på att detta gäller även då man tar körkort eller är det gränsen för att få det indraget? Att det då är 0,75 på ena vid lämpsökandet alltså? Jag trodde de var hårdare än så.. Själv har jag 0,2 på höger men ganska bra syn på vänster (betydligt bättre än 0,75 där) och jag får inte köra iaf.. Jag tittar på frihand alltid i sökaren med mina 0,2 och tror jag fixar det halvskapligt iaf..

Det vägs ihop på något mystiskt sätt, fråga mig inte hur. Själv ligger jag på 0,5 resp 0,7 sist jag kollade, men jag kör definitivt inte bil utan glasögon. Sist jag gjorde det missade jag både avfarter, skyltar och pensionärer =)
Trots det händer det att jag glömmer mina brillor när jag går hemifrån (inte så ofta numera, men ibland) och kommer på det när jag kommer utanför grinden och skall se om bussen står inne!

Det var så förrut iaf... kan ha varit 0.8 på ena ögat om man var enögd.

Vet inte om det räknas med bättre på ena om man är tvåögd dock, då använder man ju ändå det sämre seende ögat för perifirin.

Damocles skrev:
Och med tanke på att den legala synskärpan för körkort är 0.5 på båda eller 0.75 på ena(om man bara har ett) så är det urbota. Det är skitdålig syn rent ut sagt, så jag undrar hur det faller in i nollvisionen igentligen.

Zero vision... nån kanske har missförstått begreppet...

Jag håller med Lotta, kravet på synskärpa när man kör bil är lågt satt. När jag skaffade datorglasögon för en del år sedan kollade jag och optikern för skoj skull om jag klarade att lagligt köra bil i dem och det gjorde jag, men precis på gränsen. Det går an om solen skiner men när det mörknar blir man livsfarlig på vägen.

Damocles:Jag visste inte att de opererade så kraftig närsynthet som - 7. Hade för mej att de avrådde från operation då.

Ang hörselskada så ändrade Gävleborgslandstinget sina regler alldeles lagom förra året så att jag inte behövde betala något för mina två apparater. Men försäkringskassan går in och betalar i de landsting som fortfarande tar betalt, kolla med hörselvårdkonsulenten. Är hörselskadan en godkänd arbetsskada ska de betala efter en särkskild ansökan. Ta också kontakt med AFA (arbetskadeförsäkringar) de kan betala ut pengar till batterier bl.annat om du har en arbetsskada.

Damocles:Jag visste inte att de opererade så kraftig närsynthet som - 7. Hade för mej att de avrådde från operation då.
Det är helt korrekt, under -6.5 och det är normalt kört, iaf med Lasik. Beror lite på operationsmetod. Det finns ju Lasik, Lasek, Zyoptics(bättre mätmetod för Lasik, den jag fick), PRK, ICL, och ett gäng till, samt vilket/vilka synfel(närsynthet, astigmatism, etc) personen har.

Dock bör betänkas att jag är ett specialfall, skälet varför det inte opereras är för att det lämnar för lite hornhinna kvar enligt svenska mått mätt. I USA kör dom ner till -15, men då har dom också väldiga problem. Många skräckhistorier är från folk med -12 och sånt som i sverige anses totalt idiotiskt att göra något åt med den metoden.

Iaf, den normala tjockleken på hornhinna brukar ligga runt 0.5mm ung, min hornhinna hade ett snitt på run 0.7mm. Så även efter operationen så är mina hornhinner ugn. lika tjocka som en normal persons.

Därav gjordes bedömingen att det var säkert.
Men i sverige är det väldigt noga med sånt kontra många andra länder. Men den indivuella bedömningen för lämplighet väger tungt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto