Damocles:Jag visste inte att de opererade så kraftig närsynthet som - 7. Hade för mej att de avrådde från operation då.
Det är helt korrekt, under -6.5 och det är normalt kört, iaf med Lasik. Beror lite på operationsmetod. Det finns ju Lasik, Lasek, Zyoptics(bättre mätmetod för Lasik, den jag fick), PRK, ICL, och ett gäng till, samt vilket/vilka synfel(närsynthet, astigmatism, etc) personen har.
Dock bör betänkas att jag är ett specialfall, skälet varför det inte opereras är för att det lämnar för lite hornhinna kvar enligt svenska mått mätt. I USA kör dom ner till -15, men då har dom också väldiga problem. Många skräckhistorier är från folk med -12 och sånt som i sverige anses totalt idiotiskt att göra något åt med den metoden.
Iaf, den normala tjockleken på hornhinna brukar ligga runt 0.5mm ung, min hornhinna hade ett snitt på run 0.7mm. Så även efter operationen så är mina hornhinner ugn. lika tjocka som en normal persons.
Därav gjordes bedömingen att det var säkert.
Men i sverige är det väldigt noga med sånt kontra många andra länder. Men den indivuella bedömningen för lämplighet väger tungt.